Ny let ydervæg, bryde kuldebroerne

Hejsa

Jeg har et stykke facade, med hhv en dør og en let ydervæg,  så. Skal skiftes ud.

Jeg påtænker at lave samme type dør/væg, (en dør og en væg) som nu, men skal have rykket det udad, for at bryde kuldebroen der er pt. Murene ved siden af er facadeisoleret med 150mm, så jeg vil jo rykke udad,så overgangen er dækket.
Kommentarer et velkomne..

Mut egentlige spørgsmål går på, om der er noget jeg skal være særlig opmærksom på?
Det jeg selv, ser som en særlig udfordring, er at trappen er støbt, og den tilsyneladende sidder sammen med soklen, og altså fungerer fremragende til at afkøle betongulvet indenfor!🤪
Jeg tænker, om det giver mening at pille den inderste række klinker af (den er vist små 10cm) og på en eller andet måde få skåret/boret al betonen væk, så dybt som jeg kan komme, for at fylde mellemrummet op med noget eps/xps??
Giver det mening? 


 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

Hejsa Jeg har et stykke facade, med hhv en dør og... Vis hele indlægget
34 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Forvaltningen siger, at jeg ikke må bygge højere end 2,5mtr, vistnok 2,5 mtr. Fra skel .
Mit hus har godt 3mtr. Fra ydermur til skel..så Jeg må ikke bygge beboelse tættere på..  Det var i hvert fald beskeden 🙂

Jeg skal lige forstå korrekt🙂
Du ville droppe tanken, og i stedet bruge tid på at lave en (ordentlig) tilbygning, der passer arkitektonisk?
Den flade tilbygning med den hvide dør er fra 1975, den er beboelse.
Den flade, med den brune dør, er et skur. Det er på denne side jeg har en hoveddør, der trænger til udskiftning.

Jeg prøver i ny og næ, at se på boligsider, efter andre Brøchner-Nielsen-huse til salg.. Jeg har faktisk set netop det du viste. Det er en flot tilbygning🙂


 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

Ja - jeg ville bruge kræfterne på tilbygningen så den både fungerer om ny entre og tilbygning under hensyntagen til husets arkitektur.

Fik du nogensinde svar på om en reducering af væghøjden mod nabo kunne være en løsning på en forlængelse af tilbygningen?

Ligger der et notat om nabohøringer dengang tilbygningen blev etableret i 1975?
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Hele tilbygningen ligger tilsyneladende for tæt på skel. Opdagede kommunen, da jeg talte med dem, for pr tilbage, fordi jeg ville facadeisolere og udskifte det eksisterende vindue, med et større.
Der er dog en godkendt byggeanmodning, fra dengang, derfor fik jeg lov at isolere, men ikke udvide vinduet(udvidelsen har senere vist sig unødvendigt, så den del er ikke vigtig) 🙂.
Om det vil være tilladt at bygge ovenad, ved jeg ikke.. Det vil jeg undersøge, når det bliver relevant, der er pt. 150mm Lambda34 isolering i loftet, så det kunne jo godt bruge lidt ekstra, når vi når dertil, må vi tænke arkitektur🙂.
Lige nu, handlede dette projekt jo reelt bare om at udskifte en hoveddør, på den anden side af huset 😄 og forsøge at minimere de eksisterende kuldebroer omkring denne..


 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

Jeg har måske misforstået dig. Ligger den hoveddør du ønsker at renoverer på samme side som tilbygningen fra 1975?
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Rantzau skrev den 21-03-2021 20:17:09

Jeg har måske misforstået dig. Ligger den hoveddør du ønsker at renoverer på samme side som tilbygningen fra 1975?

 Hehe.. nej🙂

Tilbygning er på venstre side af huset,  hoveddøren er på højre.


 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

Annonce
Aha - nu begynder 25-øren at falde, selv om den falder i 1-ører.   

Har du mulighed for ar sende billeder af den hovedør du ønsker at energirenoverer, men på længere afstand så vi kan få et overblik over omgivelserne og mulighederne?
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
😄

Der er 150mm facadeisolering (og vel 10mm puds) yderst.
Der er ikke isoleret ind i falsen.. så langt tænkte jeg ikke, og håndværkerne foreslog det ikke🤔

 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

Det letteste på nuværende tidspunkt er at isolerer stykket der støder op til hoveddøren. Den forkromede løsning får du først gavn af når du renoverer hele entreen. 
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Døren er utæt og kold, så den påtænker jeg at udskifte. I samme ombæring ville jeg enten gøre vægstykket tykkere, enten helt udskifte det, eller bygge 20cm udenpå.
Er det fjollet at trække døren udad, så den lige dækker overgangen mellem gasbetonmur og facadeisolering?

 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

lyhne1 skrev den 23-03-2021 04:56:46

Er det fjollet at trække døren udad, så den lige dækker overgangen mellem gasbetonmur og facadeisolering?.
I dit tilfælde tror jeg at hvis du vælger og ikke trække døren med frem i hullet vil man få et indtryk af at det er en slags skydeskår fordi døren ikke står fremme i hullet + som du skriver så er væggen i siden ikke er isoleret mod det fri hvilket er en gennemgående kuldebro, hvis den fortsætter indvendigt i gangen og dublerer som skillevæg har du ikke ringigt noget valg ift om det skal isoleres eller ej ift minimering af kuldebroer.

Som tidligere nævnt vil fremrykning af døren måske få trappen til at syne/føles smal i øverste trin og/eller forstyrre noget af det arkitektoniske ved huset - et forslag til lavpraktisk hjælp kunne være at en række af de forskellige producenter af vinduer og døre har design-software hvor man kan lægge et billede af sit eget hus ind og lave en visualisering af fremtidigt design, måske det kunne hjælpe ift dit valg?

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis