Trækning af kabler på loftet

Hej derude.

Jeg har fundet en del tråde omkring dette emne, dog rammer det ikke helt præcist det, som jeg ønsker svar på.

Jeg ønsker at automatisere mit hus på bedst og billigst mulig vis. Det gøres pt. med en Raspberry Pi (en lille Linux computer) der styrer 8 relæer. Det giver den lille computer muligheden for at styre otte lamper på baggrund af 5V signaler fra sensorer bl.a. lys sensorer.

Relæerne er af typen:
https://www.conradelektronik.dk/p/seeit-smtrelay08-1-stk-passer-til-arduino-raspberry-pi-pcduino-095842?gclid=Cj0KCQiA4L2BBhCvARIsAO0SBdbeAg7yqsAwiO6M5-vlCLcjsa-vVbvL3KrR6pCmPtZximeezLZG8B8aAgHcEALw_wcB&gclsrc=aw.ds&vat=true 

Som det er lige nu, så har jeg i princippet lavet forlængerledninger fra relæ tilkoblet den lille computer til lampe i hele huset. Problemet er så bare lige, at forlængerledninger jeg har lagt på loftet er alm. ledning (2 x 0,75mm2). Kablerne har pt. ligget på loftet i et par år uden nogen problemer, men når jeg læser diverse tråde herinde, så begynder jeg at tvivle på, at det er helt godt. Kablerne ligger løst i isoleringen.

Jeg vil ikke have noget imod at udskifte de nuværende kabler på loftet med installationskabel, men hvordan laver man korrekt overgangen fra alm. ledning til installationskabel og omvendt, når kablerne så skal ind i / ud af huset? Jeg kan vel godt undgå at skulle lave reelle stikdåser for hvert enkelt kabel? Er det tilstrækkeligt med en forgreningsdåse og samlemuffer? Eller hvordan?

Dertil er jeg faktisk meget usikker på, hvordan og hvorledes hvis en gnaver går i gang på installationskabler? Det kan man vel ikke helgardere sig imod? Hvad siger forsikringen, hvis en gnaver får gnavet sig igennem et installationskabel og der danner sig en gnist - der så sætter ild til hele hytten? Selvfølgelig et worst case scenarie, men det er jo meget rart at høre om? :-D

Jeg ser frem til at modtage noget ekspert viden.
Hej derude. Jeg har fundet en del tråde omkring... Vis hele indlægget
24 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Nu er du kommet meget længere i din viden om fast installation m.m. Det jeg skrev tidlig i tråden med at blande grupper var hvis tændinger skulle gå til eksisterende lampe udtag. Altså så din nye installationskabel blev blandet med noget af det gamle
Hvis lampe udtag udelukkende indeholder det som kommer fra relæprint, så må der gerne være forskellige grupper i samme RUM.
Selve din relæ "boks" skal ind i en kasse for at være lovlig, hvis det er det du går efter. og kabler / ledninger skal gå ind i denne kasse med aflastning m.m. Og det gælder selv om den er flot sort og 3D modeleret.
Man må heller ikke kunne nå strømførende skruer med en strikkepind f.eks. LINK til eksempel uden at kende størrelse på din styring. 
I øvrigt skal du betragte din styring som dit legetøj. Det medfører ikke prisstigning ved salg, snarere fald da det kun er dig der kan programmere og servicere det og du vil sjældent træffe en køber med samme interesse. Så bevar endelig dine eksisterende installationer så der er "rent bord" når du til den tid har pillet legetøjet ned. og repareret huller m.m. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Bygningsdele er vel selve konstruktionen af huset. Dvs. at hvis kablet flugter udenom spær osv og dermed ikke går igennem nogle spær eller konstruktionsmæssige ting, så burde jeg fint kunne køre en alm. forlængerledning på loftet? 🤔 :-D

Så længe forlængerledningen kun befinder sig på loftet, og altså ikke går gennem loftet i hverken den ene eller anden ende, er det lovligt. Men du skal bruge installationkabel, hvis du på nogen måde fører kablet gennem loftet, idet det så bliver en fast installation.

fase
S. Fabrin skrev den 21-02-2021 12:12:51

 Bygningsdele er vel selve konstruktionen af huset. Dvs. at hvis kablet flugter udenom spær osv og dermed ikke går igennem nogle spær eller konstruktionsmæssige ting, så burde jeg fint kunne køre en alm. forlængerledning på loftet? 🤔 :-D

Så længe forlængerledningen kun befinder sig på loftet, og altså ikke går gennem loftet i hverken den ene eller anden ende, er det lovligt. Men du skal bruge installationkabel, hvis du på nogen måde fører kablet gennem loftet, idet det så bliver en fast installation.

 Forståelsen bliver bedre og bedre. Tusind tak. Jeg grubler lige lidt inden, at jeg stiller flere dumme spørgsmål. :-)

ev elmand skrev den 21-02-2021 12:11:30

Nu er du kommet meget længere i din viden om fast installation m.m. Det jeg skrev tidlig i tråden med at blande grupper var hvis tændinger skulle gå til eksisterende lampe udtag. Altså så din nye installationskabel blev blandet med noget af det gamle
Hvis lampe udtag udelukkende indeholder det som kommer fra relæprint, så må der gerne være forskellige grupper i samme RUM.
Selve din relæ "boks" skal ind i en kasse for at være lovlig, hvis det er det du går efter. og kabler / ledninger skal gå ind i denne kasse med aflastning m.m. Og det gælder selv om den er flot sort og 3D modeleret.
Man må heller ikke kunne nå strømførende skruer med en strikkepind f.eks. LINK til eksempel uden at kende størrelse på din styring. 
I øvrigt skal du betragte din styring som dit legetøj. Det medfører ikke prisstigning ved salg, snarere fald da det kun er dig der kan programmere og servicere det og du vil sjældent træffe en køber med samme interesse. Så bevar endelig dine eksisterende installationer så der er "rent bord" når du til den tid har pillet legetøjet ned. og repareret huller m.m. 

 Forståelsen bliver bedre og bedre. Tusind tak. Jeg grubler lige lidt inden, at jeg stiller flere dumme spørgsmål. :-)

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis