Generatorindgang i el-tavle

Ved godt dette ikke er gds-arbejde, men er også bare i undersøgelsesfasen, og det kunne jo være der var elkyndige til stede.
Jeg har en el-bil, der kan sende strøm den modsatte vej og levere op til 3500 w ud i et almindeligt 220v stik - og så er det jeg tænker, det må da kunne bruges til noget smart.
Strøm er dyrt, og derfor fylder jeg altid strøm på bilen om natten, hvor det er billigt. Jeg har ikke et abonnement pga. elopvarmet hus og dermed afgiftsnedsættelse over 4000 kWh.
Findes der løsninger, hvor man kunne tappe strøm fra bilbatteriet til huset, når strømmen er dyr? Altså hvor man plugger et 220v kabel i el-tavlen?
Jeg har hørt om løsninger med generatorindgang i visse solcelleinvertere, men jeg har ikke solceller. Kan man få en generatorindgang i sin eltavle?
Tænk hvis man kunne slippe for at give 4-5 kr for 1 kwh mellem kl.17-20 og slippe med 1 kr fordi man brugte den billige strøm tanket om natten. 
23 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Lyder som en god ide. Men hvorfor ikke investere i kasserede batterier, bil eller andet, og så benytte dem som mellemlager, i stedet for bilen. Selv om bilen selvfølgelig allerede er købt :-)

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Et batteri slides jo også, af op og afladninger, og batterier i elbiler er mig bekendt ret kostbare, så måske det kan blive en dyr løsning i sidste ende ?

På arbejde har vi nogle tavler med mulighed for at tilkoble en generator, der er et stik til generatorstrøm, og en omskifter der frakobler netspændingen, og kobler generatorindgangen ind.
Så det er enten netspænding, eller generatordrift der er muligt..

Vi prøver igen, i morgen --
Jeg kan godt se, at hvis det er enten net eller generator, så giver det problemer, da forbruget med ovn, komfur osv. nemt overstiger det bilens batteri kan levere.
Batteriet er jeg ikke så bekymret for. Der er 8 års garanti, og jeg beholder den sikkert ikke mere end 3 års tid.
Dit komfur kan ikke køre på en fase og nul uden at blive koblet om fra den nuværende to fasede til enfaset drift. For at kunne køre med en ekstern generator, skal du enten have en omkobling mellem de to forsyninger gen-0-net, eller en synkronisering så de to ting er i fase. Hvis generatoren ikke er i fase med nettet, vil netter tvinge generatoren i fase med det til følge at generatoren sikkert er færdig med at se godt ud. Da det er en inverter, skal du ikke regne med at kunne bruge den nogensinde igen. Så glem det.

fase
Hvis du har elvarme, vil det jo være ret ukompliceret at tilslutte elradiatore til din inverter, og på den måde udnytte den billigere strøm fra bilen.
Men selvfølgelig kun i fyrings sæson, tilslutning til elvandvarmer kunne måske også være en mulighed.

Vi prøver igen, i morgen --
Annonce
Jeg forstår at generator-ideen er død, det var også bare et skud.
Jeg vil forsøge at trække noget strøm fra bilen til et par varmepumper om vinteren og måske en spa, der suger meget strøm i sommerhalvåret. Måske det giver lidt, men det er sikkert ikke besværet værd. Tak for input.
Sådan lige for at få nysgerrigheden styret. Er inverteren en del af bilen, eller har du installeret den? Hvilken spænding forsyner du inverteren med? 

fase
Jeg tænker dog på sigt at det vil give mening at bruge elbilers batterier som lagring. Hvis vi alle har elbiler der holder med et kabel i 90% af tiden, så må det kunne give noget i forhold til at opbevare strøm, der kan gøres tilgængelig, når der er stort behov. Strømmen skal bare kunne løbe begge veje (som er muligt i min nye dyt)

S. Fabrin skrev den 29-12-2021 22:43:59

Sådan lige for at få nysgerrigheden styret. Er inverteren en del af bilen, eller har du installeret den? Hvilken spænding forsyner du inverteren med? 

Man sætter en dims i ladeindgangen og kan trække 220v ud.

Det er Kia EV6 og Hyundai Ioniq 5, der kan dette og måske flere..
Der er en rigtig dårlig virkningsgrad på el batterier du taber mere end halvdelen af den energi du oplader .

Mvh S.H. 
Tillid er godt men kontrol er bedre.......
Der er yderligere 13 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis