Ny let ydervæg, bryde kuldebroerne

Hejsa

Jeg har et stykke facade, med hhv en dør og en let ydervæg,  så. Skal skiftes ud.

Jeg påtænker at lave samme type dør/væg, (en dør og en væg) som nu, men skal have rykket det udad, for at bryde kuldebroen der er pt. Murene ved siden af er facadeisoleret med 150mm, så jeg vil jo rykke udad,så overgangen er dækket.
Kommentarer et velkomne..

Mut egentlige spørgsmål går på, om der er noget jeg skal være særlig opmærksom på?
Det jeg selv, ser som en særlig udfordring, er at trappen er støbt, og den tilsyneladende sidder sammen med soklen, og altså fungerer fremragende til at afkøle betongulvet indenfor!🤪
Jeg tænker, om det giver mening at pille den inderste række klinker af (den er vist små 10cm) og på en eller andet måde få skåret/boret al betonen væk, så dybt som jeg kan komme, for at fylde mellemrummet op med noget eps/xps??
Giver det mening? 

Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

Hejsa Jeg har et stykke facade, med hhv en dør og... Vis hele indlægget
34 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg ser om jeg kan få det til at passe, uden at ødelægge arkitekturen..
Det er et Brøchner-nielsen hus (ikke A-Hus, men det minder lidt  om det)

Det burde være muligt at bygge et bislag på et Brøchner-Nielsen hus uden at ødelægge helhedsindtrykket. Læg mærke til detaljerne som er karakteristisk for huset og lad dem være dominerende i tilbygningen.

Vær særlig opmærksom på taghældning, tagdækning og døre som er karakteristisk for Brøchner-Nielsen huse.
Jeg får lige taget et billede, lidt længere fra🙂

Hvor er billedet?

🙂lige her:

Højre side af huset.. det er her vi enten blot skifter dør+væg (ikke i det skur der er i højre side)venstre side, hvor der er etableret tilbygning i 1975

Huset set fra vejen:

Annonce
Et par bemærkninger:
- Synes et bislag vil se lidt klemt ud ved siden af din tilbygning
- Trappen er bygget efter at døren er tilbagetrukket fra facaden og er sjældent udstøbt samtidig med husets sokkel, under antagelse af at du ønsker at rykke væg + dør frem til niveau af facaden vil dit øverste trin af trappen blive underligt smalt, anslår ud fra billede ~15cm og du vil få en udfordring med at få det nye stykke væk til at hænge ordentligt sammen med det nuværende så du ikke får revner i overgangen.
- Er der hensyn at tage ift loftet i den del der er udendørs i dag? Isolering, sammenbygning med indvendigt loft etc.
- Har du overvejet blot en dør med sideparti? - et sideparti med 3-lags glas vil isolere godt men også give bedre lysindfald i den indvendige gang.
- Hvis du indenfor en overskuelig fremtid alligevel skal til at bryde op indvendigt vil man ved at fjerne det nuværende indgangsparti have en fin mulighed for at få affald ud og materialer ind.

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Tak for det🙂 Det er fedt med andres øjne på sagen, end blot mine..

Trappen er faktisk støbt sammen med soklen, fandt jeg på tegningen..  Det gør det (tror jeg) svært at skære en rille ned.
Umiddelbart er jeg tilhænger af at lade trappe være trappe, og blot opbygge en ny ydervæg (evt. Fastgjort udenpå den eksisterende trækonstruktion?) Af 150mm spærtræ, og 50mm udenpå denne.(herpå vindpap, klemlister og eternit)
Det øverste trin vil blive ca 27cm hvis døren rykkes 23cm frem

God pointe mht. Loft. Det har jeg overset. Der vil mangle Loftbeklædning i dørhullet.
Opdatering. Der vil ikke mangle Loft, men skulle laves en art indfatning.

Jeg har overvejet dør/sideparti, jeg ville bare gerne have en væg, hvor der evt. Kunne hænge et skab eller lign.
Jeg har set KPK. Kan lave et isoleret sideparti, det må jeg lige se nærmere på.
Et sideparti løser dog ikke min kuldebro, med mindre det monteres langt fremme, og så er der en del indvendige reparationer..
Dog mestendels noget, der burde kunne pudses op.
Den nye dør, vil blive af samme bredde (en lille meter) så den vil fortsat kunne anvendes til at køre beton væk.. men naturligvis er man mere om over for en ny..
sådan er det vel med et gammelt hus.. man kan altid gå et skridt tilbage, og lige lave noget andet først🙂

Tilbygningen fra 1975 er man ikke sluppet heldigt fra, og endnu en tilbygning (bislag) gør ikke sagen bedre som BOFH påpeger.

En løsning kunne være at flytte tilbygningens gavl frem så den dækkede indgangen. Derved får du et nyt vindfang.

Den nye gavl kunne udføres som en kopi af det oprindelige indgangsparti. Helhedsindtrykket vil virke som om dørpartiet blot er drejet 90 grader, men bibehold den tilbagetrukket hoveddør i den nye konstruktion, så man står i læ når det regner.

Samtidig ville jeg ofre tilbygningens tag mod det oprindelige, men sammenbygget så hele tagfladen virker som en samlet helhed uden tagrende som flyttes til tilbygningens langside. En udfordring kunne være, at finde den rette vinkel så overgangen fra det oprindelige tag til tilbygningens tag ikke bliver for brat.

Se på Brøchner-Nielsens andre huse som inspiration. 
Jeg overvejede faktisk endnu en tilbygningen, for symmetriske skyld, men droppede det, da jeg tror huset vil ligne en syg albatros 🙂

Jeg ringede lige til kommunen, for at afklare, om jeg overhovedet må noget. (Det er tæt på skel, da grunden er ret smal.) Og jeg må ikke etablere bygning, men gerne en art halvtag, der er åbent på min. 1 side.
Så døren må ikke flyttes, som jeg hører det...

Jeg er lidt i vildrede. Jeg ender måske med blot at bygge udenpå eksisterende, og så må efterisoleringen komme indvendigt, når det er en dag..
Vil det have nogen nævneværdig effekt, at lægge lidt 20mm xps250 under den nye væg, måske i stedet for klinkerne?
Alternativt, var måske at skære hele trappen væk, og bygge en ny, F eks. I termoblokke🙂,  men det bliver en anden dag😅)

Har du gode idéer til at gøre skaden god igen, mht tilbygningen fra 1975  altså den på venstre side?  (På et tidspunkt, skal taget nok af den, for at isolere opad)

Jeg tror du og forvaltningen taler forbi hinanden. Ud fra billedet at dømme ser det ikke ud som om du overskrider reglerne om bebyggelse i eller mod skel. Forvaltningens svar hænger muligvis sammen med tilbygningens højde mod nabo. Det bør du få undersøgt nærmere.

20mm XPS250 forslår som en skrædder i helvede isoleringsmæssigt.

Jeg ville koncentrer mig om tilbygningen fra 1975, da jeg mener du ved at ombygge denne bedst opnår hvad du ønsker. Det kunne være reducering af højden af muren mod skel og inddrage samme tilbygning med nyt vindfang. Samtidig ville jeg vælge samme materialer til mur og tag som hovedhuset.

Samtidig ville jeg også ombygge tilbygningen så det har samme taghældning som hovedhuset. Det kræver et par timers arbejde ved tegnebordet. Med et gennemarbejdet projekt har du gode muligheder for at få projektet godkendt i forvaltningen.

Jeg har vedhæftet et billede der viser hvor vigtigt tag og hældning påvirker det samlede indtryk. Det er ikke ment som et løsningsforslag, men som inspiration.

Der er yderligere 14 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis