Generatorindgang i el-tavle

Ved godt dette ikke er gds-arbejde, men er også bare i undersøgelsesfasen, og det kunne jo være der var elkyndige til stede.
Jeg har en el-bil, der kan sende strøm den modsatte vej og levere op til 3500 w ud i et almindeligt 220v stik - og så er det jeg tænker, det må da kunne bruges til noget smart.
Strøm er dyrt, og derfor fylder jeg altid strøm på bilen om natten, hvor det er billigt. Jeg har ikke et abonnement pga. elopvarmet hus og dermed afgiftsnedsættelse over 4000 kWh.
Findes der løsninger, hvor man kunne tappe strøm fra bilbatteriet til huset, når strømmen er dyr? Altså hvor man plugger et 220v kabel i el-tavlen?
Jeg har hørt om løsninger med generatorindgang i visse solcelleinvertere, men jeg har ikke solceller. Kan man få en generatorindgang i sin eltavle?
Tænk hvis man kunne slippe for at give 4-5 kr for 1 kwh mellem kl.17-20 og slippe med 1 kr fordi man brugte den billige strøm tanket om natten. 
Ved godt dette ikke er gds-arbejde, men er også... Vis hele indlægget
23 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
karl smart skrev den 30-12-2021 00:29:48

Der er en rigtig dårlig virkningsgrad på el batterier du taber mere end halvdelen af den energi du oplader .

Ja okay, hvis det er rigtigt, så kan løsningen ikke bruges.

Batteri er ikke egnet, giver det max. 2 år så er bil færdig, er det det værd.
larsen56 skrev den 30-12-2021 07:27:01

Batteri er ikke egnet, giver det max. 2 år så er bil færdig, er det det værd.

Nu lyder det ikke som om jeg vil kunne etablere en løsning, der er praktisk og giver stor gevinst - men hvis jeg kunne og batteriet er færdigt efter 2 år, så må de jo skifte det på garantien. De reklamerer specifikt med at man kan trække 220v 3,6 kw ud - hvis batteriet falder under grænsen på 70% inden 7 år, så bliver det skiftet.

Annonce
Den der dims til at trække 3500W ud af ladestikket er det sinusformet vekselspænding eller hvad? Det lyder interessant. Hvis det er jævnspænding, der kommer ud, kan det ikke bruges på den måde du tænker på. Har du et billede af dimsen?

fase
Ja, det er rigtigt at der står 3,5 kW, men der står ikke noget om, hvor længe. Altså hvor mange kWh, der kan trækkes, 

fase
I specs står der at denne facilitet kun fås til modellen med det store batteri, som vist er på ca. 77 kWh, og kun kan benyttes til dette har 20 pct. alias ca. 15 kWh tilbage. Altså ca. 60 kWh på et nyt fuldt opladet batteri minus et ukendt tab i omformeren.

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
JohnLarsen skrev den 30-12-2021 22:44:12

I specs står der at denne facilitet kun fås til modellen med det store batteri, som vist er på ca. 77 kWh, og kun kan benyttes til dette har 20 pct. alias ca. 15 kWh tilbage. Altså ca. 60 kWh på et nyt fuldt opladet batteri minus et ukendt tab i omformeren.

Ja. Jeg har det store batteri og kan lade nærmest gratis hver nat (kun transport af strøm på under 50 øre).
Den 21.december ramte strømprisen 6 kr ved 17-tiden, så det er jo situationer som det jeg ville prøve at finde løsninger på.

Mit totale dagsforbrug af strøm har aldrig været over 35 kWh (altså uden bilopladning), og da bilen holder i indkørslen det meste af tiden, så…
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis