Nyt tag

Hej,
Vi står og skal have udskiftet vores gamle betontagstens tag på vores rødlige 70’er hus.
Ja, valget skal enten være sorte betontagsten eller tagpap. Vi synes begge løsninger er pæne, men er omvendt også interesseret i et tag (og undertag) som en god leve alder.
Jeg har læst samtlige indlæg her på lds om tag og undertag. Der findes rigtig mange gode (nogle også gamle) indlæg hvor der er delte meningen om undertag, og hvor tegl ofte bliver nævnt som havende bedste levealder.

De fleste nybyggede huse i mit område er opført med betontagsten for mig at se. Vil man så gå ud fra det vil være et godt valg?

Evt. andre som har fået nyt tag i nyere tid, og kan dele lidt erfaringer?

Mvh 
16 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Som undertag vil jeg anbefale huntonit plader i stedet for banevarer.  Det har en levetid der matcher tegltagsten.
Det nytter jo ikke at tagsten har en levetid på 100 år, medens undertag kun holder i 30-40 år.
Om dit hus bliver pænere med tagpap er jo ikke til at sige men oftest forringer det salgsværdi at gå efter andre materialer end det oprindelige. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Hej Erik
Ja, det kan jeg sagtens følge dig i, det skal helst følges ad. Vi skal have lavet en vurdering af huset med tagpap, så kan vi sammenligne med beton stenen.
Klassifikation af forskellige typer undertag ses på duko.dk som administreres af byg-erfa. Huntonit er et meget godt bud.

Mht sten synes jeg tegl er bedre. Mange tage med betonsten og lav hældning begynder efter relativt få år at være modtagelige for begroninger da de er længere tid end tegl til at afgive fugt, her er især glaseret tegl overlegent. Derudover så falmer betonsten væsentligt hurtigere.

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Glaseret tegl kan være no go i forhold til lokalplaner eller naboer. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
BOFH skrev den 16-02-2021 23:11:13

Klassifikation af forskellige typer undertag ses på duko.dk som administreres af byg-erfa. Huntonit er et meget godt bud.

Mht sten synes jeg tegl er bedre. Mange tage med betonsten og lav hældning begynder efter relativt få år at være modtagelige for begroninger da de er længere tid end tegl til at afgive fugt, her er især glaseret tegl overlegent. Derudover så falmer betonsten væsentligt hurtigere.

/BOFH

Hej BOFH,

Selvfølgelig har pris og noget at sige, men ikke Athen har undersøgt prisen på tegl. Jeg fik at vide af tømren at det vil være noget dyrere - hvor meget ved jeg ikke.

Jeg venter pt svar fra kommunen om der skulle være noget i lokalplanen som siger noget om taget i mit område.
Hvad siger i til tagpap?

Annonce
ev elmand skrev den 16-02-2021 23:52:59

Glaseret tegl kan være no go i forhold til lokalplaner eller naboer. 
Enig, heldigvis er der rig mulighed for at anvende mat glasering eller engroberede tegl.

Athen?

Tegl er på materialeprisen 10-20% dyrere, men alt andet arbejde er det samme.

Tagpap er også en god løsning og kan også have sin charme. Det er som regel det man vælger hvis man ikke kan blive enige om noget andet.

/BOFH

Samlet set flytter det mig bekendt ret lidt på prisen at vælge rigtige tegl fremfor beton fordi en stor del af prisen er andre ting.

Dertil kommer at ikke alle konstruktioner kan bære betonsten de er enig ret tunge. 

Ask
BOFH skrev den 17-02-2021 08:27:07

Enig, heldigvis er der rig mulighed for at anvende mat glasering eller engroberede tegl.

Athen?

Tegl er på materialeprisen 10-20% dyrere, men alt andet arbejde er det samme.

Tagpap er også en god løsning og kan også have sin charme. Det er som regel det man vælger hvis man ikke kan blive enige om noget andet.

/BOFH

Ja, det fungere ikke altid godt at skrive indlæg her inde fra mobilen - Beklager.  Der skulle stå "ikke at jeg har undersøgt prisen på tegl".

De fleste huse på vejen er lavet med eternit tag.
Det er utrolig så svært det kan være at vælge - Eller også gør vi det til et problem :)
Eternit er et let tag der normalerweize er etableret på tynde gitterspær, det betyder ved en væsentlig vægtændring af taget (eg ved oplægning af tegl eller beton) skal ske en forstærkning af spærene for at modvirke nedbøjning. Visse tegl fåes i letvægtsudgave. Ofte kan der også være et behov for opretning af tagfladen.

Husk at ved udskiftning af taget er der tit krav om efterisolering (det er et rentabelt og minimalt mer-arbejde ifm et tag-projekt). I ældre huse kræver det ofte at tagfladen skal hæves lidt for at få plads til den ekstra isolering, dette kan fint kombineres ift ovennævnte forstærkning/opretning - håber jeres tømrer har nævnt den del for jer?

/BOFH

Hej BOFH,

Vi har i dag et tag af beton tagsten, så den del skulle gerne være i orden.
Nej, vi har ikke fået noget at vide om efter isolering. Er det et krav at der efterisoleres? Planen var nemlig at få det gjort når vi er færdig med at renovere værelser, hvor der kommer nyt strøm osv. Lidt træls at kravle på loftet og skal flytte mere isolering end de 100mm som der er i dag.
Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis