Sorte plamager på teak bord efter krystalsæbe

Hej alle,
Som nybegynder lavede jeg den fejl at jeg i i kanten af vores olierede teak træs bord ikke fik tørret alt overskydende olie af. Som løsning brugte jeg krystal sæbe efter opslag som disse (https://www.lav-det-selv.dk/forum/t/236533/s/overskydende-olie-paa-traeborde). Det lader ikke til var den bedste idé da bordet nu står med voldsomme sorte plamager i kanten.
Hvad kan/skal man gøre for at få genetableret udseendet fra før, som midten af bordet. 
Kan se nogle løsninger kunne være oxalsyre behandling eller slib med ståluld 0000 men jeg er blevet bange for at gøre mere nu.

Håber nogle her kan hjælpe og belyse hvad der kan redde vores bordplade!

Hej alle, Som nybegynder lavede jeg den fejl at... Vis hele indlægget
22 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg ville behandle med oxalsyre først, for at få så ensartet og lys en farve som muligt. Olien forstærker jo det underliggende. 
Så nu alt olie er væk og bordet har et tydeligt gråligt skær skal det så behandles med oxalsyre på hele bordet eller i områder med mørke plamager?
Kun på plamagerne, umiddelbart.

For guds skyld! - Hold oxalsyre langt væk til pletbehandling på teak. Plamagerne kan skyldes blegning af sol, og så er det bedst med en let afslibning. 
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Annonce
Jeg er uenig. Medmindre man er så heldig at have en massiv teakbordplade (det har man sjældent, som regel er det finér), så ville jeg kun slibe hvis det er eneste udvej. Man kommer lynhurtigt til at slibe sig igennem finéren og ned til et stykke spånplade. 
Hvis al olien er væk, kan du efter min mening forsøge dig med oxalsyre-behandlingen. Der er en udmærket video med gør-det-selv Kjeld. Vær opmærksom på at han bruger det på massivt træ og derfor kan være mere generøs med væske. 
Hvis din bordplade allerede fremstår ensartet nu, og altså uden plamager eller farveforskelle, så kan du forsøge dig med at gå direkte til oliebehandling. Olien vil fremhæve det underliggende farvespil, så hvis du har store forskelle vil det ses mere. Så vær sikker på at overfladen er ren, tør og affedtet, så den tager ensartet imod olien. Og så giv lidt af gangen. Der er sandsynligvis kun 1 millimeter finér til at tage imod olien. 
Hej Zann
Tusind tak for input her!
Efter al olie er væk kan man ane et meget meget svagt skær af de mørke pletter som træder lidt mere frem når man rører bordet over med en vredet klud. Jeg har derfor overvejer at give det en sidste gang med olie Gjerning og da Du har ret i det er finér en let pudsning med ståluld 0000. Men du foreslår så her i stedet en let oxalsyre behandling? Jeg tænkte lige at prøve det på de sværeste små pletter først.

Og tak for link med gør-det-selv Kjeld!  
Jeg ville ubetinget forsøge at duppe det med oxalsyre. Som jeg har forstået det, er det pletter der er fremkommet ved en kemisk reaktion. Derfor ville jeg fjerne dem kemisk i stedet for mekanisk. Skulle det ikke virke, så kan du gå videre til fin ståluld, som jo er en let slibning (mekanisk). 

Du tager fejl Zenn. Teak en af de hårde træsorter man skal være meget varsom med angående kemi. Jeg fristes til at spørge om der er noget du tror eller noget du selv har erfaring med. Jeg har set din fremgangsmåde på møbler af teak. Resultatet var noget scheisse uanset om der var finér eller massivt.

Raspet oplyser at der er stadig er mørke områder når overfladen tørres med en fugtig klud. Det indikerer at sæben - som også er kemi - er den rette vej. Du må hellere fortsætte med sæben indtil hele overfladen er ensartet.

P.S. Al slibning af finer bør foretaget med ståluld. Det fik jeg ikke tydeliggjort nok.


Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
@Rantzau:
Hvis sæbe kan frembringe en ensartet overflade, så ville jeg køre med det. Det lød bare som om det var forsøgt. Jeg er primært imod, at man giver sig til at slibe pletter væk i tynd finer. Det har jeg set mange dårlige resultater af, både ude i den dér virkelighed, og her på LDS. Så tak for tydeliggørelsen af, at det er en let slibning med ultrafin ståluld. 

Jeg har ikke forsøgt at fjerne pletter på teak med oxalsyre, men har fjernet på eg. I bemeldte video fjernes der dog pletter på mørkt hårdttræ. Jeg er klar over der er nogle forskelle i indhold af garvesyre på eg og teak osv. Imidlertid anbefaler Matas det selv, i brugsanvisningen til oxalsyre: 
"Afrensning af teaktræ (hårdt træ): Først afvaskes med Matas Grundrens. Derefter afsyres med en opløsning af 1 del Oxalsyre og 9 dele vand. Efter afskylning med vand og tørring afsluttes med efterbehandling med Linolie.

Gamle teaktræsmøbler, gulnede glasfiber (sejlbåde o.lign.), bliver klare og hvide ved en afvaskning med opløsning af 1 del Oxalsyre og 4 dele vand."

@Raspet: Så for at være helt klar:
 fremgangsmåden bør starte så lidt indgribende som muligt. 
Start med sæbe og se hvor ensartet det kan blive. Krystalsæbe ville jeg sige. Pas på med for meget vand, derfor er grundrens ikke umiddelbart en god idé i første omgang.
- så kan du enten følge mit råd og forsøge dig med oxalsyre
- eller du kan pudse let med fin ståluld 
- vent til bordet er tørret helt ud
-giv ny olie (med opmærksomhed på at du kun mætter 1mm finér). 


 
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis