Trækning af kabler på loftet

Hej derude.

Jeg har fundet en del tråde omkring dette emne, dog rammer det ikke helt præcist det, som jeg ønsker svar på.

Jeg ønsker at automatisere mit hus på bedst og billigst mulig vis. Det gøres pt. med en Raspberry Pi (en lille Linux computer) der styrer 8 relæer. Det giver den lille computer muligheden for at styre otte lamper på baggrund af 5V signaler fra sensorer bl.a. lys sensorer.

Relæerne er af typen:
https://www.conradelektronik.dk/p/seeit-smtrelay08-1-stk-passer-til-arduino-raspberry-pi-pcduino-095842?gclid=Cj0KCQiA4L2BBhCvARIsAO0SBdbeAg7yqsAwiO6M5-vlCLcjsa-vVbvL3KrR6pCmPtZximeezLZG8B8aAgHcEALw_wcB&gclsrc=aw.ds&vat=true 

Som det er lige nu, så har jeg i princippet lavet forlængerledninger fra relæ tilkoblet den lille computer til lampe i hele huset. Problemet er så bare lige, at forlængerledninger jeg har lagt på loftet er alm. ledning (2 x 0,75mm2). Kablerne har pt. ligget på loftet i et par år uden nogen problemer, men når jeg læser diverse tråde herinde, så begynder jeg at tvivle på, at det er helt godt. Kablerne ligger løst i isoleringen.

Jeg vil ikke have noget imod at udskifte de nuværende kabler på loftet med installationskabel, men hvordan laver man korrekt overgangen fra alm. ledning til installationskabel og omvendt, når kablerne så skal ind i / ud af huset? Jeg kan vel godt undgå at skulle lave reelle stikdåser for hvert enkelt kabel? Er det tilstrækkeligt med en forgreningsdåse og samlemuffer? Eller hvordan?

Dertil er jeg faktisk meget usikker på, hvordan og hvorledes hvis en gnaver går i gang på installationskabler? Det kan man vel ikke helgardere sig imod? Hvad siger forsikringen, hvis en gnaver får gnavet sig igennem et installationskabel og der danner sig en gnist - der så sætter ild til hele hytten? Selvfølgelig et worst case scenarie, men det er jo meget rart at høre om? :-D

Jeg ser frem til at modtage noget ekspert viden.
24 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Alt fast lysinstallation i bolig skal være 1,5 mm2 installationskabel. Det skal ikke på nogen måde samles med 2 x 0,75
I den ene ende afsluttes det i lampeudtag, som samtidig er samledåser for den faste strøm til stikkontakter rundt i huset.
Det relæ print du har skal sidde fast i en plast kasse af en art, og så skal installation kabler slutte i de muffer der på printet.
Hvis din lysinstallation er på flere grupper så må disse ikke blandes i de enkelte udtag. Det betyder at du kan blive nødt til at af strøm fra 2 eller flere grupper trukket op til kassen med relæprint.
Eksempel: Baggang, værelse og del af stue er på lysgruppe 1. Så skal de lamper som relæer tænder i de rum have forsyning fra lysgruppe 1.
Resten af stue, del af køkken gang bad m.m er på lysgruppe 2 så skal de lamper som relæer tænder i de rum have forsyning fra lysgruppe 2.
Kassen som indeholder relæ print opmærkes så med  > indeholder flere grupper< 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Så dvs. at jeg er nødt til at lave reelle lampeudtag ved alle de steder, hvor overgangen fra installationskabel til alm. ledning skal ske og jeg skal have lagt installationskabel på hele loftet i stedet for de alm. ledninger? Det er dæleme bøvlet.. Desuden hvorfor må de ikke blandes sammen på grupperne? Er det blot, så den ene gruppe det pt. sidder på ikke ryger, hvis det burde have været en anden gruppe der gik?
Skal du styre dine nuværende lampesteder med det viste print? Eller skal der laves nye udtag, som skal styre andet?

fase
S. Fabrin skrev den 20-02-2021 23:30:10

Skal du styre dine nuværende lampesteder med det viste print? Eller skal der laves nye udtag, som skal styre andet?

 Hej S. Fabrin.

Det relæ-print jeg har vist jer, er det print, som der skal styre de 8 lamper, som jeg pt. har tilkoblet. Mit issue er så, at for at få samlet alle ledninger ved relæ-printet, så er jeg nødt til at trække kabler på loftet. Jeg har pt. bare trukket hele molevitten med almindelig ledning, da det var dejligt nemt... 🙈 Jeg vil gerne forsøge at gøre det mere lovligt og sikkert, men jeg ville være ked af, hvis jeg skulle have store lampeudtag ved hver ledning, da det så pludselig igen fylder meget der, hvor ledninger kommer ind i huset, som det er nu.

Jeg mangler simpelthen blot en pæn løsning til overgangen fra installationskabel til alm. ledning, så jeg kan udskifte de meter alm. ledning der pt. ligger på loftet.
Jeg kan ud fra dit svar forstå, at det ikke er dine nuværende lampesteder men nogle nye, der skal forsynes og styres.
Nu kender jeg ikke din loftsbeklædning eller placeringen af lamperne og om du ønsker udtag plan med loftet eller der må være et mere synligt udtag.
Du kan se et udvalg her Lampeudtag
Dine relæer ser ud til at være med potentialefri kontakter, hvilket betyder, at du kan føre et forsyningskabel til lampeudtagene, så de bliver forsynede fra en gruppe du selv vælger eller evt. en gruppe som du bruger til de styrede lampesteder. Fra lampestedet trækker du så et kabel til boksen med relæerne.
Under alle omstændigheder er du nødt til udføre/få udført din installation som fast installation, hvis du ønsker en lovlig installation. Det medfører lampeudtag med tilhørende dåser.

fase
Annonce
S. Fabrin skrev den 21-02-2021 00:00:34

Jeg kan ud fra dit svar forstå, at det ikke er dine nuværende lampesteder men nogle nye, der skal forsynes og styres.
Nu kender jeg ikke din loftsbeklædning eller placeringen af lamperne og om du ønsker udtag plan med loftet eller der må være et mere synligt udtag.
Du kan se et udvalg her Lampeudtag
Dine relæer ser ud til at være med potentialefri kontakter, hvilket betyder, at du kan føre et forsyningskabel til lampeudtagene, så de bliver forsynede fra en gruppe du selv vælger eller evt. en gruppe som du bruger til de styrede lampesteder. Fra lampestedet trækker du så et kabel til boksen med relæerne.
Under alle omstændigheder er du nødt til udføre/få udført din installation som fast installation, hvis du ønsker en lovlig installation. Det medfører lampeudtag med tilhørende dåser.

 Så har jeg måske skrevet forkert. Lamperne er allerede rundt omkring i huset nu. F.eks. har jeg trukket en forlænger ledning fra min PH standerlampe til en af relæerne. Samme koncept med 7 andre lamper.

Som det er lige nu, så bliver alle lamperne forsynet gennem relæet, som der forsynes fra en enkelt stikkontakt.

Min installation minder lidt om det her, hvis du ser de første 5 sekunder, så får du et godt indtryk af det.
https://www.youtube.com/watch?v=xc1daIb1LVc&ab_channel=skiwithpete 

Er det bare totalt ulovligt, det der ses i den video? (Hvis altså lamperne er placeret i huset/på grunden, således at de burde være på forskellige grupper? 🤔

Din PH standerlampe hænger formentlig ikke i loftet. Kunne du ikke beskrive lidt tydeligere, hvad du skal have sluttet til, og hvor det er placeret. Det, der er vist i filmen, er bare en oversigt over hvad relæerne kan. Du kan ikke bygge dit system op bare på en plade og trække noget 2 X 0,75 mm2 ledning, Det hele skal bygges ind, så det er berøringsbeskyttet. Desuden skal installationen udføres som fast installation. Det kunne være lidt nemmere, hvis du lagde lidt billedmateriale op.

fase
Forlængerledninger skal tilsluttes i det rum, hvor de bruges, og må ikke gå gennem bygningsdele. Så derfor er du nødt til at lave en fast installation, som ender i det rum, hvor forlængerledningen skal tilsluttes.
Den letteste måde at slippe om problemet, er at lave en trådløs styring af relæer eller pærer i de enkelte rum. Det er også noget billigere end at få en elektrikker til at at lave en ny fast installation.
S. Fabrin skrev den 21-02-2021 00:27:47

Din PH standerlampe hænger formentlig ikke i loftet. Kunne du ikke beskrive lidt tydeligere, hvad du skal have sluttet til og hvor det er placeret. Det, der er vist i filmen, er bare en oversigt over hvad relæerne kan. Du kan ikke bygge dit system op bare på en plade og trække noget 2 X 0,75 mm2 ledning, Det hele skal bygges ind, så det er berøringsbeskyttet. Desuden skal installationen udføres som fast installation. Det kunne være lidt nemmere, hvis du lagde lidt billedmateriale op.

Her kommer der lidt billeder.

Ingen af mine lamper hænger i loftet. Alle mine lamper er lamper, som der f.eks. står på gulvet eller lignende med stikkontakt. På billeder ses et 3D printet "hus" til min lille Raspberry Pi computer og relæet. Dertil kan det ses, at jeg har lavet samlemuffer, som alle mine alm. ledninger går hen til for at blive forbundet til relæet - som det er gjort i videoen.

Dertil ses det så, at de alm. ledninger pt. går op på loftet for så at gå ned forskellige andre steder i huset (hvilket pt. er lavet grimt 🙈). Ledningerne ender så ud i f.eks. et forlængerled, som det ses på det ene af billederne, hvor den sorte ledning er ledningen til min PH standerlampe.



Det er altså i princippet "bare" lange forlængerledninger fra relæ til lamper rundt omkring i huset.
jenshøj skrev den 21-02-2021 00:33:45

Forlængerledninger skal tilsluttes i det rum, hvor de bruges, og må ikke gå gennem bygningsdele. Så derfor er du nødt til at lave en fast installation, som ender i det rum, hvor forlængerledningen skal tilsluttes.
Den letteste måde at slippe om problemet, er at lave en trådløs styring af relæer eller pærer i de enkelte rum. Det er også noget billigere end at få en elektrikker til at at lave en ny fast installation.

 Hej Jenshøj. Jeg tror du har helt ret i, at trådløs styring er billigere. Dog er jeg mere til den kablede forbindelse, da det er mere "troværdigt" end det trådløse. Dertil kan jeg godt lide, at systemet fungerer uden Wifi. Jeg har kigget på ting som f.eks. ZigBee, men så skal der pludselig laves om i kontakterne så vidt jeg kan se.


Jeg tror ikke - at jeg har nok forstand på det hele til at forstå begrebet "den faste installation".
Der er yderligere 14 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis