Gulvvarme er konstant 30 grader

Jeg har lidt udfordringer med gulvvarme. 

Trods beholderen står på 60 grader, viser termometret ved shunten kun 32.

Det ændrer sig ikke hvis jeg drejer termostater, hverken i rummene eller på installationen som vist nedenfor (eksempel).

Jeg læser at termostaten kan sidde fast. 

Har nogen erfaringer med at tage den af og massere den i gang?
Jeg har lidt udfordringer med gulvvarme.  Trods... Vis hele indlægget
64 svar
 Følg tråden
Der er 50 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Det giver mening. Skal jeg også lukke helt for ventilen i tilbageløbsslangen under pumpen (rød)?

Skal jeg slukke pumpen indstille termostat på fremløb på 1 (lukket), og afmontere pumpe for at kigge om der er snavs i den, eller bør den bliver renset samtidig?

Beklager de mange spørgsmål! 
 
Det er altid klog at slukke pumpen under denne operation, ligesom gasfyret ( så vidt jeg husker var varmekilde)
Det er jo ikke muligt at sige hvor dine smuds partikler sidder som du har mistanke til.
Hvis du lukker for ventilen tilbage til fyret så sikrer du at det kun er den slange som då har valgt der skylles igennem. Så kan du derefter lukke ved alle slanger og åbne til fyret, og få skyllet den vej. ( der kan du godt få det problem at der sidder en kontraventil som spærrer for gennemløb, men det opdager du jo hvis der ikke kommer noget ud i spanden. ( så kunne det jo være et forsøg værd at bytte om på > vand ud < og >vand ind <
Men husk at lukke af på ventiler så du ikke får unødig luft i systemet igen.
Når det hele er overstået regulerer du igen trykket til ca. 1,2 - 1,5 bar på anlægget ( det vil stige yderligere når der varmes op.)

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Mega godt - tusinde tak for svar. Jeg skal nok give en melding når der er nyt i sagaen :-)
VVS var forbi og skylde igennem.

Nu mente han at kontraventilen var i udu, da tilbageløb mod fyr blev koldt når han skyllede igennem. Det har jeg ikke gjort mere ved, da varmen er tilbage.

Pumpen yder nu 0.8 m3/h ved konstanttryk mellem, mod de 0.3 m3/h før - fedt! Så vidt jeg kan regne ud, bør flow være 0.6, så jeg sætter pumpen lidt ned.

Spørgsmål: Hvad skal forskel i temp. være på frem- og tilbageløb? Ca. 5 grader? Temperatur er sat til 43 grader.

Efter 30 min forsvandt varmen igen og jeg panikkede naturligvis. Fremløb var 26 grader, mod de 38 før skylning. Herefter masserede jeg alle ventiler igen. Jeg kunne mærke modstand og lidt knas  i starten. Herefter kom varmen tilbage. Efter lidt tid, faldt flow igen. Jeg masserede det hele igen og nu ser flow ud til at være konstant.

Spørgsmål 2: Bør jeg rense ventilerne? Det virker som om eventuel snask sætter sig der og lukker. Jeg synes umiddelbart at de bevæger sig fint.

Der var også massere af luft i systemet igen bagefter. Suk :-)

Note: Flow er beregnet meget simpelt. 70 kvm gulvarme og alle kreds er ca. samme størrelse. Det giver 14 kvm * 3 + 10 m frem og tilbage fra fyr = 52 meter. Jeg googler mig frem til at flow skal være ca. 2.1 L/min * 5 kredse. 10,5 L/m = 0.6 m3/time.
Der er ikke en standard for temperatur forskel på frem og retur. I den bedste verden skal den være meget lille måske 1 grad. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce
Hellere lidt højere flow, og mindre differens mellem frem og retur.

Så får du uniform fordeling af varme over hele fladen.

Og så kan du køre med et et par grader lavere på shunten, = bedre driftsøkonomi.

Et optimalt tunet anlæg står med telestaterne åbne det meste af tiden, og ydelsen på energikilden modulerer herefter.

Elektronikteknikeren
Det giver mening. Hellere 35 grader med konstant flow, end 45 grader on/off i løbet af dagen.

Er det en simpel metode at få fyr, termostat på fremløb og pumpe til at kører mest optimalt?

Hvis fyret fx leverer lavere varme, så skal det kører konstant og cirkulationspumpen minimalt (overflødig?). Alternativt, høj varme og så lukker cirkulationspumpe kun lidt, men ret varmt, vand ind ad gangen. Det lyder ikke smart, right? ;)
Fyret skal helst køre så lange stræk som muligt, men modulere ydelsen.

Så undgår man de mange stop/start rutiner, som slider de bevægelige dele.

Elektronikteknikeren
Gregeren skrev den 11-01-2022 16:33:36

Fyret skal helst køre så lange stræk som muligt, men modulere ydelsen.

Så undgår man de mange stop/start rutiner, som slider de bevægelige dele.

 Tjek. Det kører hver gang jeg kigger og der er ofte i de her dage. Mindste blus, så det tegner jo godt. 

Så må jeg se om jeg kan give balance mellem temperatur på fyr og fremløb, så det kører konstant.

Kan man se nogle data på fyret om antal start/stop?
Det er ved at være en lang tråd som jeg ikke får læst igennem.
Er der både radiatorer og gulvvarme så skal fyret levere høj nok temperatur til dem også. De fleste gasfyr kan lave en højere temperatur til opvarmning af det varme brugsvand og så en lavere temperatur til radiatorer / gulvvarme.
Det er især ved varmepumper at det er vigtig for virknings grad at køre med så lav temperatur som muligt. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis