Har jeg en defekt returventil?

Hejsa

Jeg er i gang med at kigge lidt på vores gulvvarme, jeg synes der er noget som virker lidt underligt - jeg tænker det er en defekt returventil, men lille lige høre de klogehoveder først :-)

Gulvvarmen i "stuen" består af 3 kredse, 2 af returrørerne er lune når man rører ved dem, men den sidste føles "kold", eller i hvert fald markant koldere end de to andre. Alle 3 kredse er sat til fuldt flow på fremløbet. Jeg har pillet termomotoren af to kredse, så begge ventiler er fuldt åbne. Men alligevel er den ene kold og den anden varm.

Jeg har forsøgt at massere / oliere ventilen og den kører op og ned helt som alle de andre.

Nogen gode ideer?
Hejsa Jeg er i gang med at kigge lidt på vores... Vis hele indlægget
29 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
lyhne1 skrev den 28-01-2021 21:30:13

Hvis kredsen er lang og gulvet koldt, køles vandet af, inden det når frem til, hvor du mærker, på returen..
Prøv i morgen tidlig (altså forudsat, at du kan undvære varme i resten af huset🤪)

Har forsøgt det, og kredsen er stadig kold på retur og varm på fremløb. Og oveni det så er resten af huset nu også koldt :-P Så jeg har åbnet for de andre kredse igen :-)

Kan slange være stoppet, eller andet der kan gøre at der ikke er flow hele vejen igennem kredsen? Jeg synes godt nok det er underligt. 

Der er mange herinde der ved meget mere end mig, om det her.
Om der kan stånluft i kredsen, eller den kan være stoppet, ved jeg ikke..
Men når du sender varmt vand ind, afgiver det varme på sin vej rundt, derfor vil vandet være koldere når det kommer retur.. (i stil med en radiator, som er koldere ved retur, end ved Fremløb)jeg ved ikke om det er smart, men hvis det var mig, ville jeg lukke de andre, skrue pumpen op på fuld skrald, og se om returen blev varmere..

 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

lyhne1 skrev den 29-01-2021 09:56:34

Der er mange herinde der ved meget mere end mig, om det her.
Om der kan stånluft i kredsen, eller den kan være stoppet, ved jeg ikke..
Men når du sender varmt vand ind, afgiver det varme på sin vej rundt, derfor vil vandet være koldere når det kommer retur.. (i stil med en radiator, som er koldere ved retur, end ved Fremløb)jeg ved ikke om det er smart, men hvis det var mig, ville jeg lukke de andre, skrue pumpen op på fuld skrald, og se om returen blev varmere..

Ja enig, er helt med på at der vil være en afkøling når vandet kommer retur fra en tur rundt i kredsen. Men her er returen helt kold - ligeså kold som de 6 andre kredse var, da de havde været slukkede i 12 timer her i nat.

Efter jeg satte varme på de 6 andre kredse, så gik de 6 returrør "hurtigt" fra kolde til lune igen - så jeg er ved at være rimelig overbevist om at der ikke er rigtig gennem gennemstrømning på denne ene kreds. Spørgsmålet er så bare hvorfor er der ikke gennemstrømning, og hvordan filan kan det være at den første del (som jeg kan se / nå) af fremløbet bliver varm -- det modsiger jo lidt at der ikke skulle være flow.... Bliver sindsyg :-)

Har du prøvet at lukke de andre, og så give fuld skrald på pumpen?
Min tanke er, at du så skubber vandet igennem, så hurtigt at det ikke når afkøling..

Jeg er enig i din forvirring.. hvis det ikke løber igennem, kan der ikke trækkes varmt vand ind, så Fremløb bær være koldt 🙂
Igen.. Jeg er ikke særlig vidende omkring det, jeg gætter bare🙂

 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

lyhne1 skrev den 29-01-2021 10:24:45

Har du prøvet at lukke de andre, og så give fuld skrald på pumpen?
Min tanke er, at du så skubber vandet igennem, så hurtigt at det ikke når afkøling..

Jeg er enig i din forvirring.. hvis det ikke løber igennem, kan der ikke trækkes varmt vand ind, så Fremløb bær være koldt 🙂
Igen.. Jeg er ikke særlig vidende omkring det, jeg gætter bare🙂

 

Ja det var det jeg forsøgte i nat - alle de 6 andre var lukkede, fuld skrald på pumpen. Med det præcis samme resultat.

Jeg må nok bare snart indse at det kræver en VVS'er at få det fixet :-/
Annonce
Jeg har i hvert fald ikke andre gode bud..
Med mindre den er reguleret forkert? Er der en art hane på fremløbet?

 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

lyhne1 skrev den 29-01-2021 10:36:44

Jeg har i hvert fald ikke andre gode bud..
Med mindre den er reguleret forkert? Er der en art hane på fremløbet?

 Ja det er der, og den er på fuld skrald :-)

Jeg håber en af de rigtig kloge ser tråden, og hjælper 🙂

 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

Sidder der ikke en aftapningsventil på både fremløbs- og returmanifolden?Så vil jeg anbefale at gennemskylle den gulvvarmekreds der mangler “gennemløb”.
Hvis du har ventiler som kan lukke helt af for gulvvarmeshunten, så luk dem, og sluk for pumpen. Så tilslutter du den ene taphane til en vandhane og den anden til afløb. Du skal have lukket af for de andre kredse. Så åbner du bare for gennemskylning, og lukker igen når der ikke kommer luft ud. Genetabler anlægstrykket igen, og start op.

Søren O
Søren O skrev den 29-01-2021 12:05:59

Sidder der ikke en aftapningsventil på både fremløbs- og returmanifolden?Så vil jeg anbefale at gennemskylle den gulvvarmekreds der mangler “gennemløb”.
Hvis du har ventiler som kan lukke helt af for gulvvarmeshunten, så luk dem, og sluk for pumpen. Så tilslutter du den ene taphane til en vandhane og den anden til afløb. Du skal have lukket af for de andre kredse. Så åbner du bare for gennemskylning, og lukker igen når der ikke kommer luft ud. Genetabler anlægstrykket igen, og start op.

Jeg skiftede returventilen i dag, og det løste ikke problemet :-( Så jeg tænker næsten at der kun kan være selve slangen tilbage - som næsten må være stoppet, selvom jeg synes det lyder meget underligt på et relativt nyt anlæg med nye slanger.

Der er desværre ingen mulighed for at lukke for shunten, så umiddelbart vil det kræve at jeg tømmer hele anlægget for vand - medmindre selvfølgelig jeg kan nøjes med at lukke helt for returventilen og for fremløbet på den ene kreds... Og så bare tage slangerne af...



Der er yderligere 9 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis