Ulovlig elinstallation

I huset vi har købt er en del el installationer der ikke er helt efter bogen, ting der ikke var nævnt noget om i el rapporten. Jeg har så lige lavet en aftale med en elektriker der vil komme ud i det nye år, og se på de ting der ikke er i orden, og give et tilbud på at få det udbedret, så vi kan se om det giver mening at drage ejerskifte forsikringen ind over.
Men inden han kommer skal lige lige sende en mail med de ting der er så han på forhånd har en ide om omfanget.
Har lige et par ting jeg dog er i tvivl om det er helt i orden.

Her sad et 230 volt stik med kontakt, virkede ikke så skruede lige kontakten ud, ledningerne var så slet ikke sat i kontakten men var bare i samlemuffer, så forstår jeg bedre det ikke virker. 😂
Men mit egentlig spørgsmål her er, at tidligere ejer har restaureret fra 2006 og frem, i den forbindelse er der lagt gips væg og dåsen er ikke flyttet med ud, eller der er brugt afstandsstykker, dette er på de fleste kontakter i huset, er det lovligt?

Dette er i samme rum, der har man valgt at sætte kontakten i karmen til døren, der er ikke nogen dåse bagved, blot et hul, der er ingenting der holder kontakten Inde, er dette lovligt?

Her er værelset ved siden af, igen er den bare sat i karmen, denne har jeg dog ikke haft åbnet, men kan ikke forestille mig at der er nogen dåse i, og så er det lidt mærkeligt for jeg får kun strøm ud af kontakten hvis lyset er tændt.
14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ingen af de viste/nævnte installationer er lovlige.

Det har tidligere været lovligt med kontakter i dørindfatningerne, men da det er lavet i nyere tid, vurderet ud fra dørkarmens beslåning, er det ikke lovligt, da det ikke er originalt fra den tid.

Kontakter der sættes i forsatsvæg må ikke forlænges med muffer, ligesom elektriske samlinger ikke må skjules.

I dag skal der være dåser bag alle udtag. Dette galdt også i 2006.

Vær også opmærksom på om sælger har udført forsatsvæg fugtteknisk korrekt, hvis der er tale om ydermure.

Elektronikteknikeren
Gregeren skrev den 25-12-2021 19:09:05

Ingen af de viste/nævnte installationer er lovlige.

Det har tidligere været lovligt med kontakter i dørindfatningerne, men da det er lavet i nyere tid, vurderet ud fra dørkarmens beslåning, er det ikke lovligt, da det ikke er originalt fra den tid.

Kontakter der sættes i forsatsvæg må ikke forlænges med muffer, ligesom elektriske samlinger ikke må skjules.

I dag skal der være dåser bag alle udtag. Dette galdt også i 2006.

Vær også opmærksom på om sælger har udført forsatsvæg fugtteknisk korrekt, hvis der er tale om ydermure.

 Mufferne er vi helt enige om ikke skal være der, de er heller ikke nødvendige da ledningerne er lange nok til at nå i kontakten. Men kontakten var taget helt fra, så der var ingen ledninger i den og ingen ledninger ud fra de samlemuffer. Men mit egentlige spørgsmål med det billede var om det er lovligt at dåsen ikke går ud til kanten af væggen. Altså at den sidder et stykke inde i væggen hvor der efterfølgende er sat en gipsvæg på og skåret hul ind til dåsen, er dette lovligt eller skulle dåsen være flyttet ud? 

1. billede mener jeg var ok i 2006, da gips ikke er brandbart. Men godt nok mærkeligt man ikke har forbundet stikkontakten. Men under alle omstændigheder let at montere en pudsudligningsring som koster få kr.

2/3 billede:
Det er ok med afbrydere i gerigt, hvis det oprindeligt er lavet i perioden 1. april 1939 til 1. juli 1977.

2. billede: Det mangler en metal-ramme, som skal holde stikkontakt fast. Stikkontakten må ikke kunne tages ud uden værktøj.

3. billede: Der skal fylttes en ledning bag afbryderen, så stikkontakten får konstant strøm. Men der er ikke noget ulovligt i at kunne afbryde en stikkontakt.

Du kan evt. bevæbne dig med Håndbog for autoriserede elinstallatørvirksomheder, der udarbejder elinstallationsrapporter og gå frem fra afsnit 8.5.

Gregeren skrev den 25-12-2021 19:09:05

Det har tidligere været lovligt med kontakter i dørindfatningerne, men da det er lavet i nyere tid, vurderet ud fra dørkarmens beslåning, er det ikke lovligt, da det ikke er originalt fra den tid.
Det er tilladt at udskifte gerigter/karm, så længe materiel sidder samme sted som det sad oprindeligt jf. sikkerhedsstyrelsen. Citat: "Der er lovligt at udskifte materiel, der er installeret i overensstemmelse med de bestemmelser, der var gældende på installationstidspunktet. Det accepteres, at fx en smal minitangent udskiftes med FUGA eller tilsvarende nyere materiel. Det er en forudsætning ved montering af nye gerigter, at afbrydere / stikkontakter placeres samme sted som før."

Så hvis en gerigt/karm er udskiftet, er det ok. Er det en ny dør fra efter 1977 er det ikke lovligt.
Hej Jens.
Tak for dine uddybende svar. Det en stor

Vi har også nogle kontakter der er løse. Har vust sig det er indmuringsdåsen der er flækket. Betragtes det som ulovlig installation?
Ift karmen kan det godt passe da huset er bygget i 1975. 
Annonce
Generelt må elmateriel ikke være beskadiget, så ja. Hvordan forsikring vil forholde sig til det, ved jeg dog ikke.
Det med dørgerikter og kontakter hat jeg forespurgt SIK. Det er lovlig at udskifte døre til nye og geninstallere nye eller gamle afbrydere og stikkontakter i gerikter uden dåse bagved. Hvis installationen oprindelig var lovlig med den form for installation. Men der har aldrig måtte ske samling bagved sådan en gerikt
Ved billede 2 kan de smalle kontakter sikkert ikke genbruges da der skal væreen metal ramme, og hullet skal passe ret snært. men det er muligt at bore ud til nye fugakontakter. 
Hvis det kun er de 3 opgaver så er det ikke værd at koble ejerskifte forsikring på.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 25-12-2021 23:32:09

Det med dørgerikter og kontakter hat jeg forespurgt SIK. Det er lovlig at udskifte døre til nye og geninstallere nye eller gamle afbrydere og stikkontakter i gerikter uden dåse bagved. Hvis installationen oprindelig var lovlig med den form for installation. Men der har aldrig måtte ske samling bagved sådan en gerikt
Ved billede 2 kan de smalle kontakter sikkert ikke genbruges da der skal væreen metal ramme, og hullet skal passe ret snært. men det er muligt at bore ud til nye fugakontakter. 
Hvis det kun er de 3 opgaver så er det ikke værd at koble ejerskifte forsikring på.

 Hej Ev.

Det er langtfra de 3 opgaver. Det var blot de 3 opgaver jeg var i tvivl om. 😀
Inden du inddrager forsikringen, skal du overveje om reparationen overstiger selvrisikoen på 5000 kr.

fase
Desuden dækker ejer skifte forsikring kun det som har givet en skade eller som umiddelbart vil give en skade. El-rapporten nævner kun de ting der er set ved stikprøvekontrol, og der kan være en sætning om at man skal være opmærksom på at dette kan være generelt dækkende for resten af installationen.
Er der slet ikke nævnt noget kan ansvaret ligge hos den der har lavet el rapporten. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis