Støttemur af fundablokke

Hej skal til at bygge et støttemur af fundablokke på ca 1,5m høj og 18 lang m i U-form, men er lidt i tvivl om påfyldning af beton i alle blokke eller “kun” hver 4 eller er det kun hvem hvor der stikker lodrette armering op? For når jeg søger på nettet og YouTube både danske men og udlandske steder er der delte mening.. så ville høre hvad jeres anbefaling er/erfaring.
27 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Laver du fundament ned i frostfri dybde? (ca 90 cm dybde)


Vi prøver igen, i morgen --
Frostfri dybde gør det ikke altid, du skal også ned til fast bæredygtig bund. Du skal selvfølgelig have beton i alle fundablokke. Husk vandret jernarmering i hver skift. 
Frank Chr. skrev den 06-08-2021 23:47:54

Frostfri dybde gør det ikke altid, du skal også ned til fast bæredygtig bund. Du skal selvfølgelig have beton i alle fundablokke. Husk vandret jernarmering i hver skift. 

 Har hårdt ler bund hvorefter jeg fylder små sten og stamper det.. yes både vandrette og lodrette jern. Men var i tvivl om der skulle fyldes i alle huller , da der var “delte meninger” om det på de forskellige YouTube video jeg så

Emmi skrev den 07-08-2021 00:28:54

 Har hårdt ler bund hvorefter jeg fylder små sten og stamper det.. yes både vandrette og lodrette jern. Men var i tvivl om der skulle fyldes i alle huller , da der var “delte meninger” om det på de forskellige YouTube video jeg så

 Hvorfor fundablokke i fundamentet? det er da nemmere bare at fylde beton i sokkel renden, og så stable fundablokke oven på. . 

Annonce
Frank Chr. skrev den 07-08-2021 09:56:35

 Hvorfor fundablokke i fundamentet? det er da nemmere bare at fylde beton i sokkel renden, og så stable fundablokke oven på. . 

 Hej, det var også planen, altså småsten, beton sokkel derefter fundablokke.

Men hvorfor vil du absolut have småsten i bunden, når der skal sokkelbeton i renden?   
Frank Chr. skrev den 07-08-2021 11:39:03

Men hvorfor vil du absolut have småsten i bunden, når der skal sokkelbeton i renden?   

 Det var hvad jeg kunne læse mig frem til på de danske vejledninger. Men hvis der ikke er behov for det, så er det et plus for mig :) 

Lige et tillægsspørgsmål, hvor høj/dyb skal underlaget støbes? kunne læse mig frem til at bredden skulle være double så bred som fundablokke, altså hvis jeg valgte 19 cm i bredden skulle betoning være 40 cm, hvad er jeres erfaring/holdning?   
Værsågod https://www.fc-beton.dk/goer-det-selv-fundament_744.html
Der er yderligere 17 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis