Trækning af kabler på loftet

Hej derude.

Jeg har fundet en del tråde omkring dette emne, dog rammer det ikke helt præcist det, som jeg ønsker svar på.

Jeg ønsker at automatisere mit hus på bedst og billigst mulig vis. Det gøres pt. med en Raspberry Pi (en lille Linux computer) der styrer 8 relæer. Det giver den lille computer muligheden for at styre otte lamper på baggrund af 5V signaler fra sensorer bl.a. lys sensorer.

Relæerne er af typen:
https://www.conradelektronik.dk/p/seeit-smtrelay08-1-stk-passer-til-arduino-raspberry-pi-pcduino-095842?gclid=Cj0KCQiA4L2BBhCvARIsAO0SBdbeAg7yqsAwiO6M5-vlCLcjsa-vVbvL3KrR6pCmPtZximeezLZG8B8aAgHcEALw_wcB&gclsrc=aw.ds&vat=true 

Som det er lige nu, så har jeg i princippet lavet forlængerledninger fra relæ tilkoblet den lille computer til lampe i hele huset. Problemet er så bare lige, at forlængerledninger jeg har lagt på loftet er alm. ledning (2 x 0,75mm2). Kablerne har pt. ligget på loftet i et par år uden nogen problemer, men når jeg læser diverse tråde herinde, så begynder jeg at tvivle på, at det er helt godt. Kablerne ligger løst i isoleringen.

Jeg vil ikke have noget imod at udskifte de nuværende kabler på loftet med installationskabel, men hvordan laver man korrekt overgangen fra alm. ledning til installationskabel og omvendt, når kablerne så skal ind i / ud af huset? Jeg kan vel godt undgå at skulle lave reelle stikdåser for hvert enkelt kabel? Er det tilstrækkeligt med en forgreningsdåse og samlemuffer? Eller hvordan?

Dertil er jeg faktisk meget usikker på, hvordan og hvorledes hvis en gnaver går i gang på installationskabler? Det kan man vel ikke helgardere sig imod? Hvad siger forsikringen, hvis en gnaver får gnavet sig igennem et installationskabel og der danner sig en gnist - der så sætter ild til hele hytten? Selvfølgelig et worst case scenarie, men det er jo meget rart at høre om? :-D

Jeg ser frem til at modtage noget ekspert viden.
Hej derude. Jeg har fundet en del tråde omkring... Vis hele indlægget
24 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Med hensyn til den faste installation er det den del af installationen, som bliver siddende, når du flytter. Dine lamper i loftet f.eks. er tilsluttet den faste installation.
Din installation er kort sagt fuldstændig ulovlig. 

fase
S. Fabrin skrev den 21-02-2021 00:45:16

Med hensyn til den faste installation er det den del af installationen, som bliver siddende, når du flytter. Dine lamper i loftet f.eks. er tilsluttet den faste installation.
Din installation er kort sagt fuldstændig ulovlig. 

 Ja - det frygtede jeg jo sådan set også.

Men altså den faste installation. De lamper jeg forsyner med relæet er vel ikke fast installation i og med, at det allesammen er lamper, som der ryger ned, når jeg flytter eller hvordan. 🤔

Det der gør den fuldstændig ulovlig - er det problemet med, at der ligger alm. ledning på loftet? Hvis alt mit kabel var installationskabel hele vejen igennem og jeg accepterede, at der hang installationskabel gennem loftet og ned i rummene, så var det vel ikke helt slemt?
Det der gør den fuldstændig ulovlig - er det problemet med, at der ligger alm. ledning på loftet? Hvis alt mit kabel var installationskabel hele vejen igennem og jeg accepterede, at der hang installationskabel gennem loftet og ned i rummene, så var det vel ikke helt slemt? 
Hvis du bruger installationskabel og gør det fast til væggen samt afslutter det i f.eks. en stikkontakt uden afbryder, vil det være lovligt. Din indkapsling af relæerne skal også være berøringssikker altså en lukket kasse. Fastgørelsen af kablerne kan du pynte lidt på ved bruge en kabelkanal.

fase
S. Fabrin skrev den 21-02-2021 00:56:24

Det der gør den fuldstændig ulovlig - er det problemet med, at der ligger alm. ledning på loftet? Hvis alt mit kabel var installationskabel hele vejen igennem og jeg accepterede, at der hang installationskabel gennem loftet og ned i rummene, så var det vel ikke helt slemt? 
Hvis du bruger installationskabel og gør det fast til væggen samt afslutter det i f.eks. en stikkontakt uden afbryder, vil det være lovligt. Din indkapsling af relæerne skal også være berøringssikker altså en lukket kasse. Fastgørelsen af kablerne kan du pynte lidt på ved bruge en kabelkanal.

 Okay. Så hvis jeg lige køber et par kabelkanaler og nogler installationskabel, så burde jeg være rimelig good-2-go. Jeg har en lidt speciel situation med en af mine lamper, som der er placeret i en udstue. Der er et hul fra loftet direkte ud i udstuen, som der har været der lige siden, at det hele blev bygget. Lige nu er den alm. ledning ført direkte igennem det hul. Hvis jeg nu skulle lægge installationskabel på loftet, men gerne vil have alm. ledning i udstuen, hvordan skal den overgang så ske? Jeg kan jo ikke bare placere et stikudtag midt i hullet mellem loftet og udstuen. 🤔 


Desuden, hvis jeg pt. har flere alm. ledninger der løber i samme retning, som der skal udskiftes til installationskabel, er det så lovligt at købe f.eks. installationskabel 7 x 1.5mm og og så lade det ene kabel erstatte de tre almindelige ledninger?
Er der ikke en væg i udestuen, du kan placere en stikkontakt på? Ellers er der den mulighed at lave en stikkontakt med en forfra dåse, som måske kan placeres i hullet.

fase
Annonce
S. Fabrin skrev den 21-02-2021 01:05:33

Er der ikke en væg i udestuen, du kan placere en stikkontakt på? Ellers er der den mulighed at lave en stikkontakt med en forfra dåse, som måske kan placeres i hullet.

 Okay. Du har dæleme hjulpet mig godt på vej til at gøre huset mere sikkert :-D Det er meget prisværdigt.


Jeg sidder pt. og kigger på lampeudtag. Jeg synes ikke rigtig, at jeg kan finde lampeudtag, hvor der kan være flere forskellige på samme tid? Er det ikke muligt? Altså så jeg kan f.eks. føre to relæ udgange til et lampe udtag og på den måde klare mig med et enkelt udtag frem for to?
Snakker vi om lampeudtag eller stikkontakter?

fase
S. Fabrin skrev den 21-02-2021 01:10:17

Snakker vi om lampeudtag eller stikkontakter?

 Lampeudtag. Jeg arbejder jo fortsat i princippet bare med at lave "forlængerledninger" til mine lamper. Hvis det bliver til stikkontakter, så fylder det jo endnu mere i loft/væg. 🤔 🙈 

Schnitte skrev den 21-02-2021 00:49:11
Det der gør den fuldstændig ulovlig - er det problemet med, at der ligger alm. ledning på loftet? Hvis alt mit kabel var installationskabel hele vejen igennem og jeg accepterede, at der hang installationskabel gennem loftet og ned i rummene, så var det vel ikke helt slemt?
Der må gerne ligge en forlængerledning på dit loft. Men den må ikke gå gennem bygningsdele. Det må kun fast installation.
Installationskabel skal være fastgjort. Det må ikke hænge løst ned i rummet.

Du skal være opmærksom på, at et installationskabel ikke må bruges som forlængerledning. En forlængerledning må ikke laves med kabel med stive ledere.
Du kan tilslutte to tændinger til alle lampeudtag. Brug M1 og M2 til mellemlederne.
jenshøj skrev den 21-02-2021 11:50:35

Der må gerne ligge en forlængerledning på dit loft. Men den må ikke gå gennem bygningsdele. Det må kun fast installation.
Installationskabel skal være fastgjort. Det må ikke hænge løst ned i rummet.

Du skal være opmærksom på, at et installationskabel ikke må bruges som forlængerledning. En forlængerledning må ikke laves med kabel med stive ledere.
Du kan tilslutte to tændinger til alle lampeudtag. Brug M1 og M2 til mellemlederne.

 Bygningsdele er vel selve konstruktionen af huset. Dvs. at hvis kablet flugter udenom spær osv og dermed ikke går igennem nogle spær eller konstruktionsmæssige ting, så burde jeg fint kunne køre en alm. forlængerledning på loftet? 🤔 :-D

Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis