Strøm om vinteren fra et 6 kWp solcelleanlæg

Er det muligt at regne sig frem til hvad man realistisk kan få fra et sådan anlæg på en overskyet dag i december/januar på et tag der ligger helt perfekt mod syd (35 graders hældning, intet der skygger) ? Har læst mig frem til at det reelt er lys og ikke sol panelerne generer strøm fra. Forventer ikke det er synderligt meget, men har absolut ingen idé om hvad meget/lidt det kan tage af vores daglige forbrug i disse tider.
Er det muligt at regne sig frem til hvad man... Vis hele indlægget
38 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Tak for svarene :-)
Jeg må hellere komme videre med mine ombygninger og energirenoveringer i huset så jeg kan 'finde' nogle tal på hvor meget energi det kræver. Og så ellers få læst lidt på teori omkring solcelletage i mellemtiden og de ting der følger med dér. (-:

Jeg vil hellere blot lave tingene end lave dem om......
Og så tror jeg kun på nisser i sidste halvdel af december.......
  :-)
AndersCph skrev den 23-01-2022 10:11:24

Men, hvor kraftigt solcelleanlæg skal man så have, hvis man vil have det til fx at drive en 'luft-til-vand' varmepumpe i dagtimerne? Eller er det helt umuligt i de kolde måneder?
Tænker energikravet modsvarer husets isoleringsstand. Så hvis man har isoleret sit hus så godt at der stadig er 18° C i huset om morgenen dagen efter, hvor der har været slukket for varmepumpen om natten, så er energikravet jo heller ikke voldsomt?
Hvis jeg 'vender fortegn' og tænker tilbage på hvor lang tid det tager at varme et betongulv op med vandbåren gulvvarme, så må der nødvendigvis ligge en del termisk energi på lager i sådan et gulv......... 


Det er klart. Hvis huset er tæt, velisoleret og udtryret med genvex ventilation, vil varmebehovet reduceres betydeligt. På den anden side kan man spørge sig selv om det kan betale sig at investere 200.000,- i varmepumpe og PV hvis huset allerede er lav energi/lav tab. Der bliver jo det mindre at spare når forbruget allerede er lavt.

 

DanP skrev den 23-01-2022 11:56:57

Det er klart. Hvis huset er tæt, velisoleret og udstyret med genvex ventilation, vil varmebehovet reduceres betydeligt. På den anden side kan man spørge sig selv om det kan betale sig at investere 200.000,- i varmepumpe og PV hvis huset allerede er lav energi/lav tab. Der bliver jo det mindre at spare når forbruget allerede er lavt.

Jamen du har da ret Dan.
Men kigger man lidt dybere end dét den simple kortere(10-20 år) cost-benefit analyse giver, så kommer der de lidt sekundære ting som fx fornøjelsen af at være relativt uafhængig af udsving på energi- og elpriser. Og frem for alt, så er jeg sikker på investeringerne tjener sig hjem igen når huset skal sælges en dag. Det er selvfølgelig svært at prissætte præcist, men det vil klart gøre huset mere attraktivt på markedet, hvis man kan skrive i salgsannoncen at huset bruger for mindre end 5.000 kr. årligt.
Men jeg skal se at finde nogle steder, hvor jeg kan finde noget mere konkret at sætte op i et regneark. Det har self. været et stort input at læse om folks erfaringer med solcelletage hér, men det har blot boostet min nysgerrighed :-)
fx

  • Hvor meget kan en solcelleflade på 5x8 meter yde med den rette inverter?

  • Hvor stor forskel er der mellem de forskellige producenter af solceller?

  • Hvad betyder 6 kW helt præcist i et budget og er det åbent for tolkning blandt producenterne?

  • Hvilke realistiske muligheder findes der for at bygge et anlæg med en akkumulator til dækning af dagsudsving? (sol/overskyet) 

Jeg vil starte en frisk tråd, når jeg har lidt mere at kaste op til debat om lavenergihuse, solceller og nye spændende 'ting' på markedet :)


Jeg vil hellere blot lave tingene end lave dem om......
Og så tror jeg kun på nisser i sidste halvdel af december.......
  :-)
jeg har 2 huse med både solceller (strøm) og solpaneler (varmt Vand) og hvis I drømmer bare en lille smule om varme tilskud fra solen om vinteren, så er eneste realistiske mulighed solpaneler (varmt vand), solceller giver som andre skriver stort set ingen ting i de 3 vintermåneder (jeg har haft solceller og solpanel siden 2003).
ja i kan også tænke i vindmøller - men glem ideen om de helt små `båd møller` i en have - de giver i bedste fald  60-100 watt igen Alm have.

Solpaneler - mere specifikt vaccumrør  kan give varme også om vinteren - kravet er at solen skinner og at rør ikke er dækket af sne (Dvs stejl hældning)
 hvis dette er tilfældet kan selv 5m2 vaccumrør varme et moderne hus op i december de dage hvor solen skinner (! ikke alle dage)..
mit nye hus (2021) er netop bygget ud fra dette princip og kombineret med gennemstrømsvandvarmer og Varmepumpe kommer solen til at give et godt tilskud - anlægget er bygget således at dage uden sol køres med lav temperatur (30 grader) og forbrugsvand `toppes automatisk op` med gennemstrømsvandvarmer til 43 grader.. Netop den lave daglige temperatur er godt for solvarme, da den så har noget at varme op 30->65. Det er muligt at designe i huse med gulvvarme og undlade en traditionel varmtvandsbeholder.
I stedet skal man have en buffertank som vp holder på 30 grader som både forbrug og varme trækker på - når solen skinner gemmes energien i denne + i beton gulvet.

hvis stand-by temperatur var som i normale hus (55) så ville solvarmen ikke kunne tilføje yderligere.

Der er andre som skriver noget om at gemme solstrøm i biler, husk dog at det kræver du altid har en `flad` bil klar når solen skinner, og ofte også har den stående hjemme om dagen. Netop elbilers batterier er dyre, og derfor har de bedst af at blive ladet op middelbart efter brug. At lade sin bil stå flad i flere dage og vente på sol vil ødelægge batteriet (hurtigere degrade) - jeg har haft elbil siden 1988, og i praksis er det svært at hælde solstrøm i tanken - hvis jeg kommer hjem efter en lang tur med Tom tank, er det altid om aftenen…nogle gange lader jeg om natten til 60%, og så venter med de sidste 30% til en dag hvor solen skinner. At bruge batterier løser ikke noget, da Kappa intet er for lille På dagens anlæg.

Citat : jeg har haft elbil siden 1988, 

Lyder spændende .... Lad os høre om de biler ....


Har besluttet mig for at blive en gammel sur mand. -Nu venter jeg så bare på at blive gammel....
Annonce
Det er off tonic, men svare gerne….man kan diskutere om det var en bil, men den havde nummerplader og krævede kørekort. Den havde 3 stk 12v blybatterier og en rækkevidde omkring 50 km - en ellert. Nu køre jeg selvf Tesla og har gjort det siden 2013.
Kan sådan en buffertank nogen sinde tjene sig hjem, hvis den kun er 30C? Det kan ikke være mange kwh den kan lagre med mindre den er kæmpe stor (og dyr)?

de 30 grader er hvad VP står til at varme op til. hvis/når solen kommer frem er den derfor ‘klar’ til at modtage energi, da den kan opvarmes til 65 grader (akumulere +35 grader). at arbejde med denne temeperatur forskel er hele humlen. det sikre en simpel styring hvor VP selv slukker når solen bidrager.
buffer tanken er der således primært af styrings mæssige årsager og for at adskille solvarme og VP.
bemærk i øvrigt at husets 10cm betongulv indgår i buffer regnskabet - gulvet varmes jo op løbende mens solen skinner.
og 13 m3 beton har en relativ stor varme energi.

det bedste ville naturlivis være hvis styring af solvarme arbejder sammen med styring af gulvvarme
så kunne solvarme anlægget bede gulvvarmen om at varme lidt ekstra beton op - at rummet stiger med 2 grader kunne man nok leve med.
det er således pt. IKKE 100% at betonen tæller med i buffer regnskabet.

du har ganske ret i at buffer beholder naturligvis har en begrænset energi mængde. det vigtige i solvarme anlægget er at den både lægger energien ned i beton gulvet samt har lidt i en buffer - mens solen skinner  (og 12 timer efter) køre varmepumpen ikke.
om det økonomisk kan betale sig ved jeg ikke - hele anlægget inkl sol og varmepumpe kostede alt i alt ca 70 tkr (ex løn)  alle varmenlæg koster.

hele dette indlæg handler om, om solceller kan drive en varmepumpe i et nyt hus - og nej det kan de nok ikke i en rimmelig størrelse. vaccumrør (varmt vand) kan dog i de dage hvor solen skinner. vcumrør er meget billigere og fylder ikke lige så meget på taget.
5-6 m2 til ca. 35 tkr kan gøre det - hvis det skulle være med solceller var både m2 og pris en anden.
prisen for et komplet anlæg er højere end de 35 tkr, og man kan have udfordringer med at finde et husfirma/vvs som kan lave det som rigtig lavtemp kombinanlæg (uden varmeneholder)
Ved godt det er lidt late-to-the-party, men kan da lige dele vores tal. Vi har haft solceller 2 vintre nu, 8.KW anlæg stik syd med 45graders hældning

Tal i parantes er virkningsgrad i forhold til anlæggets størrelse, kWt per kw, så kan man regne ud hvad ens eget anlæg, større eller mindre, ville have produceret

2020:
Nov.: 162kWt (0.65)
Dec: 53kWt (0.2) 
Jan: 119kWt (0.47) 

2021:
Nov: 158 kWt (0.63) 
Dec: 87 kWt (0.34) 
Jan: 158kWt (0.6) 
burningice skrev den 11-02-2022 12:38:19

Ved godt det er lidt late-to-the-party, men kan da lige dele vores tal. Vi har haft solceller 2 vintre nu, 8.KW anlæg stik syd med 45graders hældning

2020:
Nov.: 162kWt
Dec: 53kWt
Jan: 119kWt

2021
Nov: 158 kWt
Dec: 87 kWt
Jan: 158kWt

 Super! Det er da ikke ingenting. Heller ikke meget, men trods alt mere end jeg efter denne tråd havde forventet. Tak for de tal!

Der er yderligere 8 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis