Loddede kobberrør

Hej 

Jeg er den glade ejer af et hus fra '72, hvor vandrørene i de sidste ca. 2 meter op til vandhanen er af kobber.
Kobberrørene er loddet. Jeg har læst mig til, at loddetin tidligere har indeholdt bly, men blev forbudt i elektronik i 2006 (og måske endnu tidligere til vandrør?)
Mit spørgsmål er, om jeg skal være bekymret og evt. skifte de kobberrør jeg har p.g.a. potentielt indhold af bly i den anvendte loddetin? Er der nogen der har erfaring eller viden om emnet?

Mvh
22 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ingen problemer så længe systemerne er tætte. 

Det er kun når når bly smeltes og afgiver dampe der er problemer. Problemer med bly i forbindelse forekommer kun i forbindelse med drikkevand, så det er helt uden for skiven i dit tilfælde så længe vi ikke taler om vand til konsum.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Trådstarter skriver netop at det er rør frem til vandhanen, så det er vel til drikkevand. Er det så problematisk med bly, Rantzau?

Mvh. AllanE
Det er lige netop rør der leder frem til vandhanen, så det er brugsvand. 
Vandrørene op til hanerne er vel til konsum. Uden at  vide om der er bly i dine installationer så vil jeg tilråde at de skiftes. da  man ikke regner levetiden for kobberrør på mere end omkring 40år. De bliver simpelthen opløst vandet.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Det er der ingen problemer i, for det første kommer der ikke loddetin ind i røret, kun i samlingen mellem muffe og rør, og for det andet har der dannet sig en belægning at kalk mv. på indersiden af røret, så det er helt indkapslet.

Men føler du dig utryg skal du da få skiftet røret, der kan jo meget vel være andre loddede kobberør under gulvet eller andre skjulte steder, fra den tid dit hus blev bygget var det meget almindeligt med loddede kobberør.

Her en opskåren lodning, du kan lige ane den tynde tin lodning, mellem delene..


Vi prøver igen, i morgen --
Annonce

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Det virker noget hysterisk , hvis det skulle være et sundhedsproblem med et par lodninger på kobberrør , hvad så med de mere end 500,000 + boliger som kun har lodet kobberrør som vandforsyning , det er jo kun en megatynd kant under en tiendel af en millimeter som teoretisk kommeri forbindelse med vandet i samlingen ,  loddetin 30 / 70 hvor 30 er bly 0g 70 er tin , den legering giver en meget lavere smeltetemperatur så "tinnet" er lettere at arbejde med . de fleste danskere over en vis alder har bly i blodet , som stammer fra den gang man tilsatte bly til benzin for at smøre ventilerne .luften var fyldt med bly især i byerne. 
Hvis trådstarter er en seler/livrem person så lad vandet løbe i 10- 15 sekunder før du tapper vand til at koge kartoflerne osv  i .
I gamle dage var det normalt med blyrør fra jernrør til vandhanen , og til kovas , kobberrør holder mere end de 40 år du skriver mine egne er fra 1978 og er loddet med blyholdig loddetin , og som andre skriver så bliver rør hurtigt belagt med et lag kalk indvindig 

Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
Man har i utrolig mange år brugt loddetin med sølv (5% sølv) i. Det giver en bedre samling, som holder til et højere tryk. Det er heller ikke farligt. Journalister skal jo også skrive en artikel, som får det til at se ud som om, det er livsfarligt med bly i loddetinnet.

fase
Hvis du tænker på sølvloding (slaglodning) så skal man bruge ilt og gas til at smelte sølvet , det giver en meget stærkere samling , og bliver ikke brugt til vandrør , men til fx samling af varmepumpe rør , da kølemidlet er utroligt tyndtflyende , normalt skrues de dog sammen i olie .

Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
Nej jeg tænker ikke på slaglodning, men lodninger udført med loddetin med sølv. Loddetinnet består af 95% Sn (tin) og 5% sølv (Ag). Der bruges en almindelig gasbrænder til lodningen.

fase
Der er yderligere 12 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis