Rustpletter radiator

Har en gammel radiator i entre bag hoveddøren. Har opdaget den har lidt rustpletter hvor maling er faldet af samt andre steder hvor maling har lidt gullige pletter. Bør man skifte radiator eller prøve at reparere den? Og hvordan? pft.


Lmchm
Har en gammel radiator i entre bag hoveddøren. Har... Vis hele indlægget
23 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Ok. Takker! Jeg må i bund. 

Lmchm
Sådan set det ud under rusten. Der lidt orange pletter/prikker i sølvet som ikke kan slibes af med sandpapir.

Generelt kan jeg også se at under den ellers hvide maling er der overfladisk orange på det meste af radiatoren.

Lmchm
Som Frisk skriver, er det essentielt at slibe til blank metal. Om du bruger grydesvamp, slibeklodser eller ståluld er underordnet. Brug hvad der passer til opgaven.

Malingen spiller en mindre rolle så længe den kan holde til temperaturen på max ca. 60 grader, og det kan hovedparten.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Mener I jeg skal slibe så meget at de bitte små prikker på billedet skal væk ? Så skal jeg gå ret hårdt til værks. 

Lmchm
Annonce
Det er NETOP de små prikker der er farlige. Rust indefra starter med nedbrydning af svage partikler i metallet. Når der først er hul, er der ingen vej tilbage. Du må have konstateret om det er gennembrud eller blot kondens, der har forårsaget at malingen skaller. 
Ok. Modtaget. 


Lmchm
Har nu slebet igen. Og tør snart ikke gå dybere. Der bliver ved at være nogle bittesmå prikker. Men er i tvivl om det er rust:  


Lmchm
Det er længe fint nok, - din radiator bliver ikke bedre af, at du tyndsliber den ud i det ekstreme   
Din radiator har/havde lidt overfladerust et sted, hvor malingen sikkert var blevet skrammet, - slib det let af, giv resten af radiatoren en let slibning, evt bar metal grundes, - slutmal med en radiatormaling. FÆRDIG
Det holder garanteret de næste mange år.
De små pletter er rust, men hvorfor tør du ikke gå dybere?
Har du en boremaskine ellers køb dig en, du kommer sikkert til at bruge en i fremtiden også.
Køb også nogle sliberondeller som dem her Link, det vil gøre arbejdet lettere for dig da der er en del pletter på den radiator.
Køb også nogle stålbørster til boremaskinen som dem her Link, til at fjerne det sidste rust med.
Mal at det blanke metal med hammerlit, når det er tør og du har slebet det let, kan du sprøjte med den maling du ønsker.
Det der gælder om er at få en lufttæt overflade ind til metallet.

 

Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også