Strømforbrug ved jordvarme

Hej. Jeg bruger i disse dage 26-30 kwh i døgnet.

Er det meget for et 138 kvm hus?

Jeg ejer et hus bygget i 2011 efter de standarder man brugte dengang. Velisoleret med 300mm i tag, 190mm i vægge og 275mm i gulv.

2 store vinduespartier I stue og køkken alrum.

Gulvvarme i hele huset på 22 grader. ( dog kører jeg på rum følerne så nogle rum har lavere temperatur )

Energimærke A2.

Jordvarmeslanger gravet ned i haven og et Vølund f1245 varmeanlæg.

Genvex systemet har jeg målt til at bruge 50w på niveau 1. 80w på niveau 2. Den kører på niveau 1. 

Jeg tænker det hovedsaglige forbrug ligger i gulvarmesystemet og opvarmning af varmt vand. 

Vi er 4 personer i husstanden.

Hvor meget strøm bruger jeres huse som kører på elvarme?

Tak og god dag.


 Vh.

Hej. Jeg bruger i disse dage 26-30 kwh i døgnet.... Vis hele indlægget
40 svar
 Følg tråden
Der er 30 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
@shortcut, Din antagelse er en vigtig ting at have med, godt set.

@Frederox, Som Shortcut skriver, tag foto. Spec. med hensyn til Brine, tag foto et par minutter efter start og "lige før" varmepumpen stopper.
Temperaturforskellen, i forhold til start/slut, giver et klart billed af jordslangerne effekt, høj temperaturforskel = dårlig varmeoverførsel i jordslanger, lav temperaturforskel = god varmeoverførsel i jordslangerne. Det kan også sige noget om, om du har for få meter slange og/eller jordens beskaffenhed.

Evt. andre læser kan bidrage med deres Brine temperaturer, i forhold til meter slange og varmepumpestørrelse.
GSH skrev den 21-12-2021 11:29:14

@shortcut, Din antagelse er en vigtig ting at have med, godt set.

@Frederox, Som Shortcut skriver, tag foto. Spec. med hensyn til Brine, tag foto et par minutter efter start og "lige før" varmepumpen stopper.
Temperaturforskellen, i forhold til start/slut, giver et klart billed af jordslangerne effekt, høj temperaturforskel = dårlig varmeoverførsel i jordslanger, lav temperaturforskel = god varmeoverførsel i jordslangerne. Det kan også sige noget om, om du har for få meter slange og/eller jordens beskaffenhed.

Evt. andre læser kan bidrage med deres Brine temperaturer, i forhold til meter slange og varmepumpestørrelse.

Her kommer nye billeder.

Den kører umiddelbart kun varme / vand i 20 minutter. 

Den begyndte at lave varme inden den ramte gradminutter på -150. Er det normalt? Allerede ved -111. Men det er måske ikke kompressoren som kører når den laver varme?

Billedet her er taget lige efter den har kørt vand i de 20 min.

Og her til inden de 20 minutter er gået.

Huset har en temperatur på ca 21,5 grader nu.

Jeg tænker at varmepumpen skal køre i længere tid af gangen, eller hvad? :)

Kan i se noget som kan optimeres?

Om varmepumpen bruger mindre strøm er svært at regne ud da det er ca 8 grader koldere udenfor idag end den anden. Men jeg ser hvad totalforbruget for huset er i morgen tidlig.

Mange tak for hjælpen på forhånd. 

 Vh.

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Dine foto og tekst siger bl.a.
Billedet her er taget lige efter den har kørt vand i de 20 min.
Brine ind = 3,4 gr Brine ud = 0,0 gr.

Kører varmepumpen eller Brinepumpen ved ovennævnte Foto?
Fordi lige så snart Brinen står stille i rørene stiger temperaturen.
 
Og her til inden de 20 minutter er gået.
Brine ind = 1,8 gr og Brine ud = -1,2 gr

I min optik, på denne tid af året, er din Brine temperatur ikke af det gode, Brine temperaturen burde være væsentlig højere. Havde det været sidst på vinteren var det mere normal temperatur.
Problemet kan ikke løses her og nu, da det vil kræve mere slangelængde.
Jo lavere Brine temperatur jo højere EL forbrug.

Det er ikke optimalt hvis varmepumpen kører "slatkørsel" f.eks.10-15 min ad gangen, bedst hele timer ad gangen.
Det kræver selvfølgelig at cirkulationspumpen kan afsætte varmen i den store buffer som gulvet har.
Hvis du skulle have samme buffer i vand, som dit gulv har, snakker vi om et niveau på ca. 4.000 L.

Da min varmepumpe ikke bruger gradminutter har jeg ingen erfaring med det. Hermed overgivet til andre.

I det lange løb vil det være godt hvis du fik installeret en bi-måler for din varmepumpe. F.eks. en MID godkendt bimåler koster ca 1.000-1.200 kr. plus installering. MID godkendt betyder at den er godkendt til afregning og derved temmelig nøjagtig.
GSH skrev den 21-12-2021 17:04:50

Dine foto og tekst siger bl.a.
Billedet her er taget lige efter den har kørt vand i de 20 min.
Brine ind = 3,4 gr Brine ud = 0,0 gr.

Kører varmepumpen eller Brinepumpen ved ovennævnte Foto?
Fordi lige så snart Brinen står stille i rørene stiger temperaturen.
 
Og her til inden de 20 minutter er gået.
Brine ind = 1,8 gr og Brine ud = -1,2 gr

I min optik, på denne tid af året, er din Brine temperatur ikke af det gode, Brine temperaturen burde være væsentlig højere. Havde det været sidst på vinteren var det mere normal temperatur.
Problemet kan ikke løses her og nu, da det vil kræve mere slangelængde.
Jo lavere Brine temperatur jo højere EL forbrug.

Det er ikke optimalt hvis varmepumpen kører "slatkørsel" f.eks.10-15 min ad gangen, bedst hele timer ad gangen.
Det kræver selvfølgelig at cirkulationspumpen kan afsætte varmen i den store buffer som gulvet har.
Hvis du skulle have samme buffer i vand, som dit gulv har, snakker vi om et niveau på ca. 4.000 L.

Da min varmepumpe ikke bruger gradminutter har jeg ingen erfaring med det. Hermed overgivet til andre.

I det lange løb vil det være godt hvis du fik installeret en bi-måler for din varmepumpe. F.eks. en MID godkendt bimåler koster ca 1.000-1.200 kr. plus installering. MID godkendt betyder at den er godkendt til afregning og derved temmelig nøjagtig.

 Tak for svar. 

Ja varmepumpen kører på begge billeder.

Jeg vil få monteret en bimåler.

Og se om jeg kan finde ud af hvor meget slange der er nedgravet.

Tak ! 

 Vh.

Hvordan er din jordbund, hvor dine slanger ligger, f.eks. ler, sand, våd eller tør eller andet?
Har du en ide om du har plads til mere slange?
Ved du om du har en eller flere slangesløjfer?
Hvis du har flere sløjfer har du, alt andet lige, en samlebrønd, uden for?

Prøv at holde øje med om din Brine temperatur går længere ned, jo længere varmepumpen kører des mere falder temperaturen.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Jeg synes faktisk at det er fornuftige tal din varmepumpe fremviser.
Brinetemperaturen ser ikke skræmmende ud fra mit synspunkt.

Lidt i det nørdede kan du begynde at lege lidt med natsænkning og varmtvandspauser, så du ikke laver varmt vand når der ikke  er nogen hjemme eller om aftenen/natten.

Jeg har en varmepumpe som din (en 8) i mit hus i Sverige. Men der er gået Nørd i det fordi en lokal VVS`er har brugt den som demoanlæg. -Men den kan vi tage en anden gang.

Har besluttet mig for at blive en gammel sur mand. -Nu venter jeg så bare på at blive gammel....
Lidt fakta om Brine temperatur, Kilde www.heatpump.dk, Hvor kold er din Brine.
31-01-17: start ind 5,8 ud 2,6, eft. 5/4 h ind 4,4 ud 1,4
23-01-20: lavest set ind 4 ud 1
23-01-20: Eft. 20 min ind 6,8 ud 4,0
31-12-19: Eft. 1 h ind 4,7 ud 1,6
27-12-17: Eft. 45 min ind 5,6 ud 3,2
01-12-16: Eft. 30 min ind 4,4 ud 1,8
26-12-17: Ind 5,0 ud 2,0

Jo højere varmepumpen skal hæve temperaturen, fra Brine ind til output temperatur fra varmepumpen, også betegnet delta temperatur, jo lavere bliver COP værdien. For hver grad delta temperatur sænkes/minskes hæves effekten, COP værdi, på varmepumpen med niveauet 2,5%.
@GSH. Vi har stort set haft "milde" vintre de sidste år.

Bare vent til vi får en Fimbulvinter, så kommer luft/vandene til kort :-D

Når Brinen bliver koldere end -1 grad. begynder der at danne sig is omkring slangerne. En isbank er så en af de bedste metoder til at opbevare energi på. Det varer L A N G tid inden man når -6 grader IND, hvor det så bliver bekymrende.

Men det er ikke trådstarters problem, hans anlæg køre pt. ganske udemærket.

Har besluttet mig for at blive en gammel sur mand. -Nu venter jeg så bare på at blive gammel....
Hvordan går det med anlægget ?


Har besluttet mig for at blive en gammel sur mand. -Nu venter jeg så bare på at blive gammel....
shortcut skrev den 04-01-2022 05:17:03

Hvordan går det med anlægget ?

  Tak det går ok - men ikke meget anderledes end da jeg startede tråden.
Jeg prøvede at åbne alle telestater helt, men jeg synes det blev svært at styre temperaturen i rummene. Så nu kører jeg på rumføleren igen og det fungerer rigtigt godt til en stabil temp, men måske er det jo ikke det mest energivenlige. 

Jeg sænkede gradminutterner fra -60 til -100 og det ser ikke ud til at ændre det store.

Da det var koldest her i julen, ca -9 grader brugte vi ca 40 kwh i døgnet.

Og i et døgn med 5-8 grader bruger vi ca 26kwh.

Og det er jo med alt strøm forbrug.

Jeg har endnu ikke fået en bi-måler på varmepumpen men det vil jeg have monteret i år.

Vh 

 Vh.

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også