4 G eller 5G router?

Hej til Jer.
Jeg er ved at undersøge mobilt bredbånd. Jeg kan få et 1 abn på 1000 gb/mdr til 179kr. spørgsmålet er om det på nuværende tidspunkt bedst kan betale sig at købe en brugt 4G router til ca 500 og så vente til 5G router bliver billigere eller en billig ny 5G til 650. Men hvor god er en 5G router til 650kr ?  Hvad ville i gøre. På forhånd tak.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Hej til Jer. Jeg er ved at undersøge mobilt... Vis hele indlægget
49 svar
 Følg tråden
Der er 30 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Ja så fik jeg det til at køre. Download 19.3 Mbit/s   Upload  18.8Mbit/s  Upload er jo meget bedre end det gamle men jeg er ikke imponeret af download. Havde forventet mere. I første omgang er det jo bare at se hvordan det går. Men vil det evt gi noget med en udendørs antenne. Men så er jeg jo tilbage til start. Er det så bedre at skaffe en 5g router?

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
En udendørs antenne gjorde forskellen på os under Corona hvor vi hvar 5 hjemme. Købte en retningsbestemt antenne som dækker både 4 og 5G.
Efter antenne kom på kunne vi alle sidde på onlinemøder/undervisning uden problemer
Men, du skal have en router med ekstern indgang

Da vi har luftantenne til TV'et i forvejen satte jeg ruterens antenne på samme mast og pegede den direkte over på telemasten
Hej Silas. Godt at høre at der er muligheder, men det blev noget bedre da jeg satte routeren op op loftet. Nu måler den til 30.1 Mbit/s Så det får være indtil videre. Der er 2 små antenne dimser under et dæksel men jeg ved ikke om der kan sættes en udendørs antenne på dem.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Hvilken 4G router er det ? (mærke og model). For det er også stor forskel på, hvor gode de er.

Havde selv en lille mobil router i starten. Den var fin at tage med, da den også kunne køre på batteri. Men antennen inde i selv routeren var naturlivis lille grundet routerens størrelse. Vi havde så lille ekstern antenne med og det gjorde det bedre, men ikke helt godt.

Nu bruger vi denne https://www.pricerunner.dk/pl/168-3200122494/Routere/Huawei-B535-333-Sammenlign-Priser?gclid=Cj0KCQiAys2MBhDOARIsAFf1D1c7Z5xFBzH8uYkwSNwrli28cN8PpuSlveO92ZasiftU3T3lCPTuKD0aAqWyEALw_wcB&gclsrc=aw.ds og det er meget bedre.

Men som en anden skriver, en retningsbestemt antenne retter mod mobilmasten, vil nok være super.

Vort brug af B535'eren er til camping. Hjemme har vi internet via Stofa antennekabel.
Prøv også noget så simpelt at pege fronten vinkelret mod nærmeste mast.
Ja, de to stik under lågen er til ekstern antenne.
Jeg vil ikke mene at det er tilbage til start, at opgradere med ekstern antenne.

Elektronikteknikeren
Annonce
Hej. Det er en lte cpe e5186 Huawei. På en måde er dette 4g net som jeg havde hørt, nemlig ikke stabilt. jeg streamede en film fra svt.se play  og der var mindst lige så mange udfald som på vores bredbånd på kobber 10mbit. Jeg synes at hastigheden svinger meget. Man kan måle 50mbit det ene øjeblik og 18-19 senere.  At routeren så laver en masse larm i computerens højttalere er en anden sag, De er nok mindst +15år så de er måske ikke skærmet godt nok.
Det jeg tænker med tilbage til start er at hvis jeg skal ud og købe to udendørs antenner mm så er jeg ved at være henne i en pris så det måske giver bedre mening med 5g.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Med 5g ville du under samme modtagerforhold også skulle investere i en antenne, hvis du vil forbedre forbindelsen.

5G bygger jo langt hen ad vejen på de samme frekvenser, nogle af båndene er mere kortbølgede, hvilket giver højere hastighed tæt på masten, men dårligere rækkevidde, og dermed lavere hastighed længere væk.

Prøv at lege med at rette den ind mod masten først.

Elektronikteknikeren
Vi investerede også i en ekstra router til at kaste signalet rundt i huset dvs
1 bedre antenne til telemasten
2 bedre 

sådan en asus én med 2 stationer - en på hver etage
Dit problem er et dækningsproblem (der kan løses med ekstern antenne). Derfor din ustabilitet.

Det vil ikke hjælpe at skifte til 5G, der vil stadig være dækningsproblemer. Med mindre 5G routeren har en bedre modtager og antenne end din gamle 4G router. Så forvent ikke problemet løst ved at skifte til en 5G router. Men du kan evt. købe en med returret, så kan du jo fortryde, hvis det ikke bliver bedre.
Og som Silas også antyder, kan problemet også være mellem routeren, og de enheder, der kører trådløst på dem. Hvis afstanden er for lang her, bliver signalet også ustabilt. Men det kan du let teste ved at flytte routeren helt tæt på enheden.

Der er yderligere 9 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis