Lille malekabine

Hej
Jeg er ved at prøve lidt til med sprøjtemaling af småprojekter og har læst de gamle tråde om malekabiner.

Planen er at lave en foldbar kabine som sidder på væggen over et arbejdsbord. Den bliver omkring 1,2 meter på alle led når den er foldet ud.

Udsugning i bunden med en emhætte som ligger kan suge 4-600 m3 i timen. Den skal så bygges ind i bordet og med mulighed for at lægge en plade over når malekabinen er slået sammen.

Kom gerne med input og fejlretning :-) Jeg ved intet om sprøjtemaling alle input er velkomne

 
Hej Jeg er ved at prøve lidt til med sprøjtemaling... Vis hele indlægget
24 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg må desværre skuffe dig lidt. Omtalte ventilator kan godt yde 1000 m3/h, men det er ved 70 Pa. Det vil sige at ventilatoren skal arbejde helt uden modtryk, og det er ikke realistisk.

Søren O
Hvis formålet er at male en kajak er det at skyde gråspurve med kanoner at spekulerer i et sprøjtekabinet.

Gør som alle andre. Laker med en pensel under halvtag en dag med vindstille.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Rantzau skrev den 18-10-2021 20:02:59

Hvis formålet er at male en kajak er det at skyde gråspurve med kanoner at spekulerer i et sprøjtekabinet.

Gør som alle andre. Laker med en pensel under halvtag en dag med vindstille.

 Nej :-) Det tager et stykke tid at bygge en trækajak, og så slutte med penselstrøg fyldt med insekter ? Nej tak :-)

Om du lakerer med pensel eller sprøjtlakerer på denne årstid påvirker vel ikke insekter? Støvpartikler er værre.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Jeg skal først lakere til sommer. Når jeg er startet nu, så er det for at få lidt øvelse. Og jeg har ikke et halvtag :-)
Annonce
Inden du går i gang vil jeg anbefale du gennemtænker projektets faser for ikke at gå død.

Overfladebehandling: Til en kajak skal du vælge søbestandig lak, og så er vi ovre i enten skibs- eller tonkinlak med hver deres krav til sprøjteværktøjet. Har du taget stilling til dette?

Værktøj: Til lakarbejder bør du bruge en sprøjtepistol der giver separat luft og lak for ikke at lakken klatter. Airless duer ikke. Kompressoren bør desuden have tilstrækkelig stor tank for ikke at tabe pusten så lakken kommer stødvis.

Arbejdet: Inden du går i gang for alvor, bør du øve dig på en lodret flade for at få fornemmelsen af viskositet og lagtykkelse så du undgår løbere. Skal kajakken lakeres i én arbejdsgang skal den hænges op uden anden støtte. Du kan lakere over- og underside separat med passende tørring, men overgangene danner appelsinhud der senere skal vandslibes og efterpoleres. Har du styr på dette?  

Plads: Det er ikke realistik at bygge et sprøjtekabinet til en kajak indendørs i et almindelig hus eller lejlighed. Du kan købe 2 stk havepavilloner på 3x3m til få hundrede kroner stykket hos nærmeste byggepusher eller Onkel Harald som opstilles udendørs. Dem surrer du sammen så pladsen er beskyttet mod dug og regn. Siderne kan dækkes med en billig presenning for at danne læ. Med denne løsning i det fri behøver du ikke bekymrer dig om opløsningsmidlerne.

Budget: Er du sikker på du vil ofre en formue på specielværktøj til en kajak, for så senere det ligger i et hjørne og samler støv?

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Rantzau skrev den 19-10-2021 17:55:08

Inden du går i gang vil jeg anbefale du gennemtænker projektets faser for ikke at gå død.

Overfladebehandling: Til en kajak skal du vælge søbestandig lak, og så er vi ovre i enten skibs- eller tonkinlak med hver deres krav til sprøjteværktøjet. Har du taget stilling til dette?
Ja

Værktøj: Til lakarbejder bør du bruge en sprøjtepistol der giver separat luft og lak for ikke at lakken klatter. Airless duer ikke. Kompressoren bør desuden have tilstrækkelig stor tank for ikke at tabe pusten så lakken kommer stødvis.
Øver med en Walcom Slim Xlight lige nu

Arbejdet: Inden du går i gang for alvor, bør du øve dig på en lodret flade for at få fornemmelsen af viskositet og lagtykkelse så du undgår løbere. Skal kajakken lakeres i én arbejdsgang skal den hænges op uden anden støtte. Du kan lakere over- og underside separat med passende tørring, men overgangene danner appelsinhud der senere skal vandslibes og efterpoleres. Har du styr på dette?  
Se ovenstående svar + jeg har repareret kajakker i 15 år. Så nogenlunde ja.

Plads: Det er ikke realistik at bygge et sprøjtekabinet til en kajak indendørs i et almindelig hus eller lejlighed. Du kan købe 2 stk havepavilloner på 3x3m til få hundrede kroner stykket hos nærmeste byggepusher eller Onkel Harald som opstilles udendørs. Dem surrer du sammen så pladsen er beskyttet mod dug og regn. Siderne kan dækkes med en billig presenning for at danne læ. Med denne løsning i det fri behøver du ikke bekymrer dig om opløsningsmidlerne.
Mit værksted er 4 x 10 meter så det skal nok gå indendørs

Budget: Er du sikker på du vil ofre en formue på specielværktøj til en kajak, for så senere det ligger i et hjørne og samler støv?
Ja. Livet er for kort til penselstrøg og blafrende pavilioner :-)

 

Hvorfor er du nu så rådvild, når du har 15 års erfaring med noget der fungerer?   
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Rantzau skrev den 19-10-2021 19:18:07

Hvorfor er du nu så rådvild, når du har 15 års erfaring med noget der fungerer?   

 Helt ærligt ingen af reparationerne gennem de sidste 15 år har krævet lakering. 

Undskyld til begge, men jeg kunne ikke dy mig.    

fase
S. Fabrin skrev den 19-10-2021 19:43:39

 Helt ærligt ingen af reparationerne gennem de sidste 15 år har krævet lakering. 

Undskyld til begge, men jeg kunne ikke dy mig.    

 
Helt rigtigt. Jeg har ikke brugt sprøjtemaling/lak før. Jeg har reppet, vandslebet, poleret, sat i stand/reppet på glasfiber men det har ikke krævet lakering.
Så det med sprøjtepistol er nyt. Men det er vist ikke blevet helt klart for alle.

Jeg er dog lidt overrasket over at emnet kunne få nogle debattører til næsten at skændes eller opføre sig som inkvisitorer. Så tak til Søren O og Steensen for konstruktive kommentarer :-)

Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også