Ventilatorstøj i Danfoss Air W1

Hej, Jeg har et Danfoss Air W1 hvor ventilatoren støjer og jeg vil høre om nogen der har erfaring med at skifte lejer?
Det er ebmpapst ventilatorer og ganske let at afmontere disse. Til gengæld er jeg i tvivl mit adskillelse af ventilatoren da der ingen synlige bolte er.
Nogen der kan hjlælpe her?
Ventilatoren hedder ebmpapst R3G133-AM07-05
på forhånd tak
Flarup
Hej, Jeg har et Danfoss Air W1 hvor ventilatoren... Vis hele indlægget
30 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Link to youtube videos from Danfoss on how to change the bearings:

www.danfoss.com/da-dk/products/dhs/energy-recovery-devices/heat-recovery-ventilation/air-units/#tab-overview
Flarup skrev den 07-04-2022 20:43:41

Hi, I'm on holiday until April 25, but ball bearings have been bought from Randers Tekniske Forretning.  I just measured the ball bearings.  Otherwise I can check after my holiday

 Hej, vil blive meget glad hvis du har lyst til at dele et link? om det er 608 eller 626 leje? 

Står i samme problem og er så glad for jeg faldt over denne tråd 
Hej, husker ikke lige hvilke lejer jeg brugte. Her er billeder af ventilatorerne og dem skilte jeg ad og købte så lignende.
Håber du kan bruge det, ellers skal jeg forsøge at finde ud af mere 
Disse lejer passer til A2 den nye model på billedet nedenfor. Købt her TAK FOR DIN ORDRE HOS RANDERS TEKNISKE FORRETNING A/S
SKF sporkugleleje, 608-2RSH2107424194,20 DKK
Annonce
Bemœrk at ventilatoren kan listes ud når de fire montage skruer er taget ude, dvs. ingen udboring af popnitter eller lign.

Tusind tak for både fotos og hints til lejer. Meget værdsat, det hjælper mig videre 👍
Tak Bo, jeg købte også hos Randers Tekniske. Jeg syntes nu ikke jeg kunne få ventilatorer listet ud før jeg borede popnitterne ud. Samlede igen med bolt/møtrik for at lette arbejdet en evt anden gang
Hej videoen fra Danfoss viser hvordan den listes ud, jeg skiftede ved kun at tage de fire skruer ud. Håber at det lykkes for jer også :-)
Jeg er nu blevet færdig. Hold da op hvor medgørligt. Min Unit er en Danfoss W2, installeret December 2019.

Den nederste ventilator, som skulle være en svaghed fra fabrikken desværre. Det inderste leje havde sat sig pga varme og fuldstændig urokkelig. Her måtte jeg søge hjælp fra en lokal scooterforhandler der havde en tilstrækkelig smal lejeaftrækker for at få den ud. Han gjorde det gratis men købte lidt kage som tak.

Har kostet mig følgende:
- 2 stk 608-2RSH (fra SKF), totalpris 110 kr inkl moms.
- Afmontering 15 min
- Genmontering 15 min

Intet skal bores ud. Kun torx skruer.

Den lokale VVS mand ville have 1.800 kr inkl moms!!

Jeg siger tak til alle. Spørg endelig, vil gerne give tilbage
Der er yderligere 10 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis