Strømforbrug ved jordvarme

Hej. Jeg bruger i disse dage 26-30 kwh i døgnet.

Er det meget for et 138 kvm hus?

Jeg ejer et hus bygget i 2011 efter de standarder man brugte dengang. Velisoleret med 300mm i tag, 190mm i vægge og 275mm i gulv.

2 store vinduespartier I stue og køkken alrum.

Gulvvarme i hele huset på 22 grader. ( dog kører jeg på rum følerne så nogle rum har lavere temperatur )

Energimærke A2.

Jordvarmeslanger gravet ned i haven og et Vølund f1245 varmeanlæg.

Genvex systemet har jeg målt til at bruge 50w på niveau 1. 80w på niveau 2. Den kører på niveau 1. 

Jeg tænker det hovedsaglige forbrug ligger i gulvarmesystemet og opvarmning af varmt vand. 

Vi er 4 personer i husstanden.

Hvor meget strøm bruger jeres huse som kører på elvarme?

Tak og god dag.


 Vh.

Hej. Jeg bruger i disse dage 26-30 kwh i døgnet.... Vis hele indlægget
40 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Det der forvirrer mig ved ovenstående udregning er, at 10 kwh er i døgnet, men watt er jo ikke i sig selv en mængde brugt strøm, før vi får tid på. 136 kvm gange 75 w er rigtignok 10,2 kw - men det er jo så i fald en konstant effekt. Det ville være 245 kwh i døgnet - hvilket heldigvis næppe bliver brugt :) derudover er de 75 w den varme, som pumpen ville skulle putte ind i huset, men det skulle meget gerne ikke være den mængde strøm, den selv bruger.

Hvis nu vi siger, at pumpen hos Frederoxx bruger fx 15 kwh i døgnet (og så er resten af det daglige forbrug alt det andet i huset inkl. genvex). Det er 110 wh pr. kvm for et helt døgn, og det er så en effekt på 4,6 w pr. kvm. Pumpen har måske en scop på en 4-5 stykker. Så er varmen leveret i huset 20-25 watt pr kvadratmeter. Og det er vel okay - eller hvad?
Du har ret der skal selvfølgelig stå 10 kW , det er det varmebehov boligen kræver at kunne få tilført for at kunne holde en indetemperatur på ca 23-25 C , og det burde en varmepumpe /jordvarmeanlæg med en effekt på 4 kW let klare 

Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Har selv en luft til vand varmepumpe og den bruger ca. 25-28 kWh på 150 m² om dagen. Huset er fra 1990. Varmepumpen har dog kun en COP på ca 2.5-3.0. Har selv gulvvarme så dit forbrug det lyder ikke helt galt. Men måske lidt højt for et 2011 hus.
Men check om dine telestater er åbne hele tiden eller de lukker en gang i mellem. Du kan evt. prøve at justere fremløbs temperaturen lidt ned og se om du får problemer med at holde varmen.
Gulvvarme bør give en bedre økonomi med varmepumper end radiator, da fremløbs temperaturen kan holdes lavere.
Zer02 skrev den 19-12-2021 21:21:19

Har selv en luft til vand varmepumpe og den bruger ca. 25-28 kWh på 150 m² om dagen. Huset er fra 1990. Varmepumpen har dog kun en COP på ca 2.5-3.0. Har selv gulvvarme så dit forbrug det lyder ikke helt galt. Men måske lidt højt for et 2011 hus.
Men check om dine telestater er åbne hele tiden eller de lukker en gang i mellem. Du kan evt. prøve at justere fremløbs temperaturen lidt ned og se om du får problemer med at holde varmen.
Gulvvarme bør give en bedre økonomi med varmepumper end radiator, da fremløbs temperaturen kan holdes lavere.

 Tak for svar. Hvordan tjekker jeg om telestaterne er åbne? 


 Vh.

Zer02 skrev den 19-12-2021 21:21:19

Har selv en luft til vand varmepumpe og den bruger ca. 25-28 kWh på 150 m² om dagen. Huset er fra 1990. Varmepumpen har dog kun en COP på ca 2.5-3.0. Har selv gulvvarme så dit forbrug det lyder ikke helt galt. Men måske lidt højt for et 2011 hus.
Men check om dine telestater er åbne hele tiden eller de lukker en gang i mellem. Du kan evt. prøve at justere fremløbs temperaturen lidt ned og se om du får problemer med at holde varmen.
Gulvvarme bør give en bedre økonomi med varmepumper end radiator, da fremløbs temperaturen kan holdes lavere.

 Telestaterne åbner og lukker. 


 Vh.

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Alle telestater burde være åbne hele tiden for den mest økonomiske kørsel.
Så skal varmepumpen styres via indeføleren.

Har besluttet mig for at blive en gammel sur mand. -Nu venter jeg så bare på at blive gammel....
shortcut skrev den 20-12-2021 08:31:01

Alle telestater burde være åbne hele tiden for den mest økonomiske kørsel.
Så skal varmepumpen styres via indeføleren.

 Ok! Det vil jeg prøve at få indstillet. Tak 


 Vh.

Ok - jeg har nu skruet alle termostater op på 40 grader. Alle telestater er dermed åbne. Justeret varmekurven til 3 istedet for 6. Og sat kompressor start ved grad minut -150 istedet for 60. Så må vi se om der er istapper hængende fra loftet imorgen

spørgsmål: istedet for at skrure
Alle termostater i rummene helt op - ville det være bedre at køre uden rumfølerne?


 Vh.

Efter at du har justeret, hvad siger dine Frem og Retur temperaturer nu, på side 2/24? (dit indlæg af 18-12-2021, kl 12:56)
Hvis din justering har effekt skal disse temperaturer falde, dog forudsat sammenlignet med udetemperaturen.
Dog kender jeg flere, med gulvvarme, der har højere Frem-og Retur temperaturer end dig.
Dine Brine temperaturer, på side 1/24, er efter min optik på ingen måde dårlige.
@GSH, Jeg tror ikke varmepumpen kører, da billederne bliver taget.

@Frederoxx. Kan du ikke tage den samme billedserie når dit anlæg har kørt varme i ca. 30-60 minnuter ?
Så kan man ud fra værdiene se om der er noget der kan justeres bedre.

Når telestaterne er helt åbne kan man styre temperaturerne med den indeføler, der blev leveret med maskinen oprindeligt. Desværre var der mange installatører der "glemte" at montere den.


Har besluttet mig for at blive en gammel sur mand. -Nu venter jeg så bare på at blive gammel....
Der er yderligere 10 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også