Valg af træ materiale til vindues bundplader

Hejsa.
Jeg skal sætte 3 vidnues bundplader i der er 100cm brede og stikker ca. 20 cm ud i rummet, så jeg kan sætte radiator skjulere under.
De skal laves så billigt som muligt og skal ende med at males hvide.
Men hvad skal jeg lave dem i?
Fordele og ulemper?
Valget ligger imellem massiv fyr, mdf eller krydsfiner (kan de egentlig bare grundes og males i højglans og så kan det tåle sol  og vand der bliver spildt når man vander blomster?)
En sidste mulighed er en laminatbordplade på 61x300 cm fra hjem og fix (det ved jeg kan holde til vand og sol men ved ikke om det holder i den kvalitet jeg har råd til).


Hvis man ønsker detaljerede svar, så må man stille detaljerede spørgsmål.
Hejsa. Jeg skal sætte 3 vidnues bundplader i der... Vis hele indlægget
35 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Ang. radiatorskjulere kan du uden problemer bruge MDF. Med en stiksav kan du lave lige præcis det mønster du ønsker, samtidig med du tager højde for varmespredningen. Det er pærelet.

Hvid er ikke den optimale farve til radiatorskjulere. Meget hurtigt bliver de "nussede" grundet varmespredningen. Det er bedre at gi' den gas og enten lave skjulerne i husets stil eller som en selvstændig dekoration.

For en del år siden lavede jeg nogle radiatorskjulere i Art Nouveau stil til nogle venner til deres hus i samme stil. Hovedmotivet var åkander med ranker som jeg fandt på nettet. Hele herligheden kostede kun pladerne og maling og var uden sammenligning den billigste løsning.

P.S. Senere blev huset solgt, og ejendomsmægleren gjorde et stort nummer ud af at de "originale" radiatorskjulere var bevaret.   
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Rantzau skrev den 07-02-2021 03:56:05

Ang. radiatorskjulere kan du uden problemer bruge MDF. Med en stiksav kan du lave lige præcis det mønster du ønsker, samtidig med du tager højde for varmespredningen. Det er pærelet.

Hvid er ikke den optimale farve til radiatorskjulere. Meget hurtigt bliver de "nussede" grundet varmespredningen. Det er bedre at gi' den gas og enten lave skjulerne i husets stil eller som en selvstændig dekoration.

For en del år siden lavede jeg nogle radiatorskjulere i Art Nouveau stil til nogle venner til deres hus i samme stil. Hovedmotivet var åkander med ranker som jeg fandt på nettet. Hele herligheden kostede kun pladerne og maling og var uden sammenligning den billigste løsning.

P.S. Senere blev huset solgt, og ejendomsmægleren gjorde et stort nummer ud af at de "originale" radiatorskjulere var bevaret.   

 He he ej hvor sjovt. Malede du så bare åkanderne med en lille pensel??

Vores hus er et gammelt landbrug og vi får en moderne grønt køkken ind, vi fjerner trælofterne og sætter gipslofter op, sætter hvid stuk op, der er brede trækarme rundt langs kanterne og dørene som vi maler hvide. Alle vægge bliver hvide på nær en enkelt i stuen der bliver en dyb mørkeblå og en enkelt i spisestuen der bliver en støvet lys jordfarver. Vore møbler er lette og med tynde skrå træben. Radiator skjuleren skal være i stue og spisestue. Så de bliver nødt til at være hvide og lidt lette og have udskæringer så de ikke bliver for bombastiske hvis de skal passe i stilen. Igen så har jeg KUN set hvide på nettet, det må da også betyde at det ok hvis alle andre gør det.

JEg tror jeg bruger en stålplade med perforering af kløver mønster, og den for med hvid spray grunder og så hvid radiator maling. Kun man ikke gøre det samme med resten af skjuleren. Simpelt hen spray grunde og spraymalet mdf træet med radiator maling??

Hvis man ønsker detaljerede svar, så må man stille detaljerede spørgsmål.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Du har det argument at når MDF kan bruges til radiator skjuler foran så kan det også bruges til vindues bundstykke. (låg i radiator skjuler)
Der kommer langt mere varme op under bundstykke end på siden af en radiator.
En radiator afgiver en mindre del som strålevarme ( som du delvis bremser med kløver pladerne foran ) og så det meste af varmen som kommer som konvektion. Altså luften der opvarmes og stiger op igennem radiator. Så denne må ikke bremses.
Så har du ikke en ordentlig sprække (mindst 8 - 10 cm ud under låg) øverst, så vil radiator ikke afgive den varme som den skal. Det medfører at du skal skrue mere op, og der bliver varmere inde i det lille rum som skjuler udgør.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 07-02-2021 11:12:30

Du har det argument at når MDF kan bruges til radiator skjuler foran så kan det også bruges til vindues bundstykke. (låg i radiator skjuler)
Der kommer langt mere varme op under bundstykke end på siden af en radiator.
En radiator afgiver en mindre del som strålevarme ( som du delvis bremser med kløver pladerne foran ) og så det meste af varmen som kommer som konvektion. Altså luften der opvarmes og stiger op igennem radiator. Så denne må ikke bremses.
Så har du ikke en ordentlig sprække (mindst 8 - 10 cm ud under låg) øverst, så vil radiator ikke afgive den varme som den skal. Det medfører at du skal skrue mere op, og der bliver varmere inde i det lille rum som skjuler udgør.

 Oooh. Spændende information. Det anede jeg ikke. 

Jeg vil helst klart have de 8 cm fra topplade og ned til hvor frontplade starter.
Og overveje om toppladen skal laves af fyrtræ (hvad med sidestykkerne bør de så også være massiv eller kan de være mdf???)
Hmmm mht strålevarme der bremses af stål-kløver-pladen, ville der så være bedre med lameller lavet af 5 cm mdf med 5 cm mellem hver.
Ville der reducere varmespilden???

En helt anden ting, tror du/i at man kan male træet med radiator spraymaling? Sådan at malingen kan tåle varmen.

Hvis man ønsker detaljerede svar, så må man stille detaljerede spørgsmål.
En helt anden ting, tror du/i at man kan male træet med radiator spraymaling? Sådan at malingen kan tåle varmen.

Hvis man ønsker detaljerede svar, så må man stille detaljerede spørgsmål.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Det meste af varmen kommer som konvektion. Og den mindre del der kommer som strålevarme bremses vist lige meget om det er stål plade med kløvermønster (mindre huller men stål er godt varme ledende ) Eller det er 5 cm sprækker i mdf. ( større huller men mdf  er mindre varmeledende)
Men hovedsagen er at der er god adgang for luften både over og under skjuler.
Ja du kan godt male med radiator spray. Og hvis radiator og alt andet inden for skjuleren males sort, så kan du ikke se detaljer igennem åbninger i skjuler. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Du kan uden problemer male radiatorskjulere med almindelig vægmaling, da afstanden er tilstrækkeligt uden varmeproblemer. Det kan jeg sige med sikkerhed da jeg selv har flere års erfaringer med sådanne løsninger.

Dyrups har et smart tiltag, hvor du kan få farveprøver til godt kr. 30,- stykket. Det er rigeligt til radiatorskjulere. Det er overkill at anvende radiatormaling eller spraymaling.

Mal med en passende pensel. Husk at slibe undervejs så grater ikke samler støv. Det er vigtigere end varmeafgivelsen.

En stål- eller aluplade er udmærket som dække, men udvalget er noget fesent. Du har langt større valgmuligheder ved at vælge det mønster der passer til dit hus som jeg tidligere har nævnt. At det samtidig er langt billigere er ikke nødvendigvis en ulempe.

Dine planer med det gamle landbrug lyder fornuftigt. Dog vil jeg anbefale du genovervejer de hvide vægge. Jeg ved arkitekter kalder det tidsløst, men jeg kalder det kønsløst.

Det kræver en akademisk uddannelse som arkitekt som erstatning for mangelfuld faglig viden og kreativ sans at være så farveforskrækket. Som et desperat forsøg på at dække talentløsheden er uddannelsen lagt under kunstakademiet, hvis seneste større værk er at smide en statue i havnen.   

At gerningskvinden var iført en fjollet hat viste bare at det hele er en ligegyldig kulisse.  

Stol på dig selv og lad dig inspirere af det du selv føler. 
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Rantzau skrev den 07-02-2021 21:05:33

Du kan uden problemer male radiatorskjulere med almindelig vægmaling, da afstanden er tilstrækkeligt uden varmeproblemer. Det kan jeg sige med sikkerhed da jeg selv har flere års erfaringer med sådanne løsninger.

Dyrups har et smart tiltag, hvor du kan få farveprøver til godt kr. 30,- stykket. Det er rigeligt til radiatorskjulere. Det er overkill at anvende radiatormaling eller spraymaling.

Mal med en passende pensel. Husk at slibe undervejs så grater ikke samler støv. Det er vigtigere end varmeafgivelsen.

En stål- eller aluplade er udmærket som dække, men udvalget er noget fesent. Du har langt større valgmuligheder ved at vælge det mønster der passer til dit hus som jeg tidligere har nævnt. At det samtidig er langt billigere er ikke nødvendigvis en ulempe.

Dine planer med det gamle landbrug lyder fornuftigt. Dog vil jeg anbefale du genovervejer de hvide vægge. Jeg ved arkitekter kalder det tidsløst, men jeg kalder det kønsløst.

Det kræver en akademisk uddannelse som arkitekt som erstatning for mangelfuld faglig viden og kreativ sans at være så farveforskrækket. Som et desperat forsøg på at dække talentløsheden er uddannelsen lagt under kunstakademiet, hvis seneste større værk er at smide en statue i havnen.   

At gerningskvinden var iført en fjollet hat viste bare at det hele er en ligegyldig kulisse.  

Stol på dig selv og lad dig inspirere af det du selv føler. 

 He he vi kommer til at have 6 malede vægge i huset og farvet køkken. Der kommer til at være langt mere farve end i mange andre huse. Vi tager ikke vores valg på baggrund af arkitekter eller andre men på baggrund af vores egen æstetiske sans og kærlighed for design. (Jeg er grafisk designer og grafitti maler;-)

Hvad er det du mener der er billigere og har større valgmuligheder???

"Husk at slibe undervejs så grater ikke samler støv. Det er vigtigere end varmeafgivelsen." hvad mener du med det? Forstår intet af det. Hvad er grater og hvornår undervejs??

Men er vi ikke enige i at stålplade skal have radiator maling? Så kan træet få med farveprøve.

Hvis man ønsker detaljerede svar, så må man stille detaljerede spørgsmål.
Så er jeg mere rolig. Jeg kan forstå vi taler samme sprog - jeg er også grafiker  

Ved at anvende MDF med dine motiver som skærm (og en anelse kreative armbøjninger) er prisen væsentlig lavere end en matalskærm. Som grafiker kan du med garanti fremstille det rette motiv med den ene arm på ryggen.  

Når du saver i en MDF plade, efterlader klingen en grat langs savsporet - det fjerner du med sandpapir så det føles glat som igen letter støvsugningen.

Sadolin har udviklet en ny maling til træ og metal. Den hedder Dyrup Træ og Metal, ekstra dækkende i både glans 50 og 90. Denne maling erstatter tidligere terpentinbaserede højglans malinger, og så gulner den ikke. Denne maling egner sig også til stålplader.

Du kan med andre ord anvende samme maling til både træ og metal, og kan derfor erstatte alle traditionelle radiatormalinger.

Dyrup er ikke helt i mål endnu angående flydeevne, men som sagt et stort fremskridt af vandbaserede malinger. Dog er det vigtigt at fjerne alle spor af selv minimal rust på metal - ellers slår rusten igennem, men det er en smal sag at fjerne alle rustspor med ståluld nr. 0000. Det kommer ind i alle kringelkroge.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Rantzau skrev den 07-02-2021 22:09:00

Så er jeg mere rolig. Jeg kan forstå vi taler samme sprog - jeg er også grafiker  

Ved at anvende MDF med dine motiver som skærm (og en anelse kreative armbøjninger) er prisen væsentlig lavere end en matalskærm. Som grafiker kan du med garanti fremstille det rette motiv med den ene arm på ryggen.  

Når du saver i en MDF plade, efterlader klingen en grat langs savsporet - det fjerner du med sandpapir så det føles glat som igen letter støvsugningen.

Sadolin har udviklet en ny maling til træ og metal. Den hedder Dyrup Træ og metal, ekstra dækkende i både glans 50 og 90. Denne maling erstatter tidligere terpentinbaserede højglans malinger, og så gulner den ikke. Denne maling egner sig også til stålplader.

Du kan med andre ord anvende samme maling til både træ og metal, og kan derfor erstatte alle traditionelle radiatormalinger.

Dyrup er ikke helt i mål endnu, men som sagt et stort fremskridt af vandbaserede malinger. Dog er det vigtigt at fjerne alle spor af selv minimal rust på metal - ellers slår rusten igennem, men det er en smal sag at fjerne alle rustspor med ståluld nr. 0000. Det kommer ind i alle kringelkroge.

 Den maling var også ret dyr. Tænker bare træet får trægrunder (har vi i forvejen til karme og døre der skal males) og Jernpladen får spray grunder. Og så får begge dele med Hafnia træ og metal maling glans 40 https://www.roverkob.dk/hafnia-traemaling-40 den har vi nemlig også i forvejen til karme og døre.



Hvis man ønsker detaljerede svar, så må man stille detaljerede spørgsmål.
Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også