Krydsfiner oven på lægter

Hejsa

Jeg skal have udskiftet mit gamle tag af betontagsten med tagpap. I den forbindelse har jeg snakket med en tømrer som siger at man kan lægge tagkrydsfiner oven på de gamle lægter, og så skære det gamle undertag væk. Er der nogen der ved om dette vil fungere? 
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvorfor skulle det ikke fungere? Tømreren har sikkert viden om, hvordan et tag bygges op.

fase
Efter at have ser tilstanden på vores gamle tag-lægter, så vil jeg mene at et sådant forslag er grænsende til klamphuggeri, medmindre han har indgående kendskab til de gamle lægters alder + tilstand?

men grundlæggende forstår jeg ikke logikken i bygge en ny seks-cifret tagkonstruktion (som skal holde i 30+ år) ovenpå gammel skrammel for at spare et par tusinde kroner? 
Træ er dyrt og bliver fremover ikke billgere, så hvorfor rive lægter ned, hvis de eller ikke fejler noget, købe nye og smide de gamle ud ?
Men der kan selvfølgelig være noget med afstanden i mellem dem i forhold til bære evne på pladetaget, men det burde din tømrer vide.  

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Henrik19, hverken du eller andre med indlæg her har kendskab til lægternes tilstand, så at kalde det klamphuggeri at bruge de gamle lægter, har ingen af os forudsætninger for at bedømme. Det må være op til den tømrer, der skal lave taget, at bedømme.

fase
S. Fabrin skrev den 07-11-2021 11:13:39

Henrik19, hverken du eller andre med indlæg her har kendskab til lægternes tilstand, så at kalde det klamphuggeri at bruge de gamle lægter, har ingen af os forudsætninger for at bedømme. Det må være op til den tømrer, der skal lave taget, at bedømme.

Og vi ved jo alle, at en håndværker i disse tider aldrig kunne finde på at skære hjørner for at spare lidt tid? Specielt når problemet først rammer ejeren om 15+ år ude i fremtiden?

Se bare alle de elendige undertage der er blevet monteret med den halve levetid af det tag de sidder under? Ejerens problem når skidtet går i stykker 15 år senere og hele taget skal tages op igen.

Så naturligvis er det altid en god idé at stille kritiske spørgsmål til den udførende håndværker. Kører man f.eks. sådan et forslag på banen uden indgående kendskab til den eksisterende konstruktions fortsatte levetid? Så er det (i min bog) ud på hovede og røv. Kan man derimod, efter grundig undersøgelse, anbefale løsningen OG skrive under på de lægter nok skal holde hele det nye tags levetid ud? Så er det en helt anden sag.

Der er mange dygtige, men også mange der har for travlt (og så en håndfuld dårlige). Naturligvis skal man forholde sig kritisk, når man køber et produkt til 6 cifre med en forventning om det skal holde 30-40 år.

Tror der er mange der ville have ønsket de havde stillet flere spørgsmål til deres underetage dengang de blev opført.. 

Annonce

Henrik19.

Jeg har ingen anelse om, hvilke  forudsætninger du har for at bedømme en håndværkers bedømmelse af opgaven. Jeg kunne gætte på, at du ikke har en håndværkeruddannelse.

Du har tilsyneladende heller ikke givet dig tid til at læse trådstarterens spørgsmål, som går på at bruge de nuværende lægter og skære undertaget væk. Så det drejer sig slet ikke om undertag.
Endelig har jeg den kommentar til dit spørgsmål om at stille kritiske spørgsmål til håndværkeren. Hvordan vil du stille kritiske spørgsmål uden at have en grundig viden inden for det fag, du stiller spørgsmålene til. Et er at stille spørgsmål og få svar. Et andet er at stille kritiske spørgsmål, som kræver kendskab til det, man stiller spørgsmål til.

fase
Det skal siges at hverken jeg eller tømreren har kendskab til lægternes tilstand. Det er selvfølgelig en forudsætning at disse er i god stand.
Jeg ville bare lige høre om der var nogle der havde kendskab til løsningen, da jeg aldrig har hørt om den før og heller ikke har kunne finde noget på nettet eller i bøger. 
Jeg tænker på om taget måske kunne trænge til en opretning af spærene for i så fald giver det vel ikke mening at snakke om bevarelse af lægter? 

Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

Tømreren har givet dig et svar ud fra hans erfaring, så det må komme an på en bedømmelse, når det nuværende tag bliver taget af eller ved at lave hul i undertaget, som alligevel skal fjernes. Hvis der ikke har været fugt mellem undertag og tag, så lægterne har taget skade er der vel ingen problemer i at genbruge dem. Det er individuel, hvordan man gør. Har du ikke tillid til tømrerens bedømmelse?
Jeg bliver også nødt til at stole på det VVS'eren fortæller mig og stole på, at det er rigtigt, det han fortæller mig.    

fase
Et par spørgsmål, uden at gøre mig klog på tømrerens evner 😃
Betontegl.. De har da lang levetid. Har du overhovedet  undertag? Mine er bare understrøget,  med sort snask🙂
Hvis du genbruger lægterne, kan du så få efterisoleret?

Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis