Strøm om vinteren fra et 6 kWp solcelleanlæg

Er det muligt at regne sig frem til hvad man realistisk kan få fra et sådan anlæg på en overskyet dag i december/januar på et tag der ligger helt perfekt mod syd (35 graders hældning, intet der skygger) ? Har læst mig frem til at det reelt er lys og ikke sol panelerne generer strøm fra. Forventer ikke det er synderligt meget, men har absolut ingen idé om hvad meget/lidt det kan tage af vores daglige forbrug i disse tider.
Er det muligt at regne sig frem til hvad man... Vis hele indlægget
38 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
DanP skrev den 22-01-2022 15:06:52

Jep. Det er nok en del af årsagen til at landet ikke er oversvømmet med private PV anlæg selvom priserne på paneler er raslet ned de seneste år. - Om vinteren laver anlægget ingen ting og om sommeren kan du få lov at forære strømmen væk eller bruge den til at varme brugsvand op.

 

 Ja det giver god mening. vi overvejer el-bil, så det giver en mulighed for at gøre brug af noget af overskudsstrømmen i de solrige måneder, såfremt den kan stå klar til ladning i de timer

Ja, vi blev igen igen tørret noget så grusomt af staten. Jeg er under "gamle" ordning, hvor man kunne spare strømmen sammen på nettet, men den er jo i den grad udvandet så der ikke er nogen fidus i det mere.
Jeg måtte også lide den tort, at vores inverter brændte sammen og måtte investere i en ny til omkring 15000 kr. Der var det tæt på, at lortet var blevet revet ned, men jeg kunne ikke selv komme på taget mere, så derfor blev det liggende. Det eneste formildende i den sag er så, at med den nye inverter, så producerer anlægget 10% mere - - -  underligt.

Med venlig hilsen
ktm

 

Det korte af det lange er vel at der, med de nuværende ordninger, ikke er økonomi i det, med mindre man selv kan bruge al strømmen med det samme, da overproduktion hverken kan opspares eller sælges for andet end småbeløb. Det må betyde at de fleste skal dimensionere betydeligt mindre end man har gort dengang man både fik en god afregning og måtte bruge elnettet som "virtuelt batteri".
Det er da ikke så længe siden jeg hørte en mand fortælle at han var blevet snydt for akkumulatoren til sit solfangeranlæg (var vist omkring 30.000 kr værd). Ville det ikke kunne give noget fleksibilitet i forbruget af den producerede strøm? Og vil der være strøm nok til at oplade en elbil? Og ja, jeg er mere spørgende end vidende på dette felt, men jeg er selv i gang med at ombygge hus, så jeg suger al go' viden til mig pt.
Jeg har nu også fået indtrykket af at solfangeranlægget burde kunne klare at holde huset varmt - også om vinteren. Grundtanken i den tese er at i et vandbåret gulvvarmesystem, der ligger rørene jo typisk indstøbt i et betongulv på 7-8 cm tykkelse. Og i et hus på 100 m² er det jo ikke svært at regne ud af det giver omkring 7 m³ ~ 18 tons beton, der er med til at holde på den varme der er tilført mens solen skinnede i dagtimerne. Og er det ikke nok, så kan man supplere med en isoléret vandtank som denne.
Men, er det helt utopi at tro at man kan 'gemme' energien på forskellig vis, for så at bruge den langsomt senere?

Jeg vil hellere blot lave tingene end lave dem om......
Og så tror jeg kun på nisser i sidste halvdel af december.......
  :-)
JA, det er helt og fuldstændig utopi at tro, at du blot tilnærmeligvist kan gemme energien til senere brug. Hvad du ikke kan bruge her og nu, er i store træk spildt.

Med venlig hilsen
ktm

 

Annonce
AndersCph skrev den 22-01-2022 21:24:49

Det er da ikke så længe siden jeg hørte en mand fortælle at han var blevet snydt for akkumulatoren til sit solfangeranlæg (var vist omkring 30.000 kr værd). Ville det ikke kunne give noget fleksibilitet i forbruget af den producerede strøm? Og vil der være strøm nok til at oplade en elbil? Og ja, jeg er mere spørgende end vidende på dette felt, men jeg er selv i gang med at ombygge hus, så jeg suger al go' viden til mig pt.
Jeg har nu også fået indtrykket af at solfangeranlægget burde kunne klare at holde huset varmt - også om vinteren. Grundtanken i den tese er at i et vandbåret gulvvarmesystem, der ligger rørene jo typisk indstøbt i et betongulv på 7-8 cm tykkelse. Og i et hus på 100 m² er det jo ikke svært at regne ud af det giver omkring 7 m³ ~ 18 tons beton, der er med til at holde på den varme der er tilført mens solen skinnede i dagtimerne. Og er det ikke nok, så kan man supplere med en isoléret vandtank som denne.
Men, er det helt utopi at tro at man kan 'gemme' energien på forskellig vis, for så at bruge den langsomt senere?

 Et solcelleanlæg producerer næsten ikke noget strøm om vinteren. Det kan knapt holde køleskabet forsynet midt på dagen, hvis der er blå himmel og solen skinner :-)

Og et 6 kWp solcelleanlæg, med den rette orientering mod syd, og optimale hældning på taget, vil i fx juli måned på en rigtig god dag kunne producere ca. 40-45 kWh, hvilket er lige på kanten til at lade de fleste el-biler op. Og dette vil endda kræve at bilen er tilsluttet laderen fra klokken 6 morgen til 21 om aften, så bilen skal ikke bruges dén dag! ;-)

Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

Man kan selvf, godt varme fundamentet eller en stor vandtank op og få glæde af varmen senere, men senere er i aften eller i morgen, ikke om 3 måneder. En elbil som kan lade om dagen er også en mulighed. Der skal man bruge ca 160wh pr km, så hvis man kører 30km om dagen kan den aftage ca 5kwh pr dag. 
Wezio skrev den 23-01-2022 06:11:09

 Et solcelleanlæg producerer næsten ikke noget strøm om vinteren. Det kan knapt holde køleskabet forsynet midt på dagen, hvis der er blå himmel og solen skinner :-)

Og et 6 kWp solcelleanlæg, med den rette orientering mod syd, og optimale hældning på taget, vil i fx juli måned på en rigtig god dag kunne producere ca. 40-45 kWh, hvilket er lige på kanten til at lade de fleste el-biler op. Og dette vil endda kræve at bilen er tilsluttet laderen fra klokken 6 morgen til 21 om aften, så bilen skal ikke bruges dén dag! ;-)

Men, hvor kraftigt solcelleanlæg skal man så have, hvis man vil have det til fx at drive en 'luft-til-vand' varmepumpe i dagtimerne? Eller er det helt umuligt i de kolde måneder?
Tænker energikravet modsvarer husets isoleringsstand. Så hvis man har isoleret sit hus så godt at der stadig er 18° C i huset om morgenen dagen efter, hvor der har været slukket for varmepumpen om natten, så er energikravet jo heller ikke voldsomt?
Hvis jeg 'vender fortegn' og tænker tilbage på hvor lang tid det tager at varme et betongulv op med vandbåren gulvvarme, så må der nødvendigvis ligge en del termisk energi på lager i sådan et gulv......... 


Jeg vil hellere blot lave tingene end lave dem om......
Og så tror jeg kun på nisser i sidste halvdel af december.......
  :-)
Hvis man antager, at 2% af årets produktion ligger i januar, så laver et 10 kW-anlæg omkring 200 kWh i løbet af januar. Så kan man jo kigge på, hvad behovet er. Min pumpe har brugt 1050 kWh siden 1. januar dog med nogle dage over 60 kWh og andre under 40. Jeg skulle vel have solceller for 100 kW for at være på den sikre side :) 
Nye huse har helt sikkert nogle andre muligheder her end mit gamle skrummel. Jeg ved ikke, hvor vildt det kan blive, men mit indtryk er, at de bruger meget mindre energi.
AndersCph skrev den 23-01-2022 10:11:24

Men, hvor kraftigt solcelleanlæg skal man så have, hvis man vil have det til fx at drive en 'luft-til-vand' varmepumpe i dagtimerne? Eller er det helt umuligt i de kolde måneder?
Tænker energikravet modsvarer husets isoleringsstand. Så hvis man har isoleret sit hus så godt at der stadig er 18° C i huset om morgenen dagen efter, hvor der har været slukket for varmepumpen om natten, så er energikravet jo heller ikke voldsomt?
Hvis jeg 'vender fortegn' og tænker tilbage på hvor lang tid det tager at varme et betongulv op med vandbåren gulvvarme, så må der nødvendigvis ligge en del termisk energi på lager i sådan et gulv......... 

 Du kan ikke drive en luft-til-vand varmepumpe med et solcelleanlæg om vinteren. Måske hvis du fyldte haven om med solcellepaneler også. Hvis solen skinner på en kold december-dag kan et 6kWh anlæg måske producere 200w her-og-nu, men det kræver sollys fra en skyfri himmel og ikke blot dagslys. Og hvor mange timer om dagen skinner solen lige i december måned? ;-)


Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

Der er yderligere 18 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis