Ny let ydervæg, bryde kuldebroerne

Hejsa

Jeg har et stykke facade, med hhv en dør og en let ydervæg,  så. Skal skiftes ud.

Jeg påtænker at lave samme type dør/væg, (en dør og en væg) som nu, men skal have rykket det udad, for at bryde kuldebroen der er pt. Murene ved siden af er facadeisoleret med 150mm, så jeg vil jo rykke udad,så overgangen er dækket.
Kommentarer et velkomne..

Mut egentlige spørgsmål går på, om der er noget jeg skal være særlig opmærksom på?
Det jeg selv, ser som en særlig udfordring, er at trappen er støbt, og den tilsyneladende sidder sammen med soklen, og altså fungerer fremragende til at afkøle betongulvet indenfor!🤪
Jeg tænker, om det giver mening at pille den inderste række klinker af (den er vist små 10cm) og på en eller andet måde få skåret/boret al betonen væk, så dybt som jeg kan komme, for at fylde mellemrummet op med noget eps/xps??
Giver det mening? 


 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

Hejsa Jeg har et stykke facade, med hhv en dør og... Vis hele indlægget
34 svar
 Følg tråden
Der er 30 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Har du overvejet at flytte hovedøren om på den anden side hvor tilbygningen er? Afhængig af planløsningen kan du blænde den nuværende hoveddør og få en effektiv isolering, samt en muligvis bedre udnyttelse af rummet.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
@Rantzau:
Jeg er ikke sikker på, om jeg vil det.. men jeg kan jo godt se, det er logisk..
Vi bruger faktisk mest den anden dør..

Jeg skal lige overveje det nærmere.

 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

@BOFH: Tak. Du bekræfter, mine tanker.
Og ja da, begge sider går faktisk direkte til skillevægge indvendigt.
Jeg tror jeg der stort på isolering af soklen, under døren.. og blot rykker det udad..
Med mindre jeg dropper dør, og blot blænder.

Har I en holdning til det æstetiske? Ville I forsøge at gøre det usynligt, altså pudset op..
Eller lade det være lidt tilbagetrukket og blot eternit-beklædt? Der er ca. 40cm vægtykkelse at gøre med, så det er vist rigelig plads til begge løsninger..

 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

Nu ved vi ikke hvordan den indvendige indretning er men døren er jo nok hvor den er fordi det er den mest praktiske indgang til huset, arkitekten har truffet nogle valg ud fra funktion og æstetik, ved afblænding/flytning skal man tænke sig meget grundigt om.

Væg med eternit/træ vil bryde facadens indtryk men vi kan ikke vurdere samspllet, og det ville være en subjektiv vurdering som andre vil være uening i - synes du skal spørge folk i din nærhed hvad de synes.

Vi havde selv engang et vindfang med skillevæg mod huset i glasbyggesten og hvor dørens sideparti var træ i bunden og blyindfattet rude i toppen, trappen var i meget dårlig stand med porøs beton - alt inklusiv vindfang er i dag væk og erstattet af dør med sideparti til begge sider, trappe støbt op igen og beklædt med skifer (matcher husets sålbænke). Jeg var også nervøs ved den ændring men har aldrig fortrudt det.

I dit tilfælde ville jeg ikke have problemer med at sætte en ny dør med sideparti helt fremme ved facaden, slå eksisterende fliser af trappen og udvide den lidt (pille en enkelt række fliser op foran trappen) + beklæde den med noget nyt der i materiale og farve matcher husets stil.

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis