Lille malekabine

Hej
Jeg er ved at prøve lidt til med sprøjtemaling af småprojekter og har læst de gamle tråde om malekabiner.

Planen er at lave en foldbar kabine som sidder på væggen over et arbejdsbord. Den bliver omkring 1,2 meter på alle led når den er foldet ud.

Udsugning i bunden med en emhætte som ligger kan suge 4-600 m3 i timen. Den skal så bygges ind i bordet og med mulighed for at lægge en plade over når malekabinen er slået sammen.

Kom gerne med input og fejlretning :-) Jeg ved intet om sprøjtemaling alle input er velkomne

 
24 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Din tanke er fin, men husk på din emhættes aftræk skal føres til fri luft, ellers forbliver alle dampene inde i dit værksted, hvilket er hvad du ønsker at få fjernet.

Vær yder mere obs på om der kommer for meget "træk" hen mod udsugningen, hvilket kan give problemer med at styre malings partiklerne når du maler.

 

Når du skriver sprøjtemaling af småprojekter formoder jeg du mener airbrush. Det har været brugt i den grafiske branche i mange år, og så er målene på dit kabinet perfekt.

Dog skal du være opmærksom på, at de farver der bruges til airbrush har finkornet pigmenter. Du kan ikke bruge almindelig maling. De er også alle på vandbasis så hensyn til opløsningsmidler ud til det fri kan du se bort fra. Til gengæld vil jeg anbefale du oven på emhætten lægger et lag pladevat for at opfange farvepartikler ellers stopper emhætten hurtigt til.

Jeg vil også anbefale du anskaffer en dobbelt action airbrush pistol. På billedet kan du se en knap øverst. Når den trykkes ned, aktiveres luften. Når knappen føres tilbage tilsættes farven. På den måde kan du præcist styre farven fra svag til fuld opak.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Hej
Mange tak for input
Et par uddybninger som jeg ikke fik nævnt ordentligt :-)

Jeg tænker kun vandbaseret maling indtil videre. Og med mindre projekter tænker jeg skuffelåger, værktøjsopbevarings-tingenoter, og andre lignende mindre ting. Ikke som airbrush.
Formålet er at få øvet noget med sprøjtepistolen inden det rigtige projekt som er klarlak på en kajak på 5 meter. Til den skal jeg lave et andet setup med kabine osv.

SIden første indlæg er jeg rendt på en kanalventilator brugt. Nogen ide om den kan bruges ?
https://fsp.ostberg.com/products/1323/ck-200-b1/?region=eu&lang=en
Her har du arbejdstilsynets regler

Der skal være en hastighed på mindst 0.2m/s over hele åbningen i fronten, hvilket betyder du skal have en blæser der kan:
0,2*1,2*1,2*3600=1036,8 m3/h

 

Arbejdstilsynets regler er da fuldstændig ligegyldige i det her tilfælde. Det du linker til er gældende for industriel overfladebehandling, og det bærer dette projekt absolut ikke præg af.

Kurt B. Andersen
Annonce
kurta skrev den 17-10-2021 21:53:26

Arbejdstilsynets regler er da fuldstændig ligegyldige i det her tilfælde. Det du linker til er gældende for industriel overfladebehandling, og det bærer dette projekt absolut ikke præg af.

 Nej, det er da ikke "totalt ligegyldigt". Det er da en ganske glimrende vejledning til hvordan du skal opbygge og dimensionere dit anlæg.

Men selvfølgelig, hvis du er "skide ligeglad" med dit helbred, så ignorerer du da bare disse vejledninger.

 

Steensen: Hvor finder du tallet 0,2 m/s?
Som jeg læser det er kravet min. 0,5 m/s i åbningen til en sprøjteboks hvor operatøren arbejder i åbningen.
Noget helt andet er en sprøjtekabine hvor operatøren arbejderinde inde i kabinen. Her er kravet en lufthastighed på 0,2 m/s i hele loftets areal. Indblæsning i loft, og udsugning i gulv.

Søren O
Søren O skrev den 18-10-2021 17:09:38

Steensen: Hvor finder du tallet 0,2 m/s?
Som jeg læser det er kravet min. 0,5 m/s i åbningen til en sprøjteboks hvor operatøren arbejder i åbningen.
Noget helt andet er en sprøjtekabine hvor operatøren arbejderinde inde i kabinen. Her er kravet en lufthastighed på 0,2 m/s i hele loftets areal. Indblæsning i loft, og udsugning i gulv.

 Skema VII.1. - Sprøjteboks til manuel vådmaling (Operatør udenfor) 

4 Lufthastigheden i operatørens åndedrætszone skal være minimum 0,2 m/s væk fra operatøren.

Men ja, hele åbningen skal have 0.5 m/s jævnfør stykke 2:
  1. For at tilbageholde aerosoler, dampe og tilbagekast skal der over hele boksåbningen (mellem emne og operatør) være en lufthastighed på mindst 0,5 m/s i retning mod boksens udsugningsside.

Jeg sagde 0.2 aht. MINIMUM, men ja de vejleder 0.5, så principielt skal det være 2592m³/h

 

Trådstarters foreslag til ventilator giver 615 m3/h ved 400 Pa.
Luftmængden er lille i forhold til kravet, og 400 Pa er ikke nok til effektiv luftfordeling og rørtab, men dog bedre end ingenting.
Ved for lille luftmængde vil det være nødvendigt med anden form for åndedrætsbeskyttelse, f.eks. åndedrætsværm med aktiv kulfilter (kan ikke huske filterbetegnelsen) eller friskluftforsynet ansigtskærm.

Søren O
Supplerende oplysninger
Jeg vil nok kigge i vejledningen, fordi den formentlig er skrevet af nogen som ved mere end mig. Det giver formentlig inspiration til et par forholdsregler jeg selv kan tage :-)
Den ventilator jeg købte ligger på omkring 1000 m3/h. Den kan dog reguleres i hastighed, så hvis det er pletmaleri kan den nok skrues ned for ikke at få for meget luft suget forbi emnet.
Indlægget om airbrush vækkede nok lidt grej-liderlighed i mig. Det kunne godt være et supplement som er absolut nødvendigt og helt uundværligt.........
Der er yderligere 14 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også