Loddede kobberrør

Hej 

Jeg er den glade ejer af et hus fra '72, hvor vandrørene i de sidste ca. 2 meter op til vandhanen er af kobber.
Kobberrørene er loddet. Jeg har læst mig til, at loddetin tidligere har indeholdt bly, men blev forbudt i elektronik i 2006 (og måske endnu tidligere til vandrør?)
Mit spørgsmål er, om jeg skal være bekymret og evt. skifte de kobberrør jeg har p.g.a. potentielt indhold af bly i den anvendte loddetin? Er der nogen der har erfaring eller viden om emnet?

Mvh
Hej  Jeg er den glade ejer af et hus fra '72... Vis hele indlægget
22 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Førhen blev der brugt blyrør til vandforsyning, efter sigende skulle blyet hurtigt danne en hinde så afgivelsen af bly var begrænset, men det er da lidt tankevækkende.
Eks i Kolding som dette link omhandler ​L I N K​​​
Kølerør loddes sammen med fosforbronze, det er billigt, stærkt, og kræver ikke flux.


Vi prøver igen, i morgen --
Mange tak for svarene alle sammen. Er der nogen måde hvor man kan se, hvilken slags loddetin der er brugt? Om den er den med højt indhold af bly eller den blyfri variant? 
Det er sikker loddetin med bly der er anvendt til dine lodninger, men der er intet belæg for nogen sundhedsrisiko fra det.
Vil du alligevel have ro i sindet, så udskift da rørene. Vi vælger jo alle selv hvad vi prioriterer.
Var det mig, ville jeg vente med udskiftning, til der alligevel skulle renoveres.

Søren O
Jeg synes det er svært at komme med et entydigt svar du kan bruge til noget. Man kan sagtens være dommedags profet eller super optimist (som der er en del af her i tråden). Men der er jo en række variabler, som gør at de fleste holdninger her bare bliver til gætværk.
Der er en tungtvejende sandsynlighed for der er bly i lodningen, da det jo var nemmere at lode med bly, så dengang det var tilladt blev det flittigt brugt.
Når det er sagt, så har jeg selv gamle rør, som jeg skifter i forbindelse med kommende projekter, men altså ikke har skiftet, bare pga den gamle lodning. Men også dels fordi bygningen dengang primært blev anvendt om sommeren. Jeg lader selvfølgelig altid vandet løbe lidt, og satser på det er nogenlunde beskyttet af kalk. Omvendt ville jeg nok have gjort det lidt før, hvis jeg vidst vores spædbarn skulle indtage vandet hele året ;)

Jeg er sådanne  set enig med Søren O, det er jo ikke super omfattende at skifte 2 m kobberrør, du kan sikkert selv indsætte en kompressions fitting, hvis der er kuglehane/anden lukke mekanisme, så skal den selvfølgelig sidde før den gamle lodning ellers giver det jo ikke mening :).

Man skifter ikke bare 2 m. rør. Man skifter hele røret, fordi du ikke må lave skjulte samlinger. I øvrigt vil man i dag bruge PEX rør. Superoptimisterne i tråden skriver sikkert indlæg ud fra erfaring med det der skrives om, og lader sig måske heller ikke skræmme af en tilfældig journalist udgydelser.

fase
Annonce
Og i Kolding har de vandrør af bly visse steder, de må da have en noget større problem?

Mange vandhaner er lavet af rødgods, der kan indeholde bly og andet stads, især de billige som jo nok kommer fra Kina, det kan også være et problem .

Du kan få lavet en vandprøve, der tester for blyindholdet.

Vi prøver igen, i morgen --
Nu stod der ikke noget om synligheden af rørene her, vores var ført langs væggen, derfor intet problem. Men fair nok, det kan selvfølgelig gøre det lidt svære, dog ikke umuligt...

Jeg er sådanne set enig med dig i lodningen nok ikke er de største eksponeringskilder, men jeg mente også bare, der var for mange variabler til, jeg selv ville komme med en så sikker udtalelse :). Herunder at vi heller ikke kender husstandssammensætningen og dermed om der er nogle der er i større risiko for kronisk eksponering ved lavere værdier..

Ang kolding: Er det ikke noget med at vandværkerne regulere oxideringprocessen meget nøje? For netop at undgå at dette fx bly frigives?

Jeg er sådanne set bare at den mening, at han er i sin gode ret til at få en vandprøve/skifte rørene, hvis han er så bekymret. Ville jeg selv gøre det med skjulte rør? Nok ikke. Ville jeg selv gøre det med synlige rør, der blev flittigt brugt? Sandsynligvis..

Sammenholdt med de andre ricisi man i løbet af en uge som normal borger kommer ud for (trafik, idræt, smitte) lyder kobberrørslodninger som noget der kan ignoreres.
Selv om der er en brøkdel picogram bly i det vand du koger broccoli i, kommer hele den nævnte blymængde jo ikke i munden. Det meste går sikkert i afløbet.
Mange af os har over tid i vores arbejdsliv snuset en del dumme ting fordi udsugning ikke altid var mulig. Jeg påstår vi har det ok.

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Du kan jo prøve om du kan lokke vandforsyningen til at tage en vandprøve hos dig. De skal alligevel jævnligt tage prøver på deres ledningsnet (hos forbruger). For at der bliver undersøgt for bly skal det være en udvidet prøve. Hvis vandværket får “nys” om dit problem, er det ikke sikkert de vil tage prøven, da den bliver offentliggjort, og de er ikke interesserede i dårlige prøveresultater.
Jeg tror dog ikke prøven vil vise noget alarmerende. Hos vores vandværk viser sidste prøve 0,15 micro gram/l. Grænseværdien er 5,0 micro gram/l. 

Søren O
Det er et super forslag, Søren. Og meget fine perspektiver i det hele taget. Jeg forstår udmærket proportionaliteten i de meget små mængder bly, der eksponeres i vandet, men da jeg har to små børn, hælder jeg pt. til at skifte rørene til brugsvand - bare for en sikkerheds skyld. 

Ift. vandværket kan man måske argumentere for, at hvis størstedelen af huse fra 60'erne og 70'erne (og dem er der en del af hvor jeg bor) med kobberrør har samme problem, er min situation i virkeligheden ikke så unik? 
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis