Kan tagterrasse bære spabad?

Hej alle

Vi har en tagterrasse (omkring 25 m2) som er belagt med 5-6 meter lange terressabrædder med "fødder" der hviler på taget fra stueetagen. Taget fra stueetagen er af tagpap.

Jeg er usikker på hvordan jeg kan være sikker på tagterrassen kan bære et udendørs spabad? Tænker sådan et fyldt spabad vejer omkring 1000 til 1300 kg eksl. personer, og nok omkring 2 meter i diameter. Men vægten bliver nok godt fordelt på taget gennem de lange terrassebrædder.

Hvad tænker i? Tagterrassen er fra 1984.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Hej alle Vi har en tagterrasse (omkring 25 m2)... Vis hele indlægget
24 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
TRRA skrev den 22-11-2021 17:29:54

Terassebrædder fordeler ikke vægt. Alt trykket kommer på de brædder som ligger under. Tænker ikke at de i sin tid dimensionerede taget til bilkørsel.  Afhængig af hvor gode spær du har nedenunder risikerer du - nok ikke sammenstyrtning- men at taget synker så vand ikke løber til afløb.

Selvfølgeligt skal du ha en spa, men du skal nok alliere dig med nogen der kan hjælpe med dimensionering og afstivning. 

 I forhold til bilkørsel så er vægten tæt på en bil sådan et spa bad, men forskellen er vel at en bil hviler på fire punkter, hvorimod en spa bad hviler på en cirkel af 2 meter i diameter, hvilket svare til 3,1 m2. Så der en ca 330 kg/ m3. En del unde de 450 kg/m2 som den burde holde 

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Operdan skrev den 22-11-2021 19:11:03

 I forhold til bilkørsel så er vægten tæt på en bil sådan et spa bad, men forskellen er vel at en bil hviler på fire punkter, hvorimod en spa bad hviler på en cirkel af 2 meter i diameter, hvilket svare til 3,1 m2. Så der en ca 330 kg/ m3. En del unde de 450 kg/m2 som den burde holde 

 Jo bevares. Men det er stadig kun 3 spær. Siger bare, at det er dem du skal koncentrere dog om.


Mvh Troels
TRRA skrev den 22-11-2021 19:49:41

 Jo bevares. Men det er stadig kun 3 spær. Siger bare, at det er dem du skal koncentrere dog om.

 Tror faktisk det ene spær er synligt fra stuen, og måler ca 14x12 men ved ikke om den samme bjælke går igen eller de andre er mindre. Måske jeg kan finde målene i byggetegningerne 

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Du har stået sammen med 15 - 30 mennesker derude, det er så ok. Men når du har dit spabad så vil du vel igen stå med 15 mennesker derude en nytårsaften. Så det er under alle omstændigheder en merlast.
Det kommer jo også an på om spa badet står midt på eller ude tæt på en understøttelse. Jeg er da sikker at det nok skal holde så det ikke ligefrem styrter ned. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 22-11-2021 22:58:44

Du har stået sammen med 15 - 30 mennesker derude, det er så ok. Men når du har dit spabad så vil du vel igen stå med 15 mennesker derude en nytårsaften. Så det er under alle omstændigheder en merlast.
Det kommer jo også an på om spa badet står midt på eller ude tæt på en understøttelse. Jeg er da sikker at det nok skal holde så det ikke ligefrem styrter ned. 

 Det er også en god pointe. Hvor kunne den bedste placering være så? Ude ved et hjørne ? Eller på en af siderne er der også et vindue under ved ydermuren, her er der måske ekstra støtte fra stålbjælke ? Ellers skal jeg undgå at placere den der? 

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Annonce
Du er nødt til at forholde dig til, at du tager en bygningsdel og sætter en stor belastning på, som bygningsdelen ikke er dimensioneret til. Det er jo ikke bare et spørgsmål om spærrene kan bære, hvad sker der feks med de vægge som spærret ligger på? Er der evt. overliggere som bliver overbelastet? Hvor store er de deformationer der kommer i spærrene og hvad er konsekvensen af dette? Er funderingen lokalt stærk nok?

Det bedste råd du kan få herinde er, at få identificeret opbygningen af dit tag og vægge, og derfra kan du så indhente faglig rådgivning. 


 Certificeret Statiker

Mit vildmarks bad der også er rundt hviler bestemt ikke på hele den runde flade, men netop på de 4 vanger der er placeret under den til at støtte af mod underlaget på. Det sikrer luftcirkulation under og forhindrer (forhåbentligt) råd fra undersiden. Det betyder at den totale last overføres via en samlet overflade på 300 x 4 cm. Jeg gætter på der ved et fiber spabad er noget lignende fordelings mæssigt. er det en af de oppustelige fra fx Harald Nyborg, så er vægten jævnt fordelt da det er uden disse vanger.

Om selve konstruktionen kan holde afhænger jo dels af bjælkernes antal, afstand mellem dem og hvad de lægger af mod. Det specielle er så her at du har en tagflade ind imellem som altanen aflaster på, men er det her fordelt så trykket kommer ind direkte over bærende elementer under taget eller blot på selve tagfladen?

MVH Njord
De hviler helt flad i bunden, ikke som et vildmarksbad. Så vægten er fordelt ligeligt på cirklens areal. Derudover kommer der et underlag med som er en smule bredere. Det er fra producenten Mspa og de sagde at vægten er ca 1 ton fordelt på 2.5 m2. Har kigget på Harald Nyborg men deres er desværre ikke til helårsbrug.

De tre sider på tagterrassen hviler på ydervæggene, hVis det hjælper 
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Operdan skrev den 25-11-2021 14:42:05

 Har kigget på Harald Nyborg men deres er desværre ikke til helårsbrug.

De tre sider på tagterrassen hviler på ydervæggene, hVis det hjælper 

 Tænker faktisk også HN modellerne som noget sommeragtigt... tag med i sommerhus eller lignende, men det er billigt at prøve af om man gider et bad i haven :-)

Min personlige holdning er at det ikke vil give problemer at placere baddet i hjørnet så det aflaster ret direkte på de to ydervægge. Men det er en ren læg,ands vurdering.

MVH Njord
Lille update. Har set at spærrene går fra venstre til højre hvis man kigger på det billede jeg viste. De er ca 15 x 5.5 cm og har 60 cm mellemrum. Ovenpå disse er der så tagbrædder med fer og not. Spa badet vil dermed hvile på fire spær.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis