Strøm om vinteren fra et 6 kWp solcelleanlæg

Er det muligt at regne sig frem til hvad man realistisk kan få fra et sådan anlæg på en overskyet dag i december/januar på et tag der ligger helt perfekt mod syd (35 graders hældning, intet der skygger) ? Har læst mig frem til at det reelt er lys og ikke sol panelerne generer strøm fra. Forventer ikke det er synderligt meget, men har absolut ingen idé om hvad meget/lidt det kan tage af vores daglige forbrug i disse tider.
Er det muligt at regne sig frem til hvad man... Vis hele indlægget
38 svar
 Følg tråden
Der er 30 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Morten Hjort skrev den 11-02-2022 12:41:38

 Super! Det er da ikke ingenting. Heller ikke meget, men trods alt mere end jeg efter denne tråd havde forventet. Tak for de tal! 


:) Lidt har også ret. Vores peak har dog været 1021 kWt i April måned sidste år og 6829 kWt for hele 2021.

Vi har et hybrid anlæg, varmepumpe (jordvarme) og elbil, så egetforbruget er så godt som 100%
burningice skrev den 11-02-2022 12:38:19

Ved godt det er lidt late-to-the-party, men kan da lige dele vores tal. Vi har haft solceller 2 vintre nu, 8.KW anlæg stik syd med 45graders hældning

Tal i parantes er virkningsgrad i forhold til anlæggets størrelse, kWt per kw, så kan man regne ud hvad ens eget anlæg, større eller mindre, ville have produceret

2020:
Nov.: 162kWt (0.65)
Dec: 53kWt (0.2)
Jan: 119kWt (0.47)

2021:
Nov: 158 kWt (0.63)
Dec: 87 kWt (0.34)
Jan: 158kWt (0.6) 

 hej hvordan regner du den virkningsgrad ud. 0,62 kwt  8000wp


Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
kovas skrev den 11-02-2022 12:57:10

hej hvordan regner du den virkningsgrad ud. 0,62 kwt  8000wp


Jeg bruger https://pvoutput.org/ og det er nogen den beregner som en Effeciency. Det må vel være udregnet på baggrund af hvad anlægget teoretisk kan producere. Kan se den højeste virkningsgrad jeg har er på 5.512, en dag i juli måned hvor der blev produceret 46,3 kWt.

Jo. Der er for 8.4kw solpaneler, så 46,3 / 8.4 = 5.512
Det er bare fordi at virkningsgrad normalt er mindre end 1 lige bortset fra varmepumpe som er noget andet. Men en virkningsgrad på 1 eller mere vil betyde at der ikke er noget spild eller at der endda bliver tilført noget et eller andet sted fra. Dit solcelleanlæg kan teoretisk yde 8400w men i praksis vil det kun være i øjeblikke. Over en dag vil det ikke kunne lade sig gøre. Så en virkningsgrad på 5.5 er helt ud i skoven.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
kovas skrev den 11-02-2022 17:20:08

Det er bare fordi at virkningsgrad normalt er mindre end 1 lige bortset fra varmepumpe som er noget andet. Men en virkningsgrad på 1 eller mere vil betyde at der ikke er noget spild eller at der endda bliver tilført noget et eller andet sted fra. Dit solcelleanlæg kan teoretisk yde 8400w men i praksis vil det kun være i øjeblikke. Over en dag vil det ikke kunne lade sig gøre. Så en virkningsgrad på 5.5 er helt ud i skoven.

Det er kWh per kW solpaneler man har. Så jo, det er sammenligneligt på tværs af anlæg men fortæller kun om effektiviteten på i en pågældende periode. Jeg skal ikke kloge mig på om det er en industri-besluttet værdi, men det er som sagt noget pvoutput.org viser.

Jeg bruger det til at sammenligne på tværs af anlæg hvordan de er placeret. At sammenligne på produceret strøm kan være besværligt ved anlæg af forskellige størrelse. En effektivitet på 5.5 for et 8.4 kw anlæg er 46.2 kWt, mens et 6kw anlæg på samme placering ville have produceret 33 kWt den selvsamme dag.

Det fortæller ikke noget om hvor godt eller dårligt ens anlæg er, men kan bruges som indikator for om det er optimalt placeret og om ens inverter yder som den skal.

Hvis jeg nu producerede 100 kWt på en måned på mit anlæg, og du producerede 50 på et 4.2 kW anlæg - så var virkningsgraden den samme.

I følge pvoutput.org har jeg en virkningsgrad på 2.06 på anlæggets levetid. Det giver mig en 169 plads i Danmark så der er klart plads til forbedring.
Annonce
Jeg kan ikke finde ud af at komme ind i pvoutput. men dine tal giver overhoved ikke mening for mig men bare du kan bruge det til noget er det jo fint.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Du kan se mit anlæg her https://pvoutput.org/aggregate.jsp?id=86855&sid=77033&v=0&t=m
God tråd som besvarer det jeg har søgt..
Kan solceller noget om vinteren.
Morten Hjort svarer meget godt på det med sit 8,4 kw anlæg.
NEJ... 

Kan max. dække mit strømforbrug i 15 dage sådan en mdr. og det er uden varme og elbil.

Så jeg tror jeg springer på fjernvarme (vestforbrænding) og trods jeg har elbil dropper tanken om solceller indtil de er lidt mere virksomme i okt til feb, eller man kan gemme sommererns strøm i lang tid.

Katmus
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis