Nyt tag

Hej,
Vi står og skal have udskiftet vores gamle betontagstens tag på vores rødlige 70’er hus.
Ja, valget skal enten være sorte betontagsten eller tagpap. Vi synes begge løsninger er pæne, men er omvendt også interesseret i et tag (og undertag) som en god leve alder.
Jeg har læst samtlige indlæg her på lds om tag og undertag. Der findes rigtig mange gode (nogle også gamle) indlæg hvor der er delte meningen om undertag, og hvor tegl ofte bliver nævnt som havende bedste levealder.

De fleste nybyggede huse i mit område er opført med betontagsten for mig at se. Vil man så gå ud fra det vil være et godt valg?

Evt. andre som har fået nyt tag i nyere tid, og kan dele lidt erfaringer?

Mvh 
Hej, Vi står og skal have udskiftet vores gamle... Vis hele indlægget
16 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg fandt dette:
Kravet om efterisoleringen udløses når:
  • Du udskifter tagdækningen, spær og loftsbeklædning (uanset rentabilitet).
  • Du ændrer selve tagkonstruktionen, fx ændrer det fra fladt til rejst tag.
  • Du udskifter tagdækning, tagsten og tagplader fra ét materiale til et andet eller får lagt nyt ovenpå.
Det må vi så være opfattet af, men det skal jeg nok finde ud af.
Jeg er mere interesseret i at finde ud af hvilket tag jeg skal lægge på :) 
Hvis du har tegl (eller betontegl) idag vil det være en rimelig  voldsom ændring af husets udseende at skifte til eternit.

Jeg ville nok få nogle til at lave en skitsetegning eller visualisering inden jeg tog den beslutning.

Ask
AskH har du læst alle opslag?
Det er beskrevet hvilket tag jeg har, og hvilke resten af vejen har.
Jeg har beton tagsten, og resten af husene på vejen har eternit.
Glem alt om eternit, havde læst dit indlæg forkert og fået opfattelsen at jeres hus også var med dette.

Når i allerede har betonsten er det vægtmæssige selvfølgelig opfyldt, dog kan der stadig ad åre opstå behov for opretning (det var der ved os), du kan selv konstatere dette ved at kigge på lang/tværs af din tagflade og kigge efter ujævnheder eller små bølger.

Ang krav om efterisolering så er det BR18 der er det gældende bygningsreglement - relevant paragraf er her:
https://bygningsreglementet.dk/Tekniske-bestemmelser/11/Krav/274_279#ad21aa16-1c24-4ff8-83fd-5a197d72d201

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Da vi kun har 100mm isolering nu, må det vidst gå ind under at være rentabel at smide mere på.
Hvis man nu ikke skal have tegl, er både beton sten og pap et godt valg? 
Som opfølgning på det hele, så løb vi med betonsten og huntonit undertag.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis