Gulvvarme er konstant 30 grader

Jeg har lidt udfordringer med gulvvarme. 

Trods beholderen står på 60 grader, viser termometret ved shunten kun 32.

Det ændrer sig ikke hvis jeg drejer termostater, hverken i rummene eller på installationen som vist nedenfor (eksempel).

Jeg læser at termostaten kan sidde fast. 

Har nogen erfaringer med at tage den af og massere den i gang?
Jeg har lidt udfordringer med gulvvarme.  Trods... Vis hele indlægget
64 svar
 Følg tråden
Der er 30 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Du kan ikke teste flow i rørene som det er nu. Det eneste du kan gøre er at skrue mere op for flow til kreds 4. Det gøres med en 4 mm unbaco nøgle ned oven i der nederste rør. Først skal der vist skrues en lille møtrik/dæksel af. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Men det har tidligere fungeret fint, så det skal jeg vel ikke til at pille ved?

Jeg tænker at hullerne i slangerne har tilføjet luft/snavs, som nu begrænset fremløb i de to kredse som ikke yder det de skal.
Du kan skrue op for flow, men start med at skrue den helt i bund medens du tæller omgange ( eller1/2 omgange) Så ved du hvor den skal slutte henne bagefter. Sidder der en knast i regulerings ventilen kan du måske få denne væk. 
Ellers kan det skylles igennem.
Du slukker pumpe, lukker af imod fyret hvis det kan lade sig gøre. Du kan lukke telestater ved t skrue rumtermostater ned på 10 gr. f.eks. 1 kreds skrues helt op så der kun er 1 kreds åben. Du monterer en slange på øverste fordeler (til højre) slangen går hen til bunden en spand som kan være stillet over et afløb.
Så åbner du til slangen samtidig med at du åbner i begge ender for slangen du allerede har monteret på nederste rør. Nå vil vandværksvand strømme igennem den åbne kreds og ud i din spand. Bare lad den løbe over men du kan se luftbobler og evt. urenheder. ( sort vand har ingen betydning)
Når 1 kreds har skyllet uden luftbobler i et par minutter lukker du for denne og åbner den næste. ( skrue termostat ned og helt op for den næste.)
Jeg ville gøre det ved alle kredse og ikke kun dem der har problemer. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Tusind tak for omfattende svar. Det vil jeg bede VVS om at komme igang med og ellers må jeg jo selv igang.

Jeg overvejer at ringe til et VVS firma selv og få deres syn på sagen. Fx Stenløse VVS & Gasservice, da de er Uponor installatør OG har glasservice. Jeg bor i Roskilde.
Laioz skrev den 28-12-2021 08:31:11

Tusind tak for omfattende svar. Det vil jeg bede VVS om at komme igang med og ellers må jeg jo selv igang.

Jeg overvejer at ringe til et VVS firma selv og få deres syn på sagen. Fx Stenløse VVS & Gasservice, da de er Uponor installatør OG har glasservice. Jeg bor i Roskilde.

Er Stenløse VVS nogen du kan anbefale?  Jeg bor nemlig selv i Roskilde og har problemer med gulvvarme (https://www.lav-det-selv.dk/forum/t/241574/s/fejlsoegning-af-vandbaaret-gulvvarme)



Annonce
Jeg kender dem ikke, jeg fandt bare en installatør på kan Uponor.
Nu er der varme i bryggers igen - jubii!

Desværre mangler der nu varme i de andre rum. Pumpen kører med 0.3/0.4 kubikmeter vand per time og ikke 1.0 som den stod på, da VVSeren var her.

Røret til radiatorerne ovenpå bliver 60 grader, men det er ikke altid at varmen når gulvvarmeslangerne når jeg mærker på røret lige før termostaten. Som om den ikke  får "glæde" af den varme fyret levere til førstesal.

Yderligere virker det som om fyret tænder og varme op til 60 grader og så slår over på "erfterløb" eller "restspærretid". Jeg synes ikke det leverer konstant varme, men varmer hurtigt op og slukker. Er det korrekt?

Pumpe bør indstilles på konstant tryk. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Den står på konstant tryk, mellem. Det gør den fordi pumpen er dimensioneret til 120kvm og pt var vi blot 70 KVM.
Jeg oplever også at der ofte ikke kommer varmt vand, når jeg tænder en radiator. Så går det noget tid før der er liv.

Det er vel heller ikke normalt?
Der er yderligere 24 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis