Er der overhovedet jord?

God lørdag!
Jeg er ved at gennemgå elinstallationerne i mit nye, gamle hus, så jeg har lidt overblik over, hvad der allerede er, er lavet og mangler, inden jeg laver en plan for ønsker til installatøren.

Jeg skulle derfor lige have et kig ind i tavlen (uden at pille-rode-rage, naturligvis), da jeg lige skulle se, hvorledes de forskellige installationskabler var grupperet, da tavlen er lidt underdimensioneret, så jeg skal også have udvidet den som en del af pakken.

Jeg kunne i den forbindelse se, at de to kabler, som har jord med rundt, at jordlederne begge er monteret på rammen i tavlen, som det ses på billedet.

Spørgsmålet er så, om det er gængs jording? Er der overhovedet jord på den måde? Eller er jorden ført ud et andet sted i føringen? 

På forhånd tak!

God lørdag! Jeg er ved at gennemgå... Vis hele indlægget
30 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
kaw skrev den 03-10-2021 09:00:18

Det var helt efter bogen i min læretid (sidst i halvfjerdserne).
Det var kun kraftgruppen der skulle have jord, så jeg tænker at jordkablet kommer ind bag kraftgruppen, og er ført ned til muffen i bunden, hvor den er samlet med jordledningen fra kablet der er tilsluttet kraftgruppen.

Det giver mening. Men altså, hvad jeg lige kan se, så er de to jordledninger, der er samlet i muffen, som ses på billedet, fra hver deres installationskabel, og der er således ikke noget jordkabel. 

Piskeris skrev den 03-10-2021 01:20:23

Muligt man har jordet til vandrør/afløb, virker dog mystisk man har besværet sig med en muffe til 2 jordledere i tavlen. Ligner bestemt ikke du har en aktiv jord. Du kan finde et multimeter og måle mellem fase og jord i en stikkontakt, hvis du måler 230V er det en indikation. Man skal dog have en rigtig tester på for nogen form for vished. Et jordspyd er  ikke dyrt at få pløjet i jorden.

 Nej, det må jeg lige se på med elektrikeren. Det undrer mig bare såre, at man har trukket nogle ekstra kabler med jord og monteret nye stikkontakter med jord engang for 40 år siden, men hvis der så slet ikke er jord, selvom kontakterne "påstår" det. 

Installationen er lovlig, når den var lovlig på installations tidspunktet. Det var lovligt med jord i stikkontakterne, hvis der var et HFI relæ. Den højeste afledningsstrøm var og er stadig 30 mA. I dag er der så krav om en forbindelse til et jordspyd med en overgangsmodstand på 1666 Ohm.

fase
S. Fabrin skrev den 03-10-2021 09:51:40

Installationen er lovlig, når den var lovlig på installations tidspunktet. Det var lovligt med jord i stikkontakterne, hvis der var et HFI relæ. Den højeste afledningsstrøm var og er stadig 30 mA. I dag er der så krav om en forbindelse til et jordspyd med en overgangsmodstand på 1666 Ohm.

 Okay, tak! 

Men så er mit tillægsspørgsmål af mere teoretisk art: Hvis det var tilladt med jord i kontakterne dengang pga et HFI-relæ, hvad er det så, der i sådan en installation "jorder installationen", hvis den ikke er ført til fx jordspyd?
Er det bare rammen inde i tavlen, der så agerer jord, fordi en evt. fejlstrøm vil løbe igennem denne til HFI og dermed sørger for den sikkerhed, der ellers er i en jordforbindelse? 
Er du sikker på at de to ledninger i muffen hører til hver sin gruppe?

Når man kikker på dit billede er der kun en jordledning synlig for oven, som det ligner hører til den 3-fasede gruppe.  Det ligner at der slet ikke er jordledning i kablet til lysgruppen.

Som en anden også skriver virker det mest sandsynligt at der er et særskilt jordkabel som kommer igennem væggen bagved gruppeafbryderne og er ført ned til klemmen. Prøv at se om du kan komme til at tage et billede ned bagved afbrydererne.  


Ask
Annonce
AskH. skrev den 03-10-2021 10:49:29

Er du sikker på at de to ledninger i muffen hører til hver sin gruppe?

Når man kikker på dit billede er der kun en jordledning synlig for oven, som det ligner hører til den 3-fasede gruppe.  Det ligner at der slet ikke er jordledning i kablet til lysgruppen.

Som en anden også skriver virker det mest sandsynligt at der er et særskilt jordkabel som kommer igennem væggen bagved gruppeafbryderne og er ført ned til klemmen. Prøv at se om du kan komme til at tage et billede ned bagved afbrydererne.  

 Det er helt korrekt, at den ene jordledning kommer som en del af det 5-polede installationskabel til den trefasede gruppe. 

Den anden jordledning kommer fra et andet indmuret rør, men jeg kan ikke se, om den løber som en særskilt ledning (som så skulle løbe selvstændigt ud til et spyd) eller sammen med de to andre ledere i et kabel. 

Det er et gammel hus, hvor der i 70'erne eller 80'erne er blevet etableret et badeværelse, hvortil der så er trukket ny el, som er koblet på samme gruppe som lys. Det er korrekt, at der ikke er jord til lys, som er det rør længst til højre.
Jeg har haft stikkontakt til det "nye" badeværelse adskilt, og der findes et uudnyttet jordledning bagved, da kontakten er uden jord (sidder uden for badeværelsesdøren). Det var så den jordledning jeg tænkte, også sidder i klemmen sammen med den anden jordledning fra den 5-polede på tavlen, da det er i samme rør, der føres til dette badeværelse. Og det er derfor, det forvirrer mig. Jeg ved ikke, om man kan se det på billedet.

 
Prøv om  du kan komme til at se om den ene jordledning ikke bare kommer ud af væggen bagved kraftgruppen.
Der er jo kun 1 afgang med jord, så den anden jordledning må komme et andet sted fra.
Kig nedefra med en god lommelygte.
Jeg så ikke de nye billeder, og der kan man se at de kommer oppefra.
Hvis den kommer udefra burde det være et kabel der dengang hed 1x2,5 PVIKJ, der var isoleringen omkring inderlederen tykkere end fra er alm.kabel, så det skulle være muligt at se forskel.
Gå uden for og se om du ikke kan se et jordspyd stikke op ad jorden tæt på  soklen .......

Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
Der er yderligere 10 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis