Simpelt lav-det-selv kan udløse store erstatningskrav efter salg af hus

Jeg faldt over den her og er lidt blæst bagover:

https://aumento.dk/ny-dom-hussaelger-havde-pyntet-paa-ejendommen-og-blev-doemt-til-at-betale-erstatning/

Moralen er at alle (specielt herinde) skal huske at være meget grundige med at opgive ALT det lav-det-selv vi har lavet i tidens løb, når tilstandsrapporten udfyldes. Undlader man noget så kan hammeren falde og man kan tabe 100k på noget så simpelt som et gipsloft - det går nemlig under betegnelsen selvbyg eller medbyg (hvis man har fået prof. råd/assistance)!!

Jeg håber højesteret går ind i den på et tidspunkt for ellers begynder det at bliver uoverskueligt at lave selv mindre ting selv.
Jeg faldt over den her og er lidt blæst bagover:... Vis hele indlægget
37 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg sælger ALDRIG mit hus.... Det er nemmere at stikke ild på det og så tage straffen for det, end at skulle ud i årelange retssager, hvor de eneste der vinder er advokaterne.

Eagles synger i en sang:
Old Billy was right, lets kill all the lawyers, lets kill them tonight.  


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
kovas skrev den 20-04-2021 16:07:02

For mig ville det være betydeligt nemmere at angive den smule som ikke er selvbyg. Nemlig 4 murstensvægge og tag inc spær og tagplader.
Kovas, for helvede   , ja jeg ved godt det ikke er pænt at bande, men jeg er ikke færdig med at grine endnu. Du har reddet min dag     .

 


fase
kovas skrev den 20-04-2021 16:07:02

For mig ville det være betydeligt nemmere at angive den smule som ikke er selvbyg. Nemlig 4 murstensvægge og tag inc spær og tagplader.

 Hehe - det er sådan set helt ok ;)

Altså nu skal man også passe på at overreagerer. I det tilfælde dommen omhandler var der jo svaret decideret nej til selvbyg/medbyg. Det er svært deraf at udlede hvilket detalje niveau der kræves hvis man svarer ja. 

Ask
Annonce
AskH. skrev den 20-04-2021 19:14:45

Altså nu skal man også passe på at overreagerer. I det tilfælde dommen omhandler var der jo svaret decideret nej til selvbyg/medbyg. Det er svært deraf at udlede hvilket detalje niveau der kræves hvis man svarer ja. 

 Korrekt og altid godt med moderation. Der er svaret nej til selvbyg/medbyg i relation til slutmontering af gibsplader ovenpå rustik. En tømrer havde gjort forarbejdet. 

Enig i at man ikke kan læse af det, hvilket detaljeniveau landsretten vil hæfte sig ved i næste sag eller hvor detaljeret man skal være i sin egen angivelse, men som advokaten påpeger så sænker dommen klart baren for, hvornår man kan blive dømt for grov uagtsomhed. 

Du løber derfor en risiko (indtil retspraksis ændrer sig), hvis du selv begynder at lave skøn over hvad der er 'selvbyg/medbyg' og hvad der ikke er eller hvilket detaljeniveau du vil opgive ved salg. Fuld deklaration ved salg er derfor eneste værn sådan som det ser ud nu.

Jeg så helst at den blev prøvet i højesteret  og hvis de er af samme opfattelse, så vil det være rart med en decideret vejledning til hvordan man skal udfylde sælgeroplysningerne i tilstandsrapporten.
Ja, det giver grundlag for endnu et lag af rådgivning i forbindelse med hussalg.. måske det kunne være et parameter, at fremhæve sig på, for mæglerne.. alternativt grundlag for en forsikring, der kunne sælge Ejendomssalgsforsikring😅

 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

Der findes allerede "sælgeransvarsforsikringer". De dækker nogle forhold, som ejerskifteforsikringen ikke dækker - og dækker kun, hvis sælger bliver dømt til erstatning i en retssag.

Jeg ved dog ikke om sådan en forsikring er relevant i den pågældende sag. Men hvis den dækker, så gætter jeg på at priserne vil stige, fordi det jo kan give uoverskueligt mange sager. Det koster omkring 1.500 kr. for en sælgeransvarsforsikring i dag.

Se mere her: https://www.danskboligforsikring.dk/forsikringer/saelgeransvarsforsikring/


Mvh. AllanE
Sælgeransvarsforsikring dækker desværre ikke i eksemplet, da de har forbehold for grov uagtsomhed.

lyhne1 skrev den 21-04-2021 09:04:44

Ja, det giver grundlag for endnu et lag af rådgivning i forbindelse med hussalg.. måske det kunne være et parameter, at fremhæve sig på, for mæglerne.. alternativt grundlag for en forsikring, der kunne sælge Ejendomssalgsforsikring😅

 Ikke et utænkeligt udkomme - at man kommer til at kunne købe rådgivningsbistand til at udfylde en tilstandsrapport korrekt   

Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også