Ventilatorstøj i Danfoss Air W1

Hej, Jeg har et Danfoss Air W1 hvor ventilatoren støjer og jeg vil høre om nogen der har erfaring med at skifte lejer?
Det er ebmpapst ventilatorer og ganske let at afmontere disse. Til gengæld er jeg i tvivl mit adskillelse af ventilatoren da der ingen synlige bolte er.
Nogen der kan hjlælpe her?
Ventilatoren hedder ebmpapst R3G133-AM07-05
på forhånd tak
Flarup
Hej, Jeg har et Danfoss Air W1 hvor ventilatoren... Vis hele indlægget
30 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Super fed hjælp der er at hente på denne tråd. Fedt :-)
Jeg har en Danfoss Air A2 der over længere tid har støjet en del, specielt når det blev frost vejr og jeg tror den kører ned i hastighed. Lidt irriterende når den er placeret lige oven over soveværelset. Ud fra tråden kunne jeg se at der kunne være tale om to typer kuglelejer. Jeg bestilte derfor 4 x begge typer 608-2RS og 626-2RS sporkuglelejer fra Billiglejer.dk til 6 dkk stk. Desværre skal man bestille for mindst 200dkk i alt så jeg fik lidt ekstra til andre projekter :-) Min ventilator er en ebmpapst R3G190-RG19-35 og den brugte 608-2RS lejer. Da støjen umiddelbart kun kom fra den øverste ventilator startede jeg med den. Efter udskift af kuglelejer og genmontering var støjen væk og jeg har derfor ikke skiftet lejerne på den nederste ventilator. Tror at det tog max 15 min at afmontere ventilatoren + max 15 min udskifte kuglelejer samt max 10 min eftermontering.
Mikael3550 skrev den 04-03-2023 13:40:05

Super fed hjælp der er at hente på denne tråd. Fedt :-)
Jeg har en Danfoss Air A2 der over længere tid har støjet en del, specielt når det blev frost vejr og jeg tror den kører ned i hastighed. Lidt irriterende når den er placeret lige oven over soveværelset. Ud fra tråden kunne jeg se at der kunne være tale om to typer kuglelejer. Jeg bestilte derfor 4 x begge typer 608-2RS og 626-2RS sporkuglelejer fra Billiglejer.dk til 6 dkk stk. Desværre skal man bestille for mindst 200dkk i alt så jeg fik lidt ekstra til andre projekter :-) Min ventilator er en ebmpapst R3G190-RG19-35 og den brugte 608-2RS lejer. Da støjen umiddelbart kun kom fra den øverste ventilator startede jeg med den. Efter udskift af kuglelejer og genmontering var støjen væk og jeg har derfor ikke skiftet lejerne på den nederste ventilator. Tror at det tog max 15 min at afmontere ventilatoren + max 15 min udskifte kuglelejer samt max 10 min eftermontering.

 Fedt og godt gået 👍💪 Ja, det er nemlig ikke så besværligt. Kan dele at den lokale vvs firma ville have 1.800 kr inkl moms for samme stykke arbejde 😀  

Tildligere i tråden er der nævnt næsten 5000 kr for skift af lejer, så ja, fedt vi kan hjælpe hinanden
Super tråd   . Tak for alle indlæggene. De var meget inspirerende. Jeg rendte også ind i samme fejl og bestilte disse lejer på Wattoo: SKF 608 2RSH/C3
I mangel af kugleleje-aftrækker, benyttede jeg en afisoleringstang og en svensk-nøgle   
Hej med jer. Mega god tråd. Jeg har et W2-anlæg. Ved I, hvilke lejer, der passer til det - er det samme som på A2: 608-2RSH?

Og er der nogle, der kan finde videoen, hvor lejerne skiftes? Linket er dødt, og jeg kan ikke finde det andre steder

PÅ forhånd tak for hjælpen?

Anders 
Annonce
Jeg kan heller ikke umiddelbart åbne link, har du set mine billeder tidligere i tråden?
Jes, men det er mere de mange skridt inden, jeg er ude efter. Men det er nok ikke så bøvlet, og det meste giver nok sig selv. Tror jeg tager billeder af ledningerne, som du også gjorde, ellers farer jeg vild. 

Har skrevet til Danfoss angående linket. De vender tilbage. Jeg deler herinde, hvis jeg har held med den mission. 
Mange tak! Jeg fandt den til w2-folket: https://www.youtube.com/watch?v=4VRhuE2wnLE
Jeg er lidt i den uheldige situation at jeg efter at skiftet dem i Feb. 23 havde besøg af en der skulle indstille mit udsugning, som allerede mente de skulle skiftes igen i okt. 23 og nu er anlægget gået i stå igen..
er der nogen der har været ude for at det bare går i stykke gang på gang?

Vil det hjælpe at give det et lag fedt?

Kan man bruge en alternativ type leje der er bedre?

https://www.lav-det-selv.dk/forum/t/215268/s/danfoss-air-a2-service-vedligehold

Er der nogen der skal skrive hvilken aftrækker det har brugt og hvad længe den har, for tænkte lige at køre i biltema og købe en så livet er nemmere fremover

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis