Strømforbrug ved jordvarme

Hej. Jeg bruger i disse dage 26-30 kwh i døgnet.

Er det meget for et 138 kvm hus?

Jeg ejer et hus bygget i 2011 efter de standarder man brugte dengang. Velisoleret med 300mm i tag, 190mm i vægge og 275mm i gulv.

2 store vinduespartier I stue og køkken alrum.

Gulvvarme i hele huset på 22 grader. ( dog kører jeg på rum følerne så nogle rum har lavere temperatur )

Energimærke A2.

Jordvarmeslanger gravet ned i haven og et Vølund f1245 varmeanlæg.

Genvex systemet har jeg målt til at bruge 50w på niveau 1. 80w på niveau 2. Den kører på niveau 1. 

Jeg tænker det hovedsaglige forbrug ligger i gulvarmesystemet og opvarmning af varmt vand. 

Vi er 4 personer i husstanden.

Hvor meget strøm bruger jeres huse som kører på elvarme?

Tak og god dag.


 Vh.

Hej. Jeg bruger i disse dage 26-30 kwh i døgnet.... Vis hele indlægget
40 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Allan A skrev den 18-12-2021 14:48:49

Jeg har ikke jordvarme men luft til vand (også vølund), men selve styringen ligner meget. Jeg kan se din kurve står på 6. Det lyder umiddelbart rigtig fornuftigt. Vores står på 10 for tiden, og jeg vil gætte på at december ender på et dagsgennemsnit på 45 kWh. Det er vel at mærke pumpen alene målt på bimåleren derude. Har du mulighed for at se pumpens forbrug separat? Jeg synes ikke at dit samlede forbrug lyder helt horribelt, men det kan jo være, at det fx er det det genvex, der suger strøm, som andre foreslår. Vi er to voksne og to børn, og her er det ret normalt at det almindelige forbrug ligger på 400 kWh om måneden. Vi har ikke genvex. 30 kWh om dagen ender med 900 på en måned. Hvis I bruger som os, så ender jeres varme plus genvex på måske 500 på en måned. Jeg synes det lyder meget anstændigt. 

 Tak for svar. Nej varmepumpen er koblet direkte til relæet så jeg kan ikke måle på det. Umiddelbart. 


 Vh.

Styre du din temperatur efter indføler?  

 Der er intet der er umuligt, det umulige tager bare lidt længere tid.

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Varme behovet pr , m2 er i et godt  isoleret hus 50 - 75 W , i bruger ca 200 W pr . m2 , men noget af jeres elforbrug bliver jo brugt til andre ting end opvarmning , men der er absolut noget noget galt her , 

Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
Kan du ikke tage billeder af menuerne når din varmepumpe kører ?

Nu viser de bar stilstand.

Umiddelbart lyder en 6´er for lidt til dit hus, Men i den periode dit hus er fra var der vild konkurrence for at sælge jordvarmeanlæg. :-D

Kan du læse Svensk er her en fantastisk hjemmeside om driftoptimering af varmepumper. :

https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?board=10.0

Vølund varmepumper er ejet af NIBE A/B og hedder NIBE 1245 i Sverige.

Metrosaver MB er i øvrigt samme varmepumpe.

Har besluttet mig for at blive en gammel sur mand. -Nu venter jeg så bare på at blive gammel....
Epoxymanden skrev den 18-12-2021 17:26:20

Styre du din temperatur efter indføler?  

 Jeg styrer temperaturen på de digitale termostater i rummene. 


 Vh.

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
@ FREDEROXX: Du starter med at skrive: Hej. Jeg bruger i disse dage 26-30 kwh i døgnet.
Er det husets totale forbrug eller hvad ???
For god ordens skyld bør du specificerer hvor du har målt dette forbrug!
GSH skrev den 19-12-2021 09:24:58

@ FREDEROXX: Du starter med at skrive: Hej. Jeg bruger i disse dage 26-30 kwh i døgnet.
Er det husets totale forbrug eller hvad ???
For god ordens skyld bør du specificerer hvor du har målt dette forbrug!

 Ja det er husets totale forbrug. Det er aflæst på el relæet. 


 Vh.

Jeg mente om fremløbstemperaturen fra jordvarmen bliver styret af en udeføler eller du har indeføler

 Der er intet der er umuligt, det umulige tager bare lidt længere tid.

Diskussionen går vist nærmere på, om hvad er højest, Rundetårn eller et Tordenskrald.  

"El relæet" mener du derved husets ELMÅLER?
Hvis du ikke har styr på hvad du bruger til f.eks. dit Jordvarmeanlæg er det som at optimerer Jordvarmeanlægget med bind for øjnene.  
Vil det sige at du ikke har Bimåler for din Jordvarmeanlæg?
Nogle varmepumper har intern Elmåler, hvad med din?
Hvad har du af strømslugende genstande i husstanden?
Et råd, godt eller skidt som man vil. Skriv dit forbrug løbende ned, både El og Vand, brug evt. Excel regneark.

En bekendt kom på andre tanker da han fil en vandregning på ca. kr. 60.000,00, fordi han havde et rørbrud efter vandmåleren!

@KARL Smart: Du regner dig frem til at der bliver brugt ca. 200 w pr. m2.
Sagt lidt humoristisk. Du dividerer æbler med pærer, og kommer frem til resultatet bananer.  
Bemærk lige at der er i starten er oplyst i KWh!

Så tager vi den omvendt , hvis det gør det lettere at forstå  136 m2 skulle nemt kunne opvarmes af 10 kWh i døgnet og det er hvis varmen kører konstant , baseret på en tilført mulig energi på 75 W pr m2 ,

Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
Der er yderligere 20 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også