Gearstangen er stram i gear1

Hej
Jeg lige købt en hyundai i40 2012 bilen har stadig garanti i halv år.
Gearstangen er meget stram, jeg kunne ikke får den i nogen gear, så jeg sætte helt nye kobling på der hvor jeg købt bilen af, det lidt bedre men stadig stram, jeg kan ikke får den i gear et, det skal rigtig presse til at får den i gear et ellers den skal i gear 2 efter jeg kan får den i gear 1. Jeg har skiftet kobling på min gammel bil, min kobling blev helt blod og nemt det som man ikke trykker på noget, men den her er hård jeg får helt
når man skifter gear når bilen slukket så det fint nok, ingen problem, men når man tænder bilen efter 1 minut den bliver stram, under kørsel den er ikke slemt, men i lyskryds sker altid eller når jeg skal starte med kører bilen. jeg håber at I kan hjælp mig. Hvad kan det værre??

25 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Din kobling rykker ikke rigtigt ud. Jeg kender ikke din bil, men hvis den er med hydraulisk forbindelse fra pedal til kobling skal den måske udluftes.
Hvis den er mekanisk er det justering der skal til.

Men kan det være gearkassen? Jeg faktisk ved ikke om den er hydraulisk eller nej, men detcen hyundai i40 fra 2012/2013، når bilen slukket alt er normal, men når jeg skal køre i den, så det meget svært får den i gear, under kørsel den er fint nok. 
Endnu en gang: det er koblingen.
Når du kan skifte gear uden problemer når motoren er slukket er gearkassen OK.
Når motoren kører blokerer synchromesh-ringene fordi koblingen ikke fungerer rigtigt.

Prøv at få et værksted ind over, du er tydeligvis på helt dybt vand her.

Man kan da mistænke at de ikke har skiftet koblingen. Ellers er det da et usselt værksted som ikke afprøver bilen inden den leveres til kunden. Du må tilbage ti værkstedet og sige at de skal lave det så det virker.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Bent Andersen skrev den 06-12-2021 21:05:00

Endnu en gang: det er koblingen.
Når du kan skifte gear uden problemer når motoren er slukket er gearkassen OK.
Når motoren kører blokerer synchromesh-ringene fordi koblingen ikke fungerer rigtigt.

Prøv at få et værksted ind over, du er tydeligvis på helt dybt vand her.

det nemlig det jeg tænkt på, bilen stadig har kræfter når den kører, er vi enig når man skifter kobling så den bliver helt blod!? Jeg skiftet for på min andre biler de var dejlig at kører i men den er stadig stram. Og den første 8 cm det bare helt fri det som den kobling ikke rør ved noget, når man trykker helt ned så man kan mærk den gør en lille smule, blien ruster lidt i gear et? 

Annonce
kovas skrev den 07-12-2021 07:24:31

Man kan da mistænke at de ikke har skiftet koblingen. Ellers er det da et usselt værksted som ikke afprøver bilen inden den leveres til kunden. Du må tilbage ti værkstedet og sige at de skal lave det så det virker.

Jeg 85% sikker på de har ikke skiftet det, fordi man kan mærk det, jeg tror de snyder mig. 

Spørg en anden mekaniker.

fase
Hvis det er en 1,7 diesel så har de generelt problemer med stramt gearskift. Der må ligge en bulletin hos forhandleren.
Den er ikke bare stram gear, den er meget stram, jeg har været hos hyundai de sagde at det ikke normal, men åbenbart bilforhandler mener at den er only og hans mekaniker sætte nye kobling på, men en nye kobling er ikke så stram, man får det helt øm i kroppen, og når man får den i gear, så skal man træde helt ned for den kobling og hvis man slipper den kun, 2 cm bilen kommer igang. 
Min datter har een mage til. Den gør det samme. Nykobling ændrer ikke noget.
Der er yderligere 15 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis