Gulvvarme er konstant 30 grader

Jeg har lidt udfordringer med gulvvarme. 

Trods beholderen står på 60 grader, viser termometret ved shunten kun 32.

Det ændrer sig ikke hvis jeg drejer termostater, hverken i rummene eller på installationen som vist nedenfor (eksempel).

Jeg læser at termostaten kan sidde fast. 

Har nogen erfaringer med at tage den af og massere den i gang?
Jeg har lidt udfordringer med gulvvarme.  Trods... Vis hele indlægget
64 svar
 Følg tråden
Der er 40 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Prøv lige at åbne lågen på dit fyr, herinde sidder der en pumpe mere, den skal du prøve at skrue et trin op.

Det er den som sender varme ud i det øvrige system, inkl. Vv beholder, radiator, samt til sekundær pumpe, som er den på din manifold til gulvvarmen.

Hvad er trykket på anlægget pt? Der sidder en trykmåler et sted på/i fyr.

I forhold til at få eventuelle luftlommer ud af systemet, kan det være en fordel at køre alle pumper op på fuld skrald i et par minutter, dette kan nogle gange få skubbet det ud, og op et sted hvor man kan lufte ud.

Har du forsøgt at lufte øverste radiator i systemet ud? Hvis der kommer luft ud, skal du blive ved til der kun kommer vand. Herefter skal fyret efterfyldes. 1,5-2bar er et godt udgangspunkt.

At fyret kører meget korte kørsler, kan være et tegn på at der ikke er vand nok i systemet.

Elektronikteknikeren
Jeg har konstateret at fyret kører nøddrift. Så er det vel tid til at ringe eget en prof ikke?

Jeg har luftet ud flere gange, nu kommer der vand. Jeg har påfyldt til 1,5 bar.

Jeg kendte ikke til mulighed for at regulere fyrets egen pumpe.

Jeg læser dit at nøddrift betyder 50% virkningsgrad. Det betyder ikke meget for brugsvand eller radiatorer, men kan stoppe gulvvarmen...

Kan jeg tvinge fyret ud af nøddrift (s.40 fejl).
Den kan gå i nødrift hvis der ikke er vand nok på. Eller pga. Noget andet er galt.

Efter du har fået vandtrykket op, slukker du fyret på kontakten på væggen, eller på eltavlen, venter 5min, og tænder igen.

Er fyret et Weishaupt? Er det naturgas?

Elektronikteknikeren
Der er 1,5 bar på, så det er der vidst styr på.

Fyret er Vaillant Ecotech Exclusive fra ca. 2010. Gasfyr.

Gregeren skrev den 02-01-2022 16:41:04

Den kan gå i nødrift hvis der ikke er vand nok på. Eller pga. Noget andet er galt.

Efter du har fået vandtrykket op, slukker du fyret på kontakten på væggen, eller på eltavlen, venter 5min, og tænder igen.

Er fyret et Weishaupt? Er det naturgas?

 Fyret er slukket og tændt, stadig nøddrift. Kan man se årsagen er sted, andet en fejl 40?

Annonce
Har du set i manualen? Såvit jeg kan se er S koder noget med service, og F koder fejl. Der burde også stå noget mere tekst ved oplysningen S.40
man kan resette på kontrolpanelet med mere, men der finder rigtig mange manualer på nettet hvis der ikke er en tydeligere type nr.
Der er nu skiftet CO2-sensor i fyret og masseret en ventil ved tilbageløb (?). Nu kommer varmen.

MEN, gulvene bliver fortsat ikke varme. Pumpen kører med højt konstant tryk, mere end den bør og leverer blot 0.2 m3/t.

Fjernes alle telestater, motioneres ventiler, så kommer den op på 0.8 m3/t. Jeg kan høre små knaselyde efterfølgende? Fiser der bare snavs rundt som så sætter sig igen i ventilerne?

VVSer som skiftede sensor, sagde der var snavs i systemet ved retur.

Kan jeg undersøge om det er sandt? Eller slå op hvad den pumpe bør levere til 70 KVM gulvvarme?

Synes det står den kan levere over 3 m3/t - det er umuligt vil jeg mene lige nu.
Du skal nok lige have skyllet gulvet igennem med vand fra vandværket. Der må sidde en lomme af enten luft eller snavs

Elektronikteknikeren
Det tænker jeg også.

Tør jeg selv kaste mig ud i det? Eller er jeg så heldig, at du kan henvise til en vejledning? 😊
Det er ved at blive en lang roman så undskyld hvis jeg gentager noget.
Du kan skylle anlægget igennem ved at sætte slange på den ene ende af et fordelerrør. Denne slange sættes i en spand som placeres over et afløb ( så kan man holde øje med hvad der kommer ud. )
En enden slange sættes på det andet fordelerrør og sættes til vandhane. Så åbnes der begge steder og vandet skyller igennem systemet, men i alle slanger. Derfor skruer du alle termostater ned undtagen 1 om skrues helt op. Derved er der kun 1 telestat som er åben, og det er kun det rør der skylles. Efter nogle minutter hvor vandet der kommer både er rent og fri for bobler i spanden. ( rent betyder uden knaster da vandet ofte er sort i varmeanlæg) Så lukker du ned for denne termostat og skruer op for en anden, så en ny telestat åbner. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Der er yderligere 14 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis