Kan tagterrasse bære spabad?

Hej alle

Vi har en tagterrasse (omkring 25 m2) som er belagt med 5-6 meter lange terressabrædder med "fødder" der hviler på taget fra stueetagen. Taget fra stueetagen er af tagpap.

Jeg er usikker på hvordan jeg kan være sikker på tagterrassen kan bære et udendørs spabad? Tænker sådan et fyldt spabad vejer omkring 1000 til 1300 kg eksl. personer, og nok omkring 2 meter i diameter. Men vægten bliver nok godt fordelt på taget gennem de lange terrassebrædder.

Hvad tænker i? Tagterrassen er fra 1984.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
24 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det kan sikkert sagtens holde. Problemet opstår dog når der ligger 1 meter sne på terrassen og du også har det fyldte spabad stående, da ville jeg ikke længere være så sikker. Jeg tro du bliver nød til meget nøje at se på hvordan terrassen er konstrueret og hvordan vægten fra spabadet bliver fordelt ud på den underliggende konstruktion. 
Tak for svar Per. Her er et billede af terrassen, hvor jeg havde løftet de fleste brædder op for at gøre ordenligt rent under. Det er nogle rimelig lange og tykke brædder.

Mht. til sne så skovler jeg det altid væk, fordi jeg er bange for vandindtrængen gennem tagpappet. den første del af terrassen (før den udvider sig, som man ser på billedet) er dækket af kvisttaget. Så det er ikke hele tagterrassen der er "udsat"

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Hvis tagterrassen er tinglyst på godkendte byggetegninger skal taget der bærer den, være dimensioneret til at kunne holde 450Kg/m2 - alm let tag er 150Kg/m2 - så det er den del der skal undersøges nærmere.
Jeg ville være forsigtig med at placere en så stor punktlast før jeg havde sikkerhed for at det kunne holde.

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Hej BOFH, ifgl byggetegningerne er den tegnet som en terrasse
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Operdan skrev den 22-11-2021 13:05:49

Hej BOFH, ifgl byggetegningerne er den tegnet som en terrasse

Ja det hjælper jo ikke meget ift at opnå en bedre forståelse, jeg ved f.ex ikke om styrkekravet også gjorde sig gældende i 84 - der skal noget mere detaljeret viden på banen omkring det bærende tags konstruktion og en evt styrkeberegning for at vide om der er taget højde for det.

Uanset hvad så ville jeg lægge spørgsmålet til en ingeniør/statiker - så har du også vished for om taget lige pludselig braser sammen eller loftet under begynder at hænge.

/BOFH 


Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Annonce
Tænker så længe kravet også galdt i 84 så er jeg godt dækket ind. så det skal jeg have fundet ud af, men måske nogen her ved det. Jeg regner ikke med at tage en tung model, kigger på en der kommer til at ligge på 950 kg.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Så er det jo bare om den er bygget efter byggekravet. Det finder du ud af. Hvis den pludselig befinder sig i stueplan er terrassen ikke bygget efter kravet. Der kan jo også være gået lidt råd i noget af det så det svækker konstruktionen.

Hvad med at pille tagpap (det er alligevel smådefekt) og plader af, og se hvordan konstruktionen egentlig er og så bygge det op så man er helt sikker på at det kan holde til et spabad.

Jeg har ikke prøvet det, men det gør helt sikker nuller naller at få et spabad i hovedet. Altså hvis man overlever.

Hilsen Jens J.

"Køb billigt og græd mange gange, eller køb kvalitet og græd én gang"
Åndsvag ide, der kan ødelægge ens liv på få sekunder.
Terassebrædder fordeler ikke vægt. Alt trykket kommer på de brædder som ligger under. Tænker ikke at de i sin tid dimensionerede taget til bilkørsel.  Afhængig af hvor gode spær du har nedenunder risikerer du - nok ikke sammenstyrtning- men at taget synker så vand ikke løber til afløb.

Selvfølgeligt skal du ha en spa, men du skal nok alliere dig med nogen der kan hjælpe med dimensionering og afstivning. 

Mvh Troels
larsen56 skrev den 22-11-2021 16:00:44

Åndsvag ide, der kan ødelægge ens liv på få sekunder.

 Typisk at man skal høre på sådan noget. Med sådan en terrasse tror du ikke vi allerede har været min. 15 mennesker hvor man allerede overstiger vægten på et spa bad? Selv 30 mennesker kan nemt være der med alt mulig møbelværk. 

Tak til alle andres input
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Der er yderligere 14 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis