Har jeg en defekt returventil?

Hejsa

Jeg er i gang med at kigge lidt på vores gulvvarme, jeg synes der er noget som virker lidt underligt - jeg tænker det er en defekt returventil, men lille lige høre de klogehoveder først :-)

Gulvvarmen i "stuen" består af 3 kredse, 2 af returrørerne er lune når man rører ved dem, men den sidste føles "kold", eller i hvert fald markant koldere end de to andre. Alle 3 kredse er sat til fuldt flow på fremløbet. Jeg har pillet termomotoren af to kredse, så begge ventiler er fuldt åbne. Men alligevel er den ene kold og den anden varm.

Jeg har forsøgt at massere / oliere ventilen og den kører op og ned helt som alle de andre.

Nogen gode ideer?
Hejsa Jeg er i gang med at kigge lidt på vores... Vis hele indlægget
29 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Der spørges på et tidspunkt til regulering af kredsen, - og måske svarer du lige præcis på det, - men for lige en ekstra gangs skyld.
Er der åbnet 100% for gennemstrømning/flow i den dårlige kreds ??
Der er kun billede af delen til telestaten, - er modparten, der hvor den anden ende af slangen er monteret, også helt åben ??
Hvis der ikke er flowmålere på, så sidder der normalt en sekskantet skrue, hvorpå gennemløbet reguleres, - er denne fuldt åben ?? 
djaydjay skrev den 01-02-2021 16:32:47

Der spørges på et tidspunkt til regulering af kredsen, - og måske svarer du lige præcis på det, - men for lige en ekstra gangs skyld.
Er der åbnet 100% for gennemstrømning/flow i den dårlige kreds ??
Ja - der er 100% åbent på både fremløb, den er sat op ligesom alle de andre kredse (fuldt flow) og returløb (testet med ny returventil d.d.). Derudover, så bliver første del som jeg kan se (30-40 cm) af fremløbsslangen også varm - så der må være er "hul" i begge ender.


Der er kun billede af delen til telestaten, - er modparten, der hvor den anden ende af slangen er monteret, også helt åben ??
Hvis der ikke er flowmålere på, så sidder der normalt en sekskantet skrue, hvorpå gennemløbet reguleres, - er denne fuldt åben ?? 

Alt er skruet helt ud = åbent. Så ja.

 

Hov..
Siger du, at alle kredse er åbnet 100% på fremløbet?
Så tror jeg da det er her den er gal..
Kredsene skal jo indreguleres

 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

lyhne1 skrev den 01-02-2021 17:30:49

Hov..
Siger du, at alle kredse er åbnet 100% på fremløbet?
Så tror jeg da det er her den er gal..
Kredsene skal jo indreguleres

 Nej, det er "autoflow" aktuatorer på - som selvregulerer flowet :-) Men jeg har også testet hvor alle andre kredse er helt lukkede, og der er stadig ikke flow på den ene.

Jeg kender ikke produktet, jeg har Uponors.. disse skal også reguleres, blot ikke så præcist.. så vidt jeg ved.
Ok. Jeg giver fortabt.🙂


 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

Annonce
Søren O skrev den 29-01-2021 12:05:59

Sidder der ikke en aftapningsventil på både fremløbs- og returmanifolden?Så vil jeg anbefale at gennemskylle den gulvvarmekreds der mangler “gennemløb”.
Hvis du har ventiler som kan lukke helt af for gulvvarmeshunten, så luk dem, og sluk for pumpen. Så tilslutter du den ene taphane til en vandhane og den anden til afløb. Du skal have lukket af for de andre kredse. Så åbner du bare for gennemskylning, og lukker igen når der ikke kommer luft ud. Genetabler anlægstrykket igen, og start op.

Hej Søren

Jeg tror sidste bud er at gennemskylle kredsen, men hvis det kræver at jeg skal tømme hele anlægget, så tror jeg en VVS'er skal på banen. Der er desværre ingen mulighed for at lukke shunten af fra det øvrige system.

Jeg tænker om man måske, kunne nøjes med at lukke helt for forløb på den ene kreds, og samtidig lukke returventilen. Men jeg er lidt i tvivl om disse to lukker helt tæt, eller om der stadig vil pible noget vand forbi? Er det noget du ved?

Jeg tænker det ville være en let genvej til at kunne gennemskylle den ene kreds, uden at skulle tømme hele molevitten.
Har du prøvet at sætte en anden Telestat på den kreds det er galt med. 
Du har vel prøvet at køre uden telestat på “den dårlige kreds”. Så er der helt åbnet for kredsen.
Hvad er det for en returventil du har prøvet at skifte? Gerne e5 billede.

Søren O
Søren O skrev den 04-02-2021 12:25:33

Du har vel prøvet at køre uden telestat på “den dårlige kreds”. Så er der helt åbnet for kredsen.
Hvad er det for en returventil du har prøvet at skifte? Gerne e5 billede.

Ja, der er prøvet alt i den henseende; skiftet telestat, fuldt åben, fuldt åben med alle andre kredse lukkede, osv. osv. intet giver flow på kredsen.

Det er den her der er skiftet i kredsen - hvilket heller ikke gav flow:
https://easyvvs.dk/diverse-tilbehoer-673/neotherm-pakdaase-til-returventil-p4137
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis