Har jeg en defekt returventil?

Hejsa

Jeg er i gang med at kigge lidt på vores gulvvarme, jeg synes der er noget som virker lidt underligt - jeg tænker det er en defekt returventil, men lille lige høre de klogehoveder først :-)

Gulvvarmen i "stuen" består af 3 kredse, 2 af returrørerne er lune når man rører ved dem, men den sidste føles "kold", eller i hvert fald markant koldere end de to andre. Alle 3 kredse er sat til fuldt flow på fremløbet. Jeg har pillet termomotoren af to kredse, så begge ventiler er fuldt åbne. Men alligevel er den ene kold og den anden varm.

Jeg har forsøgt at massere / oliere ventilen og den kører op og ned helt som alle de andre.

Nogen gode ideer?
29 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvad med returen på gulvvarmeslangerne. Er indreguleringen i orden? Du kunne jo prøve at regulere lidt op ved “den kolde kreds” i returshunten.

Søren O
Søren O skrev den 28-01-2021 12:55:39

Hvad med returen på gulvvarmeslangerne. Er indreguleringen i orden? Du kunne jo prøve at regulere lidt op ved “den kolde kreds” i returshunten.

 Der er allerede fuldt åben på begge kredse - så jeg tænker ikke det kan være der problemet ligger.

Det kunne jo være at der er åbnet for meget for de andre kredse, så der skal skrues lidt ned. Og måske skal pumpen i gulvvarmekredsen hæves i trykket. Der kunne også være en luftlomme i “den kolde kreds”.

Søren O
Søren O skrev den 28-01-2021 18:13:43

Det kunne jo være at der er åbnet for meget for de andre kredse, så der skal skrues lidt ned. Og måske skal pumpen i gulvvarmekredsen hæves i trykket. Der kunne også være en luftlomme i “den kolde kreds”.

 Spændende. Kan det godt være et problem med trykket og/eller de andre kredse, når den kreds der er problemer med er den 6. kreds på shunten? Når der nu er varme på kreds 1-5 som ligger før og kreds 7 som ligger efter.

Hvis det er en luftlomme, hvordan kan jeg så prøve at få den fjernet?
Du kunne jo prøve at lukke for alle de andre kredse (skru ned på termostaterne) og sætte pumpetrykket op. Så ser du om der kommer gang i kredsen.
Det betyder meget lidt hvor på shunten slangen er monteret.

Søren O
Annonce
Søren O skrev den 28-01-2021 18:24:21

Du kunne jo prøve at lukke for alle de andre kredse (skru ned på termostaterne) og sætte pumpetrykket op. Så ser du om der kommer gang i kredsen.
Det betyder meget lidt hvor på shunten slangen er monteret.

Super tak, det giver jeg et forsøg. Det hele er lukket og pumpen (Alpha2) er sat til CP2 som skulle være det højeste tryk.

Jeg vender stærkt tilbage :-)
Nå øv, har nu haft lukket for alle andre kredse i 30 min, samt skruet helt op for pumpen men returslangen på kreds 6 er stadig helt kold :-(

Flere gode ideer? :-)
Kappalon skrev den 28-01-2021 19:05:01

Nå øv, har nu haft lukket for alle andre kredse i 30 min, samt skruet helt op for pumpen men returslangen på kreds 6 er stadig helt kold :-(

Flere gode ideer? :-)

 Er fremløbet også koldt?


 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

lyhne1 skrev den 28-01-2021 19:19:20

 Er fremløbet også koldt?

nej det er umiddelbart varmt på den del jeg kan se / nå... Hvordan dælan kan det give mening?
Hvis kredsen er lang og gulvet koldt, køles vandet af, inden det når frem til, hvor du mærker, på returen..
Prøv i morgen tidlig (altså forudsat, at du kan undvære varme i resten af huset🤪)

 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

Der er yderligere 19 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis