Generatorindgang i el-tavle

Ved godt dette ikke er gds-arbejde, men er også bare i undersøgelsesfasen, og det kunne jo være der var elkyndige til stede.
Jeg har en el-bil, der kan sende strøm den modsatte vej og levere op til 3500 w ud i et almindeligt 220v stik - og så er det jeg tænker, det må da kunne bruges til noget smart.
Strøm er dyrt, og derfor fylder jeg altid strøm på bilen om natten, hvor det er billigt. Jeg har ikke et abonnement pga. elopvarmet hus og dermed afgiftsnedsættelse over 4000 kWh.
Findes der løsninger, hvor man kunne tappe strøm fra bilbatteriet til huset, når strømmen er dyr? Altså hvor man plugger et 220v kabel i el-tavlen?
Jeg har hørt om løsninger med generatorindgang i visse solcelleinvertere, men jeg har ikke solceller. Kan man få en generatorindgang i sin eltavle?
Tænk hvis man kunne slippe for at give 4-5 kr for 1 kwh mellem kl.17-20 og slippe med 1 kr fordi man brugte den billige strøm tanket om natten. 
Ved godt dette ikke er gds-arbejde, men er også... Vis hele indlægget
23 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Har selv en EV6 stående, men kan ikke se nogen praktiske løsninger på det. Der kommer kun 1 fase ud. Så slukker man for nettet og kobler den på installationen så kan 400V apparater ikke køre og der vil mangle lys i 2/3 af huset.
Desuden bliver alle pissesure over at skulle genstarte computere og ure.
Det er en gimmick, som der ikke er andre end nogen få håndværkere der kan bruge.

Nu tænker jeg bare videre for sjov…
Hvis nu man havde solceller, et husstandsbatteri og en inverter med en form for indgang (til F.eks. Generator eller som i mit tilfælde en elbil), så kunne man måske trække strøm ud af bilen og ind i et eksisterende system, der virker uanset om bilen sidder i eller ej, fordi der trækkes på husstandsbatteriet først, når der bruges strøm, og det virker vel på 3 faser. Det kunne sgu være smart.
Skal bare først have solceller når taget engang skal skiftes…
Men spændende at følge udviklingen. At bruge sin elbil til en elkedel som der vises i reklamer giver jo ikke så meget mening.

Jeg mener det er en rigtig god ide. En manuel omskifter mellem el nettet og generator koster kun 1000,-
Og så skal den selvfølgelig installeres, måske 2000,-
Bilen leverer kun 1 fase ud, så det du vil bruge strøm til skal sikkert faseafstemmes.
Bilens batteri holder fint til dette, blot bør du holde batteriet SOC på 20-70%

MVH:

Jesper Kofoed

Telf: 24290571

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere