Den satans rotte..

Bedste metode til at få has på en særdeles snu og udspekuleret rotte efterlyses. Jeg har nu i næsten en måned (dag og nat) været på jagt efter rotten, den sidste ud af 5 (de 4 er snuppet) - men den her har evner der overgå mine, i al fald kan jeg ikke få den i smækfælderne og giftposer i giftstationer går den også uden om.

På vildtkameraet ser det ud til den kommer flere gange om natten over fra noget buskads (grøn naturområde) og så har den det med at grave sig ind under rammerne til hønevoliererne i fasanopdrættet. Uanset hvor tit jeg dækker hullet til eller stiller en smækfælde ved et ny gravet indgangshul, lure den lunten (ofte dækker den fælden til med jord) og graver blot et nyt udgangshul.

Jeg ser ofte et hurtigt glimt af rotten inde i voliererne om natten, men inden jeg overhoved får orienteret mig om hvor de nye ind- og udgangshuller er og får dem dækket til, inden jeg smutter ind i voliererne bevæbnet med en spade, så er den bandit lynhurtig til at grave sig ud under rammerne.
Ps. Jeg har luftgevær, men ligeså snart man tænder for pandelampen er den pist væk på sekunder, inden jeg får sigtet på rotten. Jeg plejer ellers nok at kunne overliste dem som her.   
Nogen der har et godt brugbart trick i ærmet som jeg muligvis endnu ikke har hørt om før.?
Bedste metode til at få has på en særdeles snu og... Vis hele indlægget
69 svar
 Følg tråden
Der er 50 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
..og her som voksen, fra i sommers, med ude og slå vildtbaner. https://www.youtube.com/watch?v=HT1zLaN4ewU

Ps. Når man nu ikke har traktor og slagleklipper så må havetraktoren jo (som man kan høre) på overarbejde i det meter høje stride græs.   
Det er godt nok en fin vapper du har vist Frank: Den udstråler stor selvtillid, så dens afkom bliver nok til stor skræk for rotter, tyveknægte og djøff'ere.   

Med lidt lykke og held kan den nok have samme effekt på svigermødre.   
Det sker faktisk temmelig ofte. Det er derfor jeg tøjrer fælden med en stump stålwire.
Annonce
Tøjret eller ej, så hjælper det ikke meget når rotter ligefrem kan vriste sig løs af først den ene og så den anden ret kraftig smækfælde (ja jeg fandt smækfælden der havde fat i rottens hale, i hønsegården).    ..det ender jo med man er nødt til at lade en ulve-saks.    
Jeg " gemmer " fælder ind under nogle mursten på sådan en måde at rotten ikke kan komme bagom fælden. Så er det ret store chancer for at den står med hovedet inde når det smækker. Så får den det drag over nakken som dræber den med det samme. 
Selv om rotter og mus er skadedyr så smerter det mig hvis jeg kan se at dyret har lidt i flere timer

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Metalfælden som Frank viser, er efter min overbevisning den bedste. Rotten har svært ved at vriste sig løs og inden da er inspektøren der som et lyn.

Er rotten ikke dræbt øjeblikkeligt er man ikke i tvivl. Det er sket flere gange at jeg er vågnet om natten ved spektaklet selv om fælden var placeret ved eller i udhuse, og så er det bare at lukke inspektøren ud. Den kender proceduren.

Et alternativ til smækfælder er fælder der fanger dyrene levende, men der gælder bestemmelserne om tilsyn stadig. De kan anbefales til steder der ligger langt fra hundens normale radius. 
Rantzau skrev den 17-03-2022 20:04:16

Metalfælden som Frank viser, er efter min overbevisning den bedste. Rotten har svært ved at vriste sig løs og inden da er inspektøren der som et lyn.

Ja de metalfælder smækker ret hårdt, men alligevel var rotten i dette her tilfælde i stand til at komme løs på få sek. inden rotten så ramte den anden smækfælde lidt uheldigt. 

Ps. Det er rimelig svært at fange rotter levende i trådfælder (familiefælder m.m.) dog er det en gang lykkes at fange en ret stor rotte i en mårfælde på et fugleådsel. 

Det eneste jeg har fanget i en mårfælde var en dum huskat der var kommet på afveje.   
Der er yderligere 9 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis