Støttemur af fundablokke

Hej skal til at bygge et støttemur af fundablokke på ca 1,5m høj og 18 lang m i U-form, men er lidt i tvivl om påfyldning af beton i alle blokke eller “kun” hver 4 eller er det kun hvem hvor der stikker lodrette armering op? For når jeg søger på nettet og YouTube både danske men og udlandske steder er der delte mening.. så ville høre hvad jeres anbefaling er/erfaring.
Hej skal til at bygge et støttemur af fundablokke... Vis hele indlægget
27 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Frank Chr. skrev den 07-08-2021 17:44:32

Værsågod https://www.fc-beton.dk/goer-det-selv-fundament_744.html

 Tak for linket frank, men kan det virkelige passe at jeg skal fylde "rende" på ca 100cm*40cm med beton? kan man ikke nøjes med at fylde med en dybde af ca 10-20 cm og derefter fundablokke? 

Der står ingen steder, at fundamentet skal være 40 cm. bredt. Der står at til et hus, skal fundamentet være ca. 40 cm. bredt. Så med mindre du har gravet ud i 40 cm. bredde, kan du støbe din rende i 20 cm. bredde. Har du der i mod gravet ud i 40 cm. bredde fylder du ca. 10 cm. beton i bunden og bygger videre med fundablokke, så du bagefter kan fylde renden op med jord.

fase
S. Fabrin skrev den 07-08-2021 23:31:17

Der står ingen steder, at fundamentet skal være 40 cm. bredt. Der står at til et hus, skal fundamentet være ca. 40 cm. bredt. Så med mindre du har gravet ud i 40 cm. bredde, kan du støbe din rende i 20 cm. bredde. Har du der i mod gravet ud i 40 cm. bredde fylder du ca. 10 cm. beton i bunden og bygger videre med fundablokke, så du bagefter kan fylde renden op med jord.

 Takker, det var lige hvad jeg ville høre, om at 10cm høj cement er nok :)

Ja, hvis du sætter fundablokkene i den våde beton og fylder beton i blokkene.

fase
Hej alle har lige brug lidt råd, nu hvor jeg har gravet ca 100 cm ned og har ramt ler bund, men nu hvor det har regnet en del, er bunden ikke længere hård men “slasket” er det stadig ok at støbe på det våde ler eller jeg skal jeg fylde grus/små sten før jeg støber? 
Annonce
Du skal skal selvfølgelig tømme renden for vand, mudder og blød ler inden du støber.
Frank Chr. skrev den 11-08-2021 12:18:12

Du skal skal selvfølgelig tømme renden for vand, mudder og blød ler inden du støber.

 Det er modtaget, men vil det være en god ide at smide ca 1-2 cm stabilgrus/sten lag inden jeg støber?  For at tage det sidst “fugt” nu måtte være der? 

For øvrigt er det overkill at anvende armeringsjern. Det kan du roligt undlade.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Nu sidder jeg desværre i endnu et problem, jeg tror vist jeg har gravet for meget, da der nu siver grundvand op. Og hertil er mit spørgsmål

er det nok med at smide en drænrør på bagsiden og støbe i lidt tør mix eller skal jeg smide småsten og stampe det inden jeg støber, self stadig drænrør
Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis