Ulovlig elinstallation

I huset vi har købt er en del el installationer der ikke er helt efter bogen, ting der ikke var nævnt noget om i el rapporten. Jeg har så lige lavet en aftale med en elektriker der vil komme ud i det nye år, og se på de ting der ikke er i orden, og give et tilbud på at få det udbedret, så vi kan se om det giver mening at drage ejerskifte forsikringen ind over.
Men inden han kommer skal lige lige sende en mail med de ting der er så han på forhånd har en ide om omfanget.
Har lige et par ting jeg dog er i tvivl om det er helt i orden.

Her sad et 230 volt stik med kontakt, virkede ikke så skruede lige kontakten ud, ledningerne var så slet ikke sat i kontakten men var bare i samlemuffer, så forstår jeg bedre det ikke virker. 😂
Men mit egentlig spørgsmål her er, at tidligere ejer har restaureret fra 2006 og frem, i den forbindelse er der lagt gips væg og dåsen er ikke flyttet med ud, eller der er brugt afstandsstykker, dette er på de fleste kontakter i huset, er det lovligt?

Dette er i samme rum, der har man valgt at sætte kontakten i karmen til døren, der er ikke nogen dåse bagved, blot et hul, der er ingenting der holder kontakten Inde, er dette lovligt?

Her er værelset ved siden af, igen er den bare sat i karmen, denne har jeg dog ikke haft åbnet, men kan ikke forestille mig at der er nogen dåse i, og så er det lidt mærkeligt for jeg får kun strøm ud af kontakten hvis lyset er tændt.
I huset vi har købt er en del el installationer... Vis hele indlægget
14 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
S. Fabrin skrev den 26-12-2021 10:49:28

Inden du inddrager forsikringen, skal du overveje om reparationen overstiger selvrisikoen på 5000 kr.

 Det er jo netop derfor vi skal have en elektriker ud at give et tilbud på de ting der er. Tilbuddet afgører om det kan svare sig og få det via ejerskifteforsikringen, men ejerskifte vil slet ikke kigge på det hvis ikke vi først får lavet et tilbud. Så kan næsten ikke gøre det anderledes. 

ev elmand skrev den 26-12-2021 13:04:58

Desuden dækker ejer skifte forsikring kun det som har givet en skade eller som umiddelbart vil give en skade. El-rapporten nævner kun de ting der er set ved stikprøvekontrol, og der kan være en sætning om at man skal være opmærksom på at dette kan være generelt dækkende for resten af installationen.
Er der slet ikke nævnt noget kan ansvaret ligge hos den der har lavet el rapporten. 

 I elinstallations rapporten står ordret “Vær opmærksom på, at ejerskifteforsikringen ikke dækker de anførte fejl”

Og ingen af de ting jeg har anført, eller andre ting der er fundet, har været angivet i tilstandstandsrapporten. Ud fra ordlyden i rapporten må jeg formode at ulovlige installationer der ikke er i rapporten er omfattet af tilstandsrapporten. 
Der er der mange der er blevet skuffet.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Tilstandsrapporten omfatter ikke fejl eller ulovlige elinstallationer, og installationsrapporten er kun en stikprøvekontrol. I øvrigt har sælger skrevet under på, at der ikke er lavet uautoriserede installationer.

fase
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis