4 G eller 5G router?

Hej til Jer.
Jeg er ved at undersøge mobilt bredbånd. Jeg kan få et 1 abn på 1000 gb/mdr til 179kr. spørgsmålet er om det på nuværende tidspunkt bedst kan betale sig at købe en brugt 4G router til ca 500 og så vente til 5G router bliver billigere eller en billig ny 5G til 650. Men hvor god er en 5G router til 650kr ?  Hvad ville i gøre. På forhånd tak.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Hej til Jer. Jeg er ved at undersøge mobilt... Vis hele indlægget
49 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Det er DUKA  (telenor)som tilbyder 1000GB for 179kr/ mdr. som mobilabo. Men det er ikke noget problem at bruge sim kortet i en router siger de. Så det tænker jeg  vi prøver. Er ved at finde en router på DBA simkortet kommer en af dagene.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Nej det kan i fint bruge, der er ikke forskel på et mobil abonnement og et mobilt bredbåndsabonnement, så længe at der er data nok med.

Tilgengæld kan diverse telefonsælgere ringe forgæves til jeres 4G modem, da det ikke kan svare telefonen for jer👍🤣

Elektronikteknikeren
Super det bliver fedt at komme af med you see.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Hvorfor vil du have en 5G router ? For at hurtigere kunne bruge dine 1000 GB?

Min påstand er, at stort set ingen (eller kun få) har brug for den ekstra kapacitet, der er på en 5G router ift. en 4G router. Og det giver da slet ikke mening, hvis man ikke har fri data. Man kan sagtens streame film mv med 4G.

5G er bare en "reklamegimmick" fra teleselskaberne ift. brugernes behov.

Hej Henrik.
Nu går tråden jo på at jeg gerne vil høre hvad jeg får mest ud af. Jeg har jo ikke lagt mig fast på noget. Andre jeg har snakket med siger at 4g kan være en udfordring hvis modtageforholdene er ringe. Men der er vel ingen tvivl om at når 5g bliver færdigt så vil det være langt mere stabilt. Jeg forstår ikke din sammenkædning af datamængde til rådighed og 5g/4g. jeg kan ikke se hvad det har med sagen at gøre. jeg går da ud fra at den samme film streamet i 5ghenholdsvis 4g trækker den samme mængde data. så når jeg tænker 5g så er det for at få det mest stabile net, når man nu er i gang. Men jeg har lige købt en brugt 4g router til sim for 300kr så må vi jo se om det er godt nok. alternativt så bliver 5g routere nok billigere med tiden.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Annonce
5G routere vil fra starten være noget kun dyrere. Sådan var det også med 4G, da det tog over fra 3G.

Jeg tror ikke 5G vil være mere stabilt end 4G. Hvor har du fra, at 5G vil være langt mere stabilt? Jeg har ikke set nogen teleselskaber skrive, at 5G er mere stabilt. Det er primært hastigheden, der forøges betragteligt. Og dermed min pointe. Tænker ikke du har behov for større hastighed, slet ikke når det er et abonnement med fast datamængde.

Og ja filmen vil trække samme datamængde uanset om det er 4G eller 5G. Og du vil ikke opleve nogen forskel, hastigheden er stor nok på 4G.
Men hvis det er godt nok med 4g, så er det jo fint og jeg behøver ikke købe en ny router. Det abon. til 5g har jeg ikke fundet billigere til 4g. Så det er derfor jeg tænkte i 5g. Uden at kende til min mekanikers viden om det så var det ham som sagde at hvis jeg fik mobilt 5g bredbånd så kunne det konkurrere med fibernet. Det var i forbindelse med at min nabo fik fiber men stofa nægtede at føre det ud til os. Hvis dette mobile til 4g rækker til vores behov så har jeg da sparet meget i forhold til fiber.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Streamning kan sagtens være adaptiv og tilpasse sig din hastighed og det udstyr du streamer med.
1000 GB er bare ikke meget, hvis i påtænker at skulle streame TV, film mv. Det tror jeg i hurtigt får brugt. Live TV bruger fx. op til 3 GB i timen.

Men er det mere til surf, Facebook osv. så er det nok OK. 
Ja det er så 10 timers streaming om dagen, mon ikke det kan gøre det.

Elektronikteknikeren
Der er yderligere 29 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis