Loddede kobberrør

Hej 

Jeg er den glade ejer af et hus fra '72, hvor vandrørene i de sidste ca. 2 meter op til vandhanen er af kobber.
Kobberrørene er loddet. Jeg har læst mig til, at loddetin tidligere har indeholdt bly, men blev forbudt i elektronik i 2006 (og måske endnu tidligere til vandrør?)
Mit spørgsmål er, om jeg skal være bekymret og evt. skifte de kobberrør jeg har p.g.a. potentielt indhold af bly i den anvendte loddetin? Er der nogen der har erfaring eller viden om emnet?

Mvh
Hej  Jeg er den glade ejer af et hus fra '72... Vis hele indlægget
22 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Vandværker (analysefirma) har været hos mig for at tage en vand prøve, vandet skulle løbe et stykke tid inden de tog prøven, så det vil ikke kunne påvise evt bly i vandet, men det er jo slet ikke sikkert de tester for det.
Jeg mener kun de tester for coli ude hos forbrugerne ?

Vi prøver igen, i morgen --
Der er stor forskel på om du har eget vandværk, eller er tilsluttet det almene / offentlige.
Ved ”offentlig” vand skal der testes for langt flere ting hos forbruger. Det er ikke længere normalt at teste på selve vandværket, det er værdierne ved forbrugeren der er gældende.
For nogle år siden blev gennemskylning før prøvetagning ”forbudt”.
En vandprøve skal i dag tages uden gennemskylning og desinficering af taphanen. Det skulle give et mere retvisende resultat af vandprøven.
En del vandværker tager så en “tillægsprøve” med gennemskylning (fluss) for at have en kontrol.
Er der forskel på prøverne, er det sansynligt at det i forbrugerens installation problemet ligger.

Søren O
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis