Er der overhovedet jord?

God lørdag!
Jeg er ved at gennemgå elinstallationerne i mit nye, gamle hus, så jeg har lidt overblik over, hvad der allerede er, er lavet og mangler, inden jeg laver en plan for ønsker til installatøren.

Jeg skulle derfor lige have et kig ind i tavlen (uden at pille-rode-rage, naturligvis), da jeg lige skulle se, hvorledes de forskellige installationskabler var grupperet, da tavlen er lidt underdimensioneret, så jeg skal også have udvidet den som en del af pakken.

Jeg kunne i den forbindelse se, at de to kabler, som har jord med rundt, at jordlederne begge er monteret på rammen i tavlen, som det ses på billedet.

Spørgsmålet er så, om det er gængs jording? Er der overhovedet jord på den måde? Eller er jorden ført ud et andet sted i føringen? 

På forhånd tak!

God lørdag! Jeg er ved at gennemgå... Vis hele indlægget
30 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Men så er mit tillægsspørgsmål af mere teoretisk art: Hvis det var tilladt med jord i kontakterne dengang pga et HFI-relæ, hvad er det så, der i sådan en installation "jorder installationen", hvis den ikke er ført til fx jordspyd?
Er det bare rammen inde i tavlen, der så agerer jord, fordi en evt. fejlstrøm vil løbe igennem denne til HFI og dermed sørger for den sikkerhed, der ellers er i en jordforbindelse?

Grunden til at det var tilladt med jord uden aktiv jordforbindelse er, at HFI relæet begrænser fejlstrømmen til maks. 30 mA. Rammen inde i tavlen fungerer ikke som jord, men der er placeret en dobbelt samlemuffe til sammenkobling af jordledningerne. De 30 mA er den strømstyrke, som kan tåles af kroppen uden at tage skade.
Du får lige lidt undervisning i HFI relæets virkemåde uden at komme ind på den dybere elektroteknik.
HFI relæet virker på den måde, at den måler summen af strømme ind og ud at, hvis der ingen afledning er, skal være nul. Hvis der er afvigelse fra nul og afvigelsen er større end nul og maks. 30 mA kobler relæet ud og afbryder dermed strømmen.
Det betyder, at du uden forbindelse til et jordspyd, kan få et stød, hvor strømmen er maks. 30 mA. Det er ikke livsfarligt, men kan mærkes. Et jordspyd med maks. overgangsmodstand kan give en spænding mellem en fejlbehæftet brugsgenstand og jord på 50V.

fase
Det er meget enkelt:
1. Få en elektriker til at måle om der er lovmæssig jordforbindelse i et par udvalgte stikdåser.
2. Få samme elektriker til at attestere at jordforbindelsen er udført lovligt.
3. Hvis der er nettilslutning 1. eller 2., og der er tilstandsrapport og ejerskifteforsikring, så aktiver forsikringen.

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
S. Fabrin skrev den 03-10-2021 09:51:40

Installationen er lovlig, når den var lovlig på installations tidspunktet. Det var lovligt med jord i stikkontakterne, hvis der var et HFI relæ. Den højeste afledningsstrøm var og er stadig 30 mA. I dag er der så krav om en forbindelse til et jordspyd med en overgangsmodstand på 1666 Ohm.

 Mål ikke med et ordinært multimeter, det anvender en meget lille målestrøm der er ok i elektronik, elektrikeren måler med en kraftigere strøm.


Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
John Larsen, med hvilken begrundelse kommer du med dit svar. Hvis gruppetavlen var lovlig, da den blev lavet er den også lovlig i dag, indtil der bliver ændret på den.

fase
@S. Fabrin. Med den begrundelse at jeg ikke ser noget der indikerer at den var lovlig på installationstidspunktet. Derfor anbefaler jeg en fagmand der kan attestere dette. Beklager hvis jeg har overset at det er beskrevet at installationen er lovlig.
Hvis der bliver brug for at aktivere brandforsikringen kan det være væsentlig ikke at have “troet” nogetsomhelst i denne forbindelse!

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Annonce
Med den begrundelse at jeg ikke ser noget der indikerer at den var lovlig på installationstidspunktet.

I følge det nu udgåede Stærkstrømregulativ er det en lovlig gruppeafsætning, indtil der foretages ændringer. Ved ændring af tavlen skal den bringes op til gældende regler.
Brandforsikringen har intet at gøre med den manglende jordledning, som i øvrigt ikke forårsager en brand.
Jeg hører da gerne om regler, der modsiger mit svar.

fase
@ S. Fabrin
Men du forholder dig slet ikke til hverken 1. eller 2.
Og jo, en defekt jordforbindelse kan give gnister der kan forårsage brand!

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Nej selvfølgelig forholder jeg mig ikke til dit punkt 1 og 2 af den simple grund at tavlen er lovlig.
En defekt jordforbindelse, der højest fører 30 mA i under 1 sek. giver ingen gnister, der på nogen måde giver brand.

fase
@ S. Fabrin
Wow!
oao

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Tak for hjælpen og jeres tid, folkens!

Jeg havde en elektriker forbi (faktisk i andet ærinde), og han kiggede lige i tavlen og målte på en enkelt kontakt.
Han mente ikke, der er jordet heller, men at han ikke kunne give mig en 100% afgørelse, før han har foretaget nogle flere målinger. Det kommer han så og gør på et tidspunkt, når han skal udskifte min tavle til en mere tidssvarende og ret dimensioneret. 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis