Opbygning af højbed

Hej LDS.
Jeg skal have bygget et par højbede som skal indeholde grøntsager og urter, og skal derfor ikke have trykimprægneret træ, men har læst jeg skal bruge lærk, men i jem og fix kan jeg kun finde nedenstående og det gælder også andre byggemarkereder:
https://www.jemogfix.dk/laerk-terrassebraedder-32-x-125-mm-x-4-meter/4108/9057287/ 

Jeg kan ikke finde nogen stolper som ikke er trykimprægneret, men kan man bruge en lægte eller reglar som er ubehandlet?
https://www.jemogfix.dk/ubehandlet-trae/140101/ kan noget af det ubehandlet træ her bruges eller skal jeg man sætte to terrasse brædder sammen?

Og vil det være godt hvis man sætte en ukrudsdug fast i højbedet. ?
Vil det være bedst hvis man graver stolperne ned eller skal man bare sætte dem på murpap, så de kan stå på jorden ?
Og skal man have en stolpe pr meter og en tværstiver i midten eller hvad vil i anbefale, så det kan holde ?

Kasserne vil have følgende mål
1. (L: 3m B: 1m H: 70cm)
2. (L: 4m B: 1m H: 70cm)

Jeg har ikke nogen viden om træ, så håber i vil hjælpe mig her. Tak. 😀
21 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Velkommen på lds
Træ er sådan noget man kan save i m.m.   Nå spøg til side
Du bruger bare ganske almindelig træ, og det hjælper ikke meget med hverken ned gravning eller mur pap under.
Det der kan forlænge levetiden er en gammeldags tjæring med fyrretræs tjære. LINK
En lægte pr. m. ville være tilstrækkelig og så en vandret lagde på tværs imellem disse . Der kan også bruges ståltråd wire eller andet.
Mon ikke 70 cm høj er lige i overkanten. Du skal jo let kunne nå ind til midten. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Terassebrædder er egentligt ikke ideelle, fordi de er afrundede på kanterne og (nogle er) riflede på fladerne, men hvis det er de eneste lærkebrædder du kan få, er de skam fine nok! Du kan bruge et enkelt bræt (eller skrue to sammen) som stolper. Du skal ikke have noget i bunden af bedet med mindre det skal stå på fliser. Siderne kan du evt. beklæde indvendig med armeret (multiflex) presenning, så træets kontakt med jorden mindskes. Men det er ikke nødvendigt, da lærk i sig selv holder længere end plasticen. Du kan også lave dit højbed af pallerammer, som fås i diverse størrelser.

Hellere leje end at bo på gaden.
Mange tak for jeres gode svar. 
Vi har allerede prøvet de rammer, syntes ikke de holder så godt, så vil prøve at lave nogle mere holdbare kasser.

Så tror jeg går med at bruge de lærkebrædder fra jem og fix + lave stolper ud af to sammensatte lærkebrædder. Kasseren kommer bare til at stå på jorden.
og fylder bare jord direkte i kasserne.
https://www.jemogfix.dk/laerk-terrassebraedder-32-x-125-mm-x-4-meter/4108/9057287/ 

Laver dem kun 50cm høj. 😀
Så håber jeg at det kommer til at holde og stå pænt 😀
Hvis du beklæder plantekasserne indv. med 1 cm tynde flamingoplader holder alm. ubehandlet nåletræsbrædder (fyr og gran) de næste 10 år. undtagen den nederste bræt, men den kan man jo så udskifte.  
Trætjære må ikke komme i forbindelse med fødevarer. Der var der for få år siden en længere diskussion i EU, hvor Sverige fik medhold i at trætjære var en vigtig kulturhistorisk bestanddel i deres bygningsbevarelse så forbuddet blev ikke vedtaget, men trætjære indeholder stadig kræftfremkaldende stoffer.

Selv bruger jeg engangspaller som højbede. De koster gratis, og så må de holde så længe de kan.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Annonce
..vi bør vist have defineret hvad et højbed egentligt er for en størrelse - et højbed er en opkastning af jord over det naturlige terræn evt. med en lav ramme omkring.. det kan osse være et aspargesbed..  En plantekasse er noget helt andet, selv om de populært også kaldes højbede.   
..glemte lige - den største udfordring med plantekasser er ofte mangel på tilstrækkelig fugt i jorden, vandforbruget er betragtelig større, end hvis man dyrker direkte i jorden - især i tørkeperioder. 
Der er skam masser af muligheder for at få lærk.
En hurtiug søgning gav mig bl.a. denne mulighed:
https://groenagergaard.dk/produkt/laerk-braedder-hoevlet-r5/

Jeg har ikke undersøgt priserne, og alt har jo en pris :)
Men se om ikke du kan finde en tømmerhandel i nærheden af dig selv, så du kan spare lidt på transporten.
Måske endda de kan hjælpe med noget 2. sortering.

Mvh
For mange år siden, havde Søren Ryge en "gæst" i sin have der fik et stykke af den, så han kunne dyrke den.
Han lavede naturlige højbede, ved at grave 2 spadestik ned og skiftede jorden og fyldte mere på, så der var et spadestik over jord (forhøjning) da han var færdig.
Hans trik bestod så i at hans bede ikke var mere end en meter brede, og dermed kunne han sagtens nå ind i bedet fra begge sider og han trådte aldrig i bedet, som derfor bevarede sin løse lækre jordstruktur, så hans grøntsager var vildt flotte.
Så et højbed er jo bare et bed der er hævet over niveau... det behøver ikke nødvendigvis have kanter.

Det vi nu kalder for et højbed er vel i bund og grund en plantekasse     

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Hvis man nu skal lave højbede vil jeg vil anbefale at man laver dem i en fornuftig højde. Hvis man stadig, mere eller mindre, skal kravle rundt på jorden går fidusen lidt væk. 


Hilsen Jens J.

"Køb billigt og græd mange gange, eller køb kvalitet og græd én gang"
Der er yderligere 11 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis