Valg af træ materiale til vindues bundplader

Hejsa.
Jeg skal sætte 3 vidnues bundplader i der er 100cm brede og stikker ca. 20 cm ud i rummet, så jeg kan sætte radiator skjulere under.
De skal laves så billigt som muligt og skal ende med at males hvide.
Men hvad skal jeg lave dem i?
Fordele og ulemper?
Valget ligger imellem massiv fyr, mdf eller krydsfiner (kan de egentlig bare grundes og males i højglans og så kan det tåle sol  og vand der bliver spildt når man vander blomster?)
En sidste mulighed er en laminatbordplade på 61x300 cm fra hjem og fix (det ved jeg kan holde til vand og sol men ved ikke om det holder i den kvalitet jeg har råd til).


Hvis man ønsker detaljerede svar, så må man stille detaljerede spørgsmål.
Hejsa. Jeg skal sætte 3 vidnues bundplader i der... Vis hele indlægget
35 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Biltema har træhylder i målene HYLDE 1000X400X18MM
varenr 86-555
til kr 94,90
Og de har dem rent faktisk i Randers.
Det bliver nok svært at gøre billigere, problemet med osb og krydsfiner er, at det er meget svært at lave pæne kanter på, - der er helt andre frie hænder ved massivt træ.

Angående at save laminatplader, så bruger jeg en Mafell dyksav med forrids-funktion, - alternativt har jeg brugt en stiksav med klinger med omvendte tænder, så der saves fra overside, - men der skal der holdes ved, da saven gerne vil hoppe. Men dyksaven giver helt klart det pæneste resultat.
Jeg har lavet vindueplader til min søn og svigerdatter for 5-6 år siden, og de blev lavet i mdf plade og malet med en alm. god maling. Der har indtil nu absolut ingen problemer været med dem. De er dog kun ca. 20 cm brede og stikker et par centimeter ud, så om det vil gøre nogen forskel, at de skal stikke så langt ud, skal jeg lade være usagt.
Men ingen problemer med fugt eller andet p.t.

Kurt B. Andersen
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
kurta skrev den 05-02-2021 23:13:51

Jeg har lavet vindueplader til min søn og svigerdatter for 5-6 år siden, og de blev lavet i mdf plade og malet med en alm. god maling. Der har indtil nu absolut ingen problemer været med dem. De er dog kun ca. 20 cm brede og stikker et par centimeter ud, så om det vil gøre nogen forskel, at de skal stikke så langt ud, skal jeg lade være usagt.
Men ingen problemer med fugt eller andet p.t.

 Hvor tykke var de mdf plader? Ved du om de har potteplanter der vandes osv i vinduerne?



Hvis man ønsker detaljerede svar, så må man stille detaljerede spørgsmål.
Til karme uden særlige krav kan MDF bruges, men det er ikke optimalt. Potteplanter vil danne kondens på undersiden og det stiller særlige krav til malingen. Der kan du ikke bruge glans 50 uanset fabrikat. Du skal op i glans 90 som er helblank.

Til karme som du allerede nu ved skal bruges til potteplanter vil jeg ubetinget anbefale massivt træ. Har du ondt i økonomien kan du selv fremstille karmene ved at lime brædder sammen. Vælg ru brædder og slip/høvl dem glatte. Det påvirker prisen i en gunstig retning der kan matche prisen på MDF.

Endelig er der den mulighed at benytte engangspaller. De fås gratis, og giver helt nye muligheder designmæssigt med en rustik overflade der bedre imødekommer dine krav.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
P.S. Ved at købe træet direkte fra savværkerne kan du sparer endnu en pæn sjat - særligt hvis du betaler i kolde kontanter.   
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Det var 22 mm plader. Jeg tror ikke, de har haft mange potteplanter, som skulle vandes, idet det ikke er de grønne fingre som præger dem mindst. Men om der skulle have sneget sig et par stykker ind, skal jeg lade være usagt, da jeg slet ikke lægger mærke til sådan noget. P.t. ved jeg, at der ikke er nogen. 

Kurt B. Andersen
Jeg har lavet et par vindueskarme i badeværelse med corian. Det ser glimrende ud og tåler vand. 
Du skriver “20 cm ud over kanten”. Dvs al varme fra sin radiator bliver tvunget op under denne plade, da du jo vil have en radiatorakjuler, derhæmmer varmespredning i den grad.
det eneste der holder i længden er massivtræ. Ellers lad være med at gå så langt Ud.
Frisk skrev den 06-02-2021 22:01:38

Du skriver “20 cm ud over kanten”. Dvs al varme fra sin radiator bliver tvunget op under denne plade, da du jo vil have en radiatorakjuler, derhæmmer varmespredning i den grad.
det eneste der holder i længden er massivtræ. Ellers lad være med at gå så langt Ud.

 Jamen alle de diy radiator skjulere jeg har fundet opskrifter på, på nettet er alle lavet af mdf plader. Også de færdigt byggede man køber i byggemarkederne. Og de er jo beregnet til at gå rundt om radiatoren.Så mdf må da kunne holde til varmen.

Den bliver nødt til at gå så langt ud, hele pointen er at radiator skjuleren skal være uden top og vinduesbundpladen skal være dens top.

Hvis man ønsker detaljerede svar, så må man stille detaljerede spørgsmål.
DetBliverGodt skrev den 06-02-2021 15:51:22

Jeg har lavet et par vindueskarme i badeværelse med corian. Det ser glimrende ud og tåler vand. 

 He he ja det flot, men også det dyreste materiale man kan bruge og jeg er på 100% lavbudget.


Hvis man ønsker detaljerede svar, så må man stille detaljerede spørgsmål.
Der er yderligere 15 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også