Gulvvarme er konstant 30 grader

Jeg har lidt udfordringer med gulvvarme. 

Trods beholderen står på 60 grader, viser termometret ved shunten kun 32.

Det ændrer sig ikke hvis jeg drejer termostater, hverken i rummene eller på installationen som vist nedenfor (eksempel).

Jeg læser at termostaten kan sidde fast. 

Har nogen erfaringer med at tage den af og massere den i gang?
Jeg har lidt udfordringer med gulvvarme.  Trods... Vis hele indlægget
64 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
lyhne1 skrev den 21-12-2021 22:08:46

Tabet fra kedel til shunt kan jeg ikke vurdere.  50 grader bør være mere end rigeligt til din gulvvarme. Og de 37 grader er også rigeligt (i hvert fald hos mig)
Dine pexrør er de lige varme allesammen? Er de målt på frem eller retursiden?

Hvis dine telestater sidder fast (har du haft dem af?) så der ikke cirkuleres er en stor forskel naturlig.. luftlommer kan også forhindre cirkulationen..

Jeg har haft telestater af og masseret alle stifter, de bevæger sig fint. 

VVS'eren var forbi til morgen og konstaterede at retur fra én af kredsene var iskold (næstsidste kreds, bryggers). Sidste kreds var dog ikke kold? Det resulterede i, at han har skiftet pumpen.

Nu venter jeg en døgns tid og ser om varmen kommer højere op.

Nuværende indstilling er
Fyr = 55 grader
Termosat = 38 grader
Pumpe = 1.0 m3/time

PS: Der er radiatorer på førstesal og gulvvarme i stueplan. Jeg læser at radiatorer skal bruge mere varme og derfor er fyret sat højere. Fyret har udendørs sensor, så det passer vel sig selv, ikke?

 

Super duper.
Ja, temperaturen burde være fin. Og ja, radiatorer skal have højere temperatur 🙂

Du burde vel kunne mærke forskel på retur, fra den kolde kreds allerede nu?

Hvis ikke, kan du måske lukke for alle de andre, måske det kan skubbe gang i den?

 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

Den er i hvert fald ikke iskold.

Er det ikke mærkeligt at sidste kreds ikke er kold? 

Jeg ser i morgen. Hvis det fortsat er koldt, springer jeg i luften 😅
"Er det ikke mærkeligt at sidste kreds ikke er kold?"
Det forstod jeg ikke🙂
Men det er da positivt at den ikke er iskold længere.. 

 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

Der er fem kredse, nr 1 er tættest på pumpen. Det er retur på nr 4 som er kold, men ikke nr 5. Det synes jeg er underligt.
Annonce
Det bør ikke være afstanden til pumpen der gør forskellen  men indreguleringen af kredsene.
Det lyder som om der er et problem med nr4... har det fungeret før?

 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

Ja, de har faktisk været lune at gå på (lidt for varme) tidligere.

De føles varmere nu, men retur er stadig ikke varm nok. Hvad mener du med regulering af kreds?

Problemet er opstået, efter håndværkere borede ned i slanger (i et andet rum) og lavede nye samlinger.

Jeg tænkte at det kunne være luft, men så burde mere end en kreds vel være påvirket?

Pt 21 grader i stue/køkken, trods termostater står på 23.

Fremløb: 37.5
Retur: 36.5
Super, så går det jo fremad:-)
Regulering, er det man gør, når man tager anlægget i brug. i bund og grund er det en justering af modstanden i kredsen, så alle kredse har samme modstand .. det gør man fordi en 120meter lang kreds/slange kræver flere kræfter at pumpe igennem, end en 20meter lang. derfor er der en justering kan ændrer på, så man udligner forskellen(måske er det de toppe, du har over hver returslange?). Teknisk kan det sikker beskrives mere præcist, men det er sådan jeg forstår det:-) Hvis ikke man justerer/udligner dette, vil al dit vand kun pumpes igennem den korteste kreds.
Du kan måske overveje, om kredsene skal skylles igennem, der kan jo godt være luft i, og nej, det påvirker kun den kreds, hvor luften er) hvis den har været skilt ad og samlet.. alternativt, kan man måske forsøge at lukke for alle de andre kredse, og skrue pumpen op på max, jeg ved ikke om det kan fungere, men teoretisk burde det vel skubbe meget vand meget hurtigt igennem den åbne kreds (og måske dermed eventuelt tage luft med?)

 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

Både og - gulvet i køkken/alrum ser ikke ud til at komme højere end 21 grader, trods fremløb på 37. Det undrer mig.

Bryggers bliver umiddelbart heller ikke varmere nu og det vil jeg antage er den korteste kreds og den som er tættest på shunten. Det har ikke været et problem før nu.

Jeg frygter der er kommet snavs i rørene som ikke kan komme ud?

Mange tak for forklaringerne, et giver rigtig god mening. Jeg tror de er reguleret korrekt, da der ikke har været problemer før.

Luften var i ikke i kredsen til bryggers, men jeg vil overveje at lukke for alle de andre og sætte fuld tryk på den ene kreds. God ide :-)

Jeg har bedt dem komme igen. Der er en midlertidig pumpe på nu, men det bør vel ikke hænge sammen med, at én kreds driller?

Damn det er dårlig timing ift. vejret :-D
Glædemig jul og tusinde tak for feedback indtil nu!

Hermed en opdatering efter skift af termostat (mig selv) og pumpe (VVS):

Fyr (varme, indstilling): 60 grader

Fremløb lige før termostat, når der varmes op er 47 grader. Er det ikke et stort varmetab fra fyr til termostat?

Kreds 1, frem/tilbage: 39/33
Kreds 2, frem/tilbage: 39/27 (!)
Kreds 3, frem/tilbage: 39/33
Kreds 4, frem/tilbage: 38/20 (!)
Kreds 5, frem/tilbage: 38/33

Kreds 1 var den hvori der blev boret hul i to rør (de lå med 10 cm mellemrum).

Kred 2 og 4 har problemer (4 = bryggers).

Temperaturer i rum:

Køkken/alrum (termostat/måling): 23/21 grader
Bryggers (termostat/måling): 23/18

I køkken/alrum er der ikke isoleret færdigt og det trækker lidt. Men gulvene burde vel være varme, hvis der kommer 40 grader hele tiden, idet termostaten aldrig burde slukke telestaterne?

Jeg antager at hverken termostat eller pumpe var i stykker og vil bede om at få den oprindelig pumpe retur. Det har jo ikke hjulpet en dyt.

Jeg har vedlagt et nyt billede af installationen hvis det giver idéer :-) Rød pil er fremløb på varme og blå er koldt. Man kan se at begge strenge også løber op til radiatorer på førstesal, ved ikke om det er godt/skidt?

Kan man ikke teste flow i rørene? Så er det jo hurtigt at se, om der er en blokade?

Der er yderligere 34 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis